Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Det är bra att få V70n under 120 gram men skrämmande att det tar sån tid. Sen undrar man ju varför de inte gjort detta innan?
av Linqid
poseidon skrev:Det är bra att få V70n under 120 gram men skrämmande att det tar sån tid. Sen undrar man ju varför de inte gjort detta innan?
"...men att det tar sån tid".

Måste säga att jag blir grymt imponerad om Volvo får ner V70 under 120 g/km till v.46 i år. Vad jag vet finns det ingen konkurrent i samma klass som har lyckats med det än. Eller?

Med den nya DRIVe-flottan, uppdaterade 2.4D/D5 och de nya GTDI-motorerna ser det riktigt bra ut för Volvo på motorsidan! :-)-)
av Enzo
Samtidigt så begriper jag inte folks önskan efter lägre bränsleförbrukning i tro att det ska göra så mkt för ekonomin. Den enda anledningen till att minska förbrukningen ligger i det globala miljötänket, för vad gäller ekonomin, så är den lilla besparingen en fis i rymden sett till värdeminskningen som ju lätt kan uppgå till 50 kronor milen de första åren för en större Volvo. Vad gör då en krona eller två i bränslebesparing?
Jag kör själv XC70 D5 2006 med automat och ligger i min vanliga körning på runt 0,75 och bekymrar mig inte det minsta. Så att komma ned till 0,65 och då tappa AWDn känns så ointressant bara.

I debatten glömmer folk ofta den totala ägandekostnaden och stirrar bara på bränsleförbrukningen.
av Lövet
Du har helt rätt Enzo. Folk skriker när soppan kostar 13kr litern istället för 11kr trots att månadskostnaden då skiljer 250kr i månaden*! Sedan betalar de gladeligen 5000kr i månaden i värdeminskning utan att reflektera över det på sin nya V70. Man tar sig för pannan.

Men det handlar nog dels om att det är politiskt "inne" nu att köra en snål bil samt att tankningarna är den synligaste kostnaden på något sätt.

*räknat på 1500mil
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag gjorde för skoj skulle en jämförelse mellan en Volvo XC90 D5 och en Chevrolet Matiz 0,8(ryser :wink: )

En XC90 D5 är bättre för miljön än Chevrolet Matiz om man åker full bil, räknat per person så är den snålare, och har då lägre Co2 utsläpp jämfört med Matiz..

/Kalle
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]