Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
danjo966 skrev:Tack för alla tips!

Funderar starkt på att ta den till Motormännen för ett test. Jag är inte bra på bilar och känner dessutom dem som vi ska köpa bilen av (vilket väl aldrig är att föredra egentligen om man vill ha ett fortsatt umgänge...)
Då du redan känner ägaren så vet du väl kanske iaf lite om hur hans ägande varit.
Användarvisningsbild
av mane
Som gammal S60-ägare så kan man väl lugnt flika in med att man grundligt skall kontrollera framvagnen. Kontrollera att ALLT sitter fast och inte "skramlar/rasslar/för ett klonkande oljud". Samt att det inte läcker olja mellan motor och växellåda.
De är mina tips att kontrollera!

Annars så är det en väldigt trevlig bil, speciellt med turbomotor :wink:
av danjo966
Då du redan känner ägaren så vet du väl kanske iaf lite om hur hans ägande varit.
Han har haft den mycket kort tid, fick bra deal, men måste ha en kombi på grund av tillökning i familjen...[/quote]
av BG
Teemu skrev:efter alla diskussioner om servicar på auktoriserade verkstäder bl.a. på detta forum, så litar inte jag speciellt mycket på servicestämlarna längre. Är själv en utav dom som blivit utsatt för detta slarv. (eller om det var fusk?) Ta helst med dig någon som är duktig på bilar och kolla ordentligt. Finns en hel del info i detta forum om vad man bör kolla lite extra på. Ett alternativ är att låna bilen en sväng och boka en genomgång med tex motormännen. Handlar du av en firma skullle jag försöka få med en garanti.
Och om man kollar på antalet trådar/inlägg så kan man väl kanppast påstå att Volvos S60, S80 samt V70 har varit några bekymmersfria bilar för många. Däremot vet jag att det finns en massa personer i detta forum som är mycket kunniga beträffande dessa bilar och man kan den vägen få mycket hjälp.
Angående auktoriserade verkstäder. Nötter finns överallt. Min tilltro till dessa är stor. Jag har aldrig t.ex varit med om att man byter så mycket som en trasig glödlampa utan att fråga. En gång bedrog snålheten visheten när vi lämnade en Scenic till en icke auktoriserad verkstad för som vi trodde och var uppgjort billigare pris. Vad hände, den jä..... hade lagt på 500 kr för olika vätskor som ingick i servicen. -Jag har ju inte sånt hemma så de får jag köpa in extra till just er modell svarade han!

Ingen av våra Volvos eller Renault har varit bekymmersfria. För oss känns det som lika vanligt på många modeller. Volvo Och Renault är ju storsäljare, men är de överepresenterade bekymmersbilar? Tror inte det. All heder åt många Volvokillar som är bra utbildade just på deras märke och ALLTID åtgärdar bra i våra ögon och har man gjort en liten miss så tillbaka och fixat utan gnäll.

/BG
av Teemu
tror inte heller att det är volvo verkstädernasom skilljer sig ifrån mängden. tror nog att det är mer eller mindre samma på alla. Och det i sin tur beror på att företaget försöker tjäna in pengar. Den biten som irriterar mig är att verkstaden inte gjort det som utlovats och dessutom dokumenterats i protokollet som jag som bil ägare får efter servicen. Hade dom gjort det dom skulle hade det varit en helt annan sak. Hade dessutom sparat ett par tusenkronor i delar.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Kolla följande punkter:
-Stötdämparna runt om
-Fjäderbenslager fram
-Bromsskivor
-Oljeläckage mellan motor och v-lådan (problem fram till och med årsm 2003).
-Missljud i framvagnen

Annars är det mycket trevliga bilar.

/Henrik
av danjo966
Tack för alla svar!

Det man är orolig för är ju om elektroniken, AC m.m. rasar efter 12 000 mil / 5 år, eller att det händer nåt annat som kostar skjortan...

Men det finns inga kända sådana risker, eller?
av NCR
danjo966 skrev:Tack för alla svar!

Det man är orolig för är ju om elektroniken, AC m.m. rasar efter 12 000 mil / 5 år, eller att det händer nåt annat som kostar skjortan...

Men det finns inga kända sådana risker, eller?
Ett tips är att du lusläser allt om S60 och V70N här på forumet (mycket delar är detsamma på de modellerna). De allra flesta problem man kan få finns nog representerade här.

Det finns ju alltid risker med att köpa begagnade bilar, men om du gör en M-test så slipper du ju obehagliga överraskningar i alla fall.
av danjo966
NCR skrev: Ett tips är att du lusläser allt om S60 och V70N här på forumet (mycket delar är detsamma på de modellerna). De allra flesta problem man kan få finns nog representerade här.

Det finns ju alltid risker med att köpa begagnade bilar, men om du gör en M-test så slipper du ju obehagliga överraskningar i alla fall.
Det tänker jag absolut göra!

En sak till bara: När man läser runt lite mer på forumet så verkar väldigt många få saker utbytta/fixade på garantin trots att bilen har några år på nacken. Hur länge gäller garantin egentligen, eller är det där liksom "good-will"-grejer som Volvo gör?

Du kan titta i den här tråden . Specif[…]

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]