Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har just hämtat min V70N T5 från 12 000 milaservice.
Upptäckte att den gått 8km sen jag lämnade den.
Funderade lite grand på om jag skulle gå in igen och fråga
om vad som är rimlig körsträcka vid test, men åkte till jobbet istället.
Kanske är jag helt fel ute, men det är ju en rolig bil så jag kan tänka
mig att teknikern gärna drar en repa....
Vad tycker forumet är rimligt?
8km är väl kanske lite i överkant men inget alarmerande tycker jag. Hade praktik på en verkstad för många år sedan och det låg väl runt där som max. Det beror lite på vad som man har fixat.

Även om en T5 -00 är en kul bil i sig så har nog Volvoteknikerna betydligt saltare bilar numera att tillgå om de skulle vilja nöjesköra så jag tror inte det är någon större fara för din del.
jag personligen kan tycka att det beror på var verkstaden ligger typ mitt i stan eller på landet och om dom kanske har någon slinga dom följer men visst kan jag tycka att 8km e lite väl långt
av *pettson*
8km är helt normalt om du ser det på så sätt att man åkt 4km vänt och åkt 4km tillbaka? Kanske inte har just en bra teststräcka. Men sen är ju frågan vad som servats? Allt är ju relaterat till detta. Men som andra sagt, det finns roligare bilar som man får serva och *testa* om nu det var tanken med provkörningen.
*pettson* skrev:8km är helt normalt om du ser det på så sätt att man åkt 4km vänt och åkt 4km tillbaka? Kanske inte har just en bra teststräcka. Men sen är ju frågan vad som servats? Allt är ju relaterat till detta. Men som andra sagt, det finns roligare bilar som man får serva och *testa* om nu det var tanken med provkörningen.
det skulle vara en volvo amazon med b20 och dubbla su-förgasare då :-@
Det var ju en helt vanlig 12000 milaservice med byte av olja, filter o tändstift.
Ingen annan service än att dom skulle kolla mjukvara till elstolen...
Jag nämnde iofs att ev uppgradering av styrenhet till motorn inte
fick utföras då jag har annat program i den....kan ju ha lockat till
ett litet test!?
Rimborambo skrev:Det var ju en helt vanlig 12000 milaservice med byte av olja, filter o tändstift.
Ingen annan service än att dom skulle kolla mjukvara till elstolen...
Jag nämnde iofs att ev uppgradering av styrenhet till motorn inte
fick utföras då jag har annat program i den....kan ju ha lockat till
ett litet test!?

Som redan sagts då men 8 km är ganska rimligt.
Mycket beror ju på om man har en slinga man kör eller om man kanske inte ens kan
göra den mindre, kan ju vara svårt att bara vända helt plötsligt. Dessutom kan
det ju vara så att man åkt 4 km för att åka en bra väg för att känna på bromsarna tex
eller vibrationer i bilen, då har man ju 4 km till för att åka "hem"

Anser inte heller att din bil skulle vara sååå kul att köra att man nöjes åker i den :wink:
Anser inte heller att din bil skulle vara sååå kul att köra att man nöjes åker i den
Nu vet du ju i o för sig inte exakt vad som finns under huven.... :wink:

Om jag själv mest bara körde "vanliga" bilar skulle jag nog
tycka det var svinkul att testa lite.

Tack för era svar, jag tror jag låter bli att påpeka något.
8km är ingen lång sträcka. beroende på hur bilen betersig & vad man vill prva så