...

Moderator: Moderatorer

cyberlelle skrev:Jag fick hem registreringsbeviset idag och såhär står det i det:

Tjänstevikt: 1393kg
Maxlast: 507kg
Totalvikt: 1900kg
Skattevikt: 1390kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2700kg
Högsta vikt obromsat släp: 700kg
Högsta vikt bromsat släp: 800kg
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort: 1390kg

Alltså får jag köra med ett släp som är registrerat för en totalvikt på 1390kg bara jag håller koll på att bruttovikten inte blir mer än 800kg.
Nja, bilen får enligt de siffror du presenterat inte dra ett släp med högre totalvikt än 700 alt, 800kg.

Med BE-kort kan du dra ex,vis ett 1390kg släp, vars bruttovikt inte överskrider 800kg.

Den högre viktangivelsen baseras troligen på bilens tjänstevikt i de fall bilen är konstruerad för angiven släpvagnsvikt. Din bil är konstruerad för max 800kg.

Kör du ett tyngre släp än det med B-kort, är det olovlig körning oavsett om släpet är olastat.
Med B-kort räknas alla släp som fullastade vid en kontroll, oavsett om de är olastade.
Med BE-kort räknas aktuell bruttovikt, oavsett släpets egentliga totalvikt.

Se även http://www.driver.se/pdf/11_be.pdf

"Om totalvikten på släpet överskrider
bilens tjänstevikt eller när sammanlagda
totalvikten överstiger 3,5 ton, då måste du
ha BE-körkort."

"Kör man med för tungt släp rubriceras det som olovlig körning vilket kan ge höga
böter.
Överträdelse av såväl olovlig körning, om föraren saknar BE-körkort och ekipagets
totalvikt överstiger 3 500 kg, eller om släpets totalvikt överstiger bilen tjänstevikt,
eller om man kör med övervikt straffas med böter.
Har man mer än 25 procents övervikt riskerar man dessutom att körkortet dras in."
Senast redigerad av 1 anp, redigerad totalt 0 gånger.
anp skrev:
cyberlelle skrev:Jag fick hem registreringsbeviset idag och såhär står det i det:

Tjänstevikt: 1393kg
Maxlast: 507kg
Totalvikt: 1900kg
Skattevikt: 1390kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2700kg
Högsta vikt obromsat släp: 700kg

Alltså får jag köra med ett släp som är registrerat för en totalvikt på 1390kg bara jag håller koll på att bruttovikten inte blir mer än 800kg.
Nja, bilen får enligt de siffror du presenterat inte dra ett släp med högre totalvikt än 700 alt, 800kg.

Med BE-kort kan du dra ex,vis ett 1390kg släp, vars bruttovikt inte överskrider 800kg.

Den högre viktangivelsen baseras troligen på bilens tjänstevikt i de fall bilen är konstruerad för angiven släpvagnsvikt. Din bil är konstruerad för max 800kg.

Kör du ett tyngre släp än det med B-kort, är det olovlig körning oavsett om släpet är olastat.
Med B-kort räknas alla släp som fullastade vid en kontroll, oavsett om de är olastade.
Med BE-kort räknas aktuell bruttovikt, oavsett släpets egentliga totalvikt.
Lite knepigt
Bilen är inte konstruerad för högre släpvagnsvikt än 800kg. Även om vi monterar en 3500kg triplex dragkrok från Jeep Cherokee, så klarar inte fordonet att dra mer än 800kg enligt tillverkaren.

Det högre talet utgår från tjänstevikten, något som i de flesta fall är ok. Men inte för denna bilmodell.

