Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Rent teoretsikt så kan grenröret vara skevt så ted inte tätar o sen kan dina svetsar vara otäta. så du bör kola istället för att anta.

högt lamda värde betyder att du har mer syre än vad du ska har (brukar koma in vila lekaga)
men du har också högt HC värde vilekt betyder att du har för mycke bränsle.

men det är svårt o gissa utan att ha en riktig fyrgasmärning.
det skulle kunna vara så att det är mager blandning (på grund av en defekt lamdasond, men HC är hög för att du har en piratkatalysator.

har du en orginal katt?
av sinssin
emwtur skrev:Hur var övriga värden hos bilprovningen ?
du skrev bara 2000 varvs lambda !

/emwtur
Co = 0,2 (0,5)
Co 2500 = 01 (0,3)
HC = 155 (100)
Lambda = 1,10 (0,96-1,04)

de är dom värdena ja fick på besiktningen,
Användarvisningsbild
av CarMan
& hur var det med katalyatorn?
Användarvisningsbild
av CarMan
CarMan skrev:Rent teoretsikt så kan grenröret vara skevt så ted inte tätar o sen kan dina svetsar vara otäta. så du bör kola istället för att anta.

högt lamda värde betyder att du har mer syre än vad du ska har (brukar koma in vila lekaga)
men du har också högt HC värde vilekt betyder att du har för mycke bränsle.

men det är svårt o gissa utan att ha en riktig fyrgasmärning.
det skulle kunna vara så att det är mager blandning (på grund av en defekt lamdasond, men HC är hög för att du har en piratkatalysator.

har du en orginal katt?

var sista meningen i detta svar jag undrade över
Användarvisningsbild
av Claes74
låter ju som du har en defekt lambda och att den kompenserar med mer bensin, felet är dock att du ingen felokod har.

Jag har varit ut för något liknande men då tändes min lambda lampa, var en 740 90:a gl.

fanns små rosthål runt fästet till lambda sonden där den sög in friskluft och gav galna värden, det mystiska är ju fortfarande att du ingen felkod får, det borde du få med det lambda värdet???

kolla noga runt lambdan så den inte drar in syre någonstans, jag tror ju fortfarande att det är där ditt problem finns.

kolla speciellt flänsen mellan kat och främre rör så den är ordentligt tät, får inte läcka något där.

Claes
av sinssin
Claes74 skrev:låter ju som du har en defekt lambda och att den kompenserar med mer bensin, felet är dock att du ingen felokod har.

Jag har varit ut för något liknande men då tändes min lambda lampa, var en 740 90:a gl.

fanns små rosthål runt fästet till lambda sonden där den sög in friskluft och gav galna värden, det mystiska är ju fortfarande att du ingen felkod får, det borde du få med det lambda värdet???

kolla noga runt lambdan så den inte drar in syre någonstans, jag tror ju fortfarande att det är där ditt problem finns.

kolla speciellt flänsen mellan kat och främre rör så den är ordentligt tät, får inte läcka något där.

Claes

jaa de är konsigt. borde ge felkoder tycker ja med.
ska ut å kolla lambdan å kanske göra ren kontakten å allt. å kolla lekage.
ska in med den på måndag å kolla. önska mig lycka till.
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]