Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lelle
Hej, var förbi bilia idag, köpte en packning till oljepåfyllningslocket.

Passade på att fråga om färger på oljestickan, vilken som är rätt för min bil. Fick som svar att min sticka ska vara orange, öppnade huven och ser att min är röd!

Min fråga är: hur påverkar detta oljemängden i motorn? B5252S

Lelle
av Lelle
Hittade detta skrivet av pettson i ett annat ämne.

*Utförande 1: rött handtag på oljestickan
*Utförande 2: flourescerande handtag på oljestickan

B52xx utan filter
utförande 1: 5,00 liter
utförande 2: 5,50 liter

B52xx MED filter
Utförande 1: 5,3 Liter
Utförande 2: 5,8 Liter

Jag har en sticka som är röd, anpassad för 5,3 liter, men enligt volvo ska jag ha en orange, anpassad för 5,8 liter.

Känner mig smått förvirrad just nu, ska jag köpa en ny sticka? Kan det vara nån som bytt tråg tidigare? Hur felvisande är den röda sticka jag har idag?

Lelle
av *pettson*
Lelle skrev:Hittade detta skrivet av pettson i ett annat ämne.

*Utförande 1: rött handtag på oljestickan
*Utförande 2: flourescerande handtag på oljestickan

B52xx utan filter
utförande 1: 5,00 liter
utförande 2: 5,50 liter

B52xx MED filter
Utförande 1: 5,3 Liter
Utförande 2: 5,8 Liter

Jag har en sticka som är röd, anpassad för 5,3 liter, men enligt volvo ska jag ha en orange, anpassad för 5,8 liter.

Känner mig smått förvirrad just nu, ska jag köpa en ny sticka? Kan det vara nån som bytt tråg tidigare? Hur felvisande är den röda sticka jag har idag?

Lelle
Nu är det ju såhär då att stickan hör ihop med ett oljetråg, bytena gjordes ENDAST av volvo och utfördes som garantiarbeten. Det är alltså inte bara skalan som är ändrad på stickan. Ihop med att en del bilar drog mycket olja så fick dom ett större tråg och en annan sticka. Man ökade oljevolymen i bilen med 0,5 liter istället för att stå garanti för att fixa själva problemet (som var undermåliga oljeskrapringar).
Så ska du ha rätt sticka så gäller volvos information om detta. Det är endast dom som vet vilket tråg du har på bilen. (om ingen bytt)

Röd mätsticka 3528064 (15mm mellan max. och min.markeringar,0,067 liter per mm) *)

Orange mätsticka
1271920 (22mm mellan max och min markeringar, 0,068 liter per

*) 1 liter delat med 15mm.
**) 1,5 liter delat med 22mm.
Oavsett röd eller orange oljesticka så måste det ju mycket riktigt vara något som är fel när bilen drar olja i liter volymer under vissa hundra mil.Har hört talas om nyare bilar t ex Audi med ett fåtal mil som dragit rent horribla mängder olja där det mycket riktigt varit ett konstruktionsproblem.Har som tur är inte råkat ut för detta med någon bil tidigare och min 850 GLT drar praktiskt taget ingen olja på så vis att volymen på denna olja minskar.Däremot skulle det ju med all säkerhet kunna vara så att oljan i viss mån blir utblandad med t ex drivmedel under en längre tid och på så vis får ägaren av bilen att tro att oljenåvån är okej när den i själva verket består av en hel del annat än just olja som tex bensin pga slitage i motorn även om alla motorer oavsett bilmärke naturligtvis inte är måndagsexemplar som nya.
Senast redigerad av 1 RoadRunner1, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
RoadRunner1 skrev:Oavsett röd eller orange oljesticka så måste det ju mycket riktigt vara något som är fel när bilen drar olja i liter volymer under vissa hundra mil.Har som tur är inte råkat ut för detta med någon bil tidigare och min 850 GLT drar praktiskt taget ingen olja på så vis att volymen på denna olja minskar.Däremot skulle det ju med all säkerhet kunna vara så att oljan i viss mån blir utblandad med t ex drivmedel under en längre tid och på så vis får ägaren av bilen att tro att oljenåvån är okej när den i själva verket består av en hel del annat än just olja som tex bensin pga slitage i motorn naturligtvis.

Jag skrev anledningen. Man slutade med oljeringarna ifråga och släppte ett nytt utförande på dom (samt andra kolvringar) efter ett visst chassienr.
Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]

start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!