Jämförande bilmodeller och släpvagnssiffror ur den egna bilparken:
Volvo 440 1100kg max och 1130kg med B-kort
Volvo 440 1200kg max och 1140 med B-kort
Toyota Starlet 700kg Max och 820kg med B-kort
Ford Fiesta 800kg max och 900kg med B-kort

Kopplar man ett 1390kg släp till denna bil, som får dra max 800kg bromsat släp.
Finns stor risk för korkortsindragning då övervikten är ca, 75%

Se http://www.driver.se/pdf/11_be.pdf
"Har man mer än 25 procents övervikt
riskerar man dessutom att körkortet dras in"
Njaa anp nu tror jag du vilseleder frågeställarna.
Totalvikten dvs maxlastat fordon bil eller släp.
Bruttovikt är vad fordonet väger just vid det tillfället.
Tjänstevikt är ett olastat släp men med all annan utrustning monterad eller en fulltankad bil med förare reservhjul och originalverktyg.
På B-kort får bilen dra ett släp med totalvikt upp till dragbilens tjänstevikt men bruttovikten på släpet får aldrig överstiga "Högsta vikt obromsat släp: 700kg Högsta vikt bromsat släp: 800kg" oavsett körkort då själva draganordningen är begränsande.
Med BE räknas bara släpets bruttovikt och inget annat är av intresse.
cyberlelle skrev:Alltså får jag köra med ett släp som är registrerat för en totalvikt på 1390kg bara jag håller koll på att bruttovikten inte blir mer än 800kg.
Exakt
LarsBd skrev:Njaa anp nu tror jag du vilseleder frågeställarna.
Tjänstevikt är ett olastat släp men med all annan utrustning monterad eller en fulltankad bil med förare reservhjul och originalverktyg.
På B-kort får bilen dra ett släp med totalvikt upp till dragbilens tjänstevikt men bruttovikten på släpet får aldrig överstiga "Högsta vikt obromsat släp: 700kg Högsta vikt bromsat släp: 800kg" oavsett körkort då själva draganordningen är begränsande.
cyberlelle skrev:Alltså får jag köra med ett släp som är registrerat för en totalvikt på 1390kg bara jag håller koll på att bruttovikten inte blir mer än 800kg.
Exakt
Visst är det så :-)-)

Fan detta ska jag ju kunna men har ju glömt det mesta när det inte praktiseras

Hur mycket får jag dra med B-körkort?
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges i rutan "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort" på bilens registreringsbevis. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se "Högsta vikt bromsat släp".
LarsBd skrev:Njaa anp nu tror jag du vilseleder frågeställarna.
Exakt
Jag köper inte det riktigt, även om jag förstår vad du menar.

Om det är så, så är ju polisens personliga bedömning avgörande för om max 800kg gränsen är uppfylld ifall vågar saknas då fordonskombinationen stoppas. Är det inte för att undvika detta som släp räknas som fullastade om föraren endast har B-behörighet?

Om det är så, varför dra gränsen vid tjänstevikten 1393kg i det här fallet, varför inte tillåta ex,vis ett 2000kg släp så länge som bruttovikten aldrig överstiger 800kg? Skillnaden i vagnens storlek och tjänstevikt är ju marginell oftast. Vikteffekten är oftast densamma i båda fallen.

Ingen som har kontakt med trafikpolisen, för att höra hur de bedömer fallet ifall de stoppar denna fordonskombination?

Jag ska erkänna att nu är osäker på tolkningen efter vad som skrivits, men har jag rätt kan det bli allvarligt för den som stoppas i poliskontroll med ovanstående fordonskombination.
LarsBd skrev:http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -bil-dra-/
Den länken har jag också tittat på och postat. Men jag tycker den lämnar utrymme för egen tolkning. Däremot har jag funnit några andra sidor som bättre beskriver reglerna kring släpvagnsvikter och körkortsbehörigheter. Och de beskriver reglerna bättre och tydligare vad gäller tjänstevikt och maximal dragvikt, och utifrån den tydligare informationen får jag erkänna mig haft fel i frågan.

Mitt fråga/påstående ovan är ändå intressant tycker jag då dagens regler är väldigt märkliga i många fall då ofta tillåter en lättare bil att dra tyngre vagn än en tung bil om föraren bara har B-körkort.

Likaså det jag felade på, varför sätta gränsen vid bilens tjänstevikt om vagnens bruttovikt aldrig får överstiga ett lägre vikttal?
I så fall borde alla B-kortsförare och bilar få dra vilken vagn som helst så länge som max bruttovikt ej överskrids lastat eller olastat.

