Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lolailotron
Dagen efter min 460 gick igenom Bilprovningen och efter byte av alla dubbdäck samma dag :twisted: vägrar bilen att starta...

Jag hade använt bilen hela dan, typ sju gånger hade den startat utan problem eller oljud. :shock:

Då körde jag hemma och parkerade bilen efter ca. 5 km i ICAs parkering. Efter 10 minuter komer jag tillbaka till bilen och den startade först, men den hade ingen "kraft" och stannade efter 10 sekonder.
Så jag startade bilen igen, den gick på tomgång och lottade som om den kunde inte hålla motorn igång och stannade efter 5-10 sekonder. Samma sak hände två gånger mer med även fullare oljud from motorn som skakade bilen lite. Vädret var typ -2 eller -3 grader med en klart himmel, ganska "torrt" för Göteborg :) så jag tror inte att nånting kunde ha fryst på bara 10 minuter ???

Efter den bilen vägrade starta och en vän hjälpte mig att bogsera bilen till en fri parkering plats.
Batteri är okej och startmotorn funkar när jag provar att starta bilen. Men där finns ingen "explosion" ljud from motorn.

Det låter till mig som att motorn får ingen bensin.

Jag har provat att bytta säkringen till bränslepump till den som sitter för de "headlights" som är samma typ (15V). Den gick inte!

Jag har testat också att ta bort en kabel from sparkpluggen for att testa att hålla en skruvmejsel nära motor blocket om där fann "spark" . Där fanns en stark "spark" som jag kunde se. Så den tror inte jag att fördelarlocket eller kablarna kan vara den problem, för att också bilen har alltid startad jätte bra!

Jag har läst att den kan vara blänslepumprelä, hur kan jag testa det? Eller, var finns den?
Var i bilen sitter blänslepump? Hur kan jag testa om den funkar? Jag har läst att du kan hör den, ock bilen låter nu exakt likadan som innan när jag försöker att starta den!
Finns där nån Haynes bok på nätet som jag kan titta på eller ladda ner?

En annan fråga, vet nån av en verkstad i Göteborg ( i Örgryte eller Lunden ännu bättre ) som har "bra priser", för jag tror att jag kan inte fixa det har själv och bilen står parkerad på gatan! :|

Jag behöver hjälp!!! Tack.
av KungKlut
Vet du om bilen läcker olja? Kan vara vevhusventilationen som har smoggat igen av olja, och det kan göra att bilen inte går på alla cylindrar och inte riktigt får kraft att starta "på riktigt"
av lolailotron
Jag hittade problemet, och den var den jag trodde from början. Bränslepumpen

Bensinpumpen var trasigt. Verkstaden vilje ha 4000kr for att göra jobbet, men jag kunde fixa den själv, fick en pump fram en bilskrot for 400, ock bytte den. Den tog 2 timmars. Jag också köpte en ny gummi tätning bara for att vara på den säkra sidan.
Jobbet var väldig enkelt, om du har bra verkar ( wrenches ) och om slängarna på pumpen sitter inte för hart, anar jag antar att den kan vara lite extra problem...
En råd om du ska byta bränslepump: kolla att gummi tätning sitter bra på pumpen, annars måste du göra jobbet två gånger. Första gången gummi ringen var kvart på tanken men jag tryckte ner den och den tätnade inte tanken tillräckligt bra med en stor bensisn "doft" inne i bilen :) , so du måste lämna ringen PÅ pumpen ner du trycker den i tanken så att den sitter som den ska.
av Motala94
Har en Volvo 460 Års: 1995 första gången jag har en sådan volvo och måste byta bränslepumpen då den har lagt av helt och hållet, men fattar inte hur man får bort baksätet för att komma åt pumpen? Sitter det några bultar eller någon låsmekanism som jag ej har fattat?
Blir glad vid svar då jag ej vill lämna in bilen.

MVH:// Motala94 :)
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]