Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Undrar om fler har upplevt följande på min V70 II MY08 2,4D
De senaste dagarna har det förekommit kraftig rökutveckling från dieselvärmare när jag har startat bilen från kallstart - dielsevärmarens läge har varit PÅ - (vit rök kommer från höger fram hjul). Körsträcka vid första tillfället hade uppgått till ca. 5 km, vid andra tillfället, knappt 1,5 km. Rökutveklingen betraktas som kraftig då det ryker rejält, nästan som det brinner o nu överdriver jag inte. Rökutvecklingen har vid båda tillfällen uppkommit vid rödljus där jag stannar bilen för en kort stund o kör vidare. Så ej bara en kort stäcka, stanna o slå av motorn.

Efter varje tillfälle luktar hela kupen rejält o kraftigt med diesel, inte roligt alls, o så till o från kommer det in diesel lukt in i kupen i andra tillfällen när dieselvärmaren är påslagen. Skall inte filtret ta bort den värsta lukten o är det inte en sensor som skall hindra detta att komma in i luftintaget?

Dieselvärmaren har varit påslagen i läget "Automatisk PÅ" hela vintern
Dieselvärmare med tidur har använts de morgnar temperaturen har krupit närmare eller under noll strecket.
Har kört o betraktat dieselvärmare som fungerande hela vintersäsongen, undantaget ovanstående problem som nu har dykt upp.

Har kontaktat verkstaden o beskrivit problemet, om än inte lika detaljerat som här, men när jag nämner rökutvecklingen, så säger dom att det är normalt..... Dom körde på med snacket "diesel värmaren är ju en extra hjälp så motorn snabbare kommer upp till sin arbetstemperatur som är 92 C bla. bla....", vilket är info jag redan vet. Det enda dom kunde komma på, var att det möjligtvis var diselvärmaren som förbrännde överskotts bränslet o givaren var dåligt justerat..... ???

Nu vill jag ju inte riskera att bilen brinner upp (ok lite överdrivet), men när det ryker, så är det inte bara lite, folk runt omkring tror att det brinner någonstans o sen disellukten inne i kupen är INTE ROLIG alls (kan man bli förgiftad av diselavgaserna?) ?:-/ . Verkstaden har nu noterat min hänvändelse o dom tar o kollar upp det i förbindelse med inplanerad service, men ville bara höra om fler har haft liknande erfarenhet? Börjar bli mäkta trött på standardsvaren från kundmottagarna, utan att dom sätter sig in i problemet. När det börjar ryka som om bilen skall brinna upp, är det, ursäkta språket, fan inte normalt!! :twisted:

I övrigt så är min V70 en evigt lång historia med fel, både stora som små, jag vet inte om jag har fått ett typiskt måndags ex. Jag kommer att utveckla problemerna jag har haft, i en separat tråd när jag har funderat ut en passande överskrift.

:evil: J
Typiskt tecken på att dieselvärmaren håller på att ge upp. Den vägrar att tända direkt utan blir full med diesel innan den äntligen tänder med massiv rök som resultat. Min var likadan. När den är som den ska tänds den efter 30 sek, när den är kass hinner man köra några km innan den tänder. Att du märker du vid rödljus beror på att man märker inte röken när man ligger i 70 km/h och den försvinner bakåt.

Med tiden tränar man upp reaktionen och hinner trycka in "re-cirk" knappen så får man inte in röken kupen. Men visst är det pinsamt att dränka alla bilar runt omkring sig i tjock dieseldimma, jag vet.....

Blir den ännu segare att tända kopplas den bort för gott av automatiskt så det finns ingen risk bilen brinner upp.
Nja, att problemet skulle utveckla sig, o bli så allvarlig att bilen riskerade brinna upp, det tvivlade jag på. Men rökutvecklingen var ingen trevlig upplevelse o disel lukten inne i kupen ännu värre. Skall man acceptera sådant eller jag skall kräva att dom byter den på garantin.....???

Det är bara det femtielfte problemet jag får med min bil, o jag börjar bli mäkta trött på Volvo o Bilia. Grovt sagt, så är det på gränsen till att den får gärna lov att brinna upp, så jag kan köpa mig en annan bil o slippa alla problem. Skall inte grejerna hålla lite bättre, med tanke på den pris man ger o kvalitets nivå Volvo vill ge sken av att deras bilar har o det är ju en helt ny bil vi pratar om, o ingen vagn som är ett decenium gammal..... :-(O)
Kraftig rökutveckling har jag bara fått en enda gång och det var när jag slog igång värmaren på parkeringen, utan att starta motorn. Värmaren startade och gick i ett par minuter och sen stannade den pga för låg bränslenivå.

Då rök det ordentligt och jag tolkar det som att den inte var varm och att det var därför det rök.

Annars använder jag värmaren ofta, både innan jag kör iväg och när jag kör om jag glömt ställa in tiduret.

Den enda gången jag känner röklukt i kupén är när jag stänger av värmaren, då luktar det lite men inte så man vill fly.

Självklart ska du ta upp det till diskussion med Bilia, helst demonstrera fenomenet vilket iofs kan bli svårt om det är beroende på yttre faktorer.

Lycka till!

//Mr T
Svårt att avgöra på ett Forum om det ryker för mycket eller inte MEN
jag vet att det kan ryka ganska mycket om värmaren om man under en period kört
mycket korta sträckor, då blir det mycket oförbränt bränsle i värmaren och den sotar även
igen sig när den inte får upp temperaturen ordentligt. Testa att köra värmaren på tiduret eller direktstart
en längre stund för att se om det går att "bränna ur" den.
Jazziton skrev:Skall man acceptera sådant eller jag skall kräva att dom byter den på garantin.....???
Min V70N var inne för lite fix innan garantin skulle gå ut
Jag anmärkte på att värmaren lät som en JAS under varmkörning

Då jag hämtar den på kvällen är hela värmaren utbytt, ca 7500 mil knappt två år

Den var "Full av sot" som då skulle ha skadat "motorn"

Vet inte hur det funkar eller ser ut, men lite kort hållbarhet kan man tycka
Momentum skrev: Jag anmärkte på att värmaren lät som en JAS under varmkörning
Anmärkte du på det? :shock:

Det är ju mäktigt att komma ut till bilen när den står å tjuter/viner/mullrar!!! 8)

Sen försvinner den känslan relativt omgående när man startar dieseln... :oops:

//Mr T
Psyko skrev:Svårt att avgöra på ett Forum om det ryker för mycket eller inte MEN
jag vet att det kan ryka ganska mycket om värmaren om man under en period kört
mycket korta sträckor, då blir det mycket oförbränt bränsle i värmaren och den sotar även
igen sig när den inte får upp temperaturen ordentligt. Testa att köra värmaren på tiduret eller direktstart
en längre stund för att se om det går att "bränna ur" den.
Den rök jag pratar om är av modellen "Armens-rökhandgranat" och sveper även in bilarna runtomkring i klibbig vit dieselrök.

Så blev det på min när den var seg att tända så man hann köra en bra bit innan den lyckades tända. För att framkalla den rökmängden måste det ju vara en hel del diesel som sprutats in i förbränningskammaren innan den till slut orkar tända.
Min kollega hade liknande problem med sin V70N för något år sedan, de bytte dieselvärmaren på hans bil.

Det är normalt att det ryker, men i begränsad mängd såklart.
Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]