Jag med BE-kort får dra vilken vagn som helst bakom denna bil sålänge som bruttovikten är max 800kg, medans den med B-kort är begränsad till en 1300kg vagn med max 800kg bruttovikt. ??:-/

http://www.aftonbladet.se/bil/article4559627.ab
"Drive-bilarna har begränsad dragvikt. Detta beror delvis på att S80/V70 har begränsad motoreffekt men framförallt för att kylningen försämrats med den igentäppta grillen på alla Drivebilar."
anp skrev: Ingen som har kontakt med trafikpolisen, för att höra hur de bedömer fallet ifall de stoppar denna fordonskombination?

Jag ska erkänna att nu är osäker på tolkningen efter vad som skrivits, men har jag rätt kan det bli allvarligt för den som stoppas i poliskontroll med ovanstående fordonskombination.
Står klart och tydligt

Hur mycket får jag dra med B-körkort?
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges i rutan "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort" på bilens registreringsbevis. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se "Högsta vikt bromsat släp".

Hittade detta på ett annat forum

Ytterligare ett problem är att polisen inte alltid har koll på hur det ligger till. Jag hade en diskussion med några poliser vid ett tillfälle som fått det om bakfoten. De hävdade att jag inte fick dra ett 1800kg totalvikt släp efter en bil med max "dragvikt" 1600kg när släpet var lastat till 1500kg bruttovikt... Vilket alltså är helt ok med BE-kort. Inte ens Länstrafikgruppens chef hade koll på läget...

Jag ringde till vägverket och bad att få ett papper som jag kan visa upp för polisen om jag blir stoppad.

Nedan utdrag av vad VV-gubbarna säger om saken:

Släpvagn med B och BE-behörighet, Totalvikt, Bruttovikt mm.

Med körkortsbehörighet B får man framföra ett släp med max 750kilo totalvikt.
Där utöver finns en undantagsregel som ger körkortsinnehavare med behörighet B möjlighet att föra tyngre släp under förutsättning att släpets totalvikt inom bilens maximala dragviktsbegränsning ej överstiger bilens tjänstevikt. Den sammanlagda totalvikten av bil och släp får heller ej överstiga 3500kg.

Körkortsbehörigheten BE ger rätt att köra personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt. Det som begränsar hur mycket, den som har BE-körkort, får dra med sin bil, är hur mycket bilen får dra. Denna uppgift står att läsa i bilens registreringsbevis under "Maxsläpvikt" och denna siffra avser släpets bruttovikt.
Om det i din bils registreringsbevis står att bilens max släpvikt är 1600 (ej att förväxla med max släpvikt med B-behörighet) får du koppla till ett släp som har en totalvikt (enl släpets reg bevis) på t.ex. 1800 kg men det får inte lastas mer än att det för stunden väger mer än 1600 kg (= bruttovikt).

Utöver detta finns det ytterligare ett par begränsningar.
Obromsade släp:
F.o.m 1998 är alla personbilar helfordonsgodkända, vissa kan vara det f.o.m. 1995.
Den uppgift som står på regbeviset, sid 2, vid T51B anger maximal bruttovikt (vad det väger för stunden), och den uppgiften gäller för obromsat släpfordon.
Sammanlagd bruttovikt:
Under T51A på regbevisets andra sida anges i vissa fall även en begränsning för den sammanlagda bruttovikten för bil och släp. Det innebär att släpets maximala bruttovikt ändras vartefter bilens bruttovikt ändras. Notera att den tillåtna bruttovikten för släpet vid fullt utnyttjad maxlast hos bilen i vissa fall kan begränsas väsentligt.

Med behörigheten E kan du således använda en släpvagn med totalvikt som överstiger bilens. Kravet att inte överskrida för bilen tillåten släpvagnsvikt klarar du genom att lasta släpvagnen så mycket att bruttovikten inte överstiger bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt och/eller ekipagets tillåtna sammanlagda bruttovikt.

Källor:

Lars S Larsson
Vägverket Upplysningstjänsten
Tel 054-14 60 01

Nils Elfwing
Vägverket, Sektion Fordonsteknik
0243-750 12

När jag jag kör lastar(lastbil) inte vet väl jag hur mycke lasten blir, har ju ingen våg på trucken, det blir lite chansning
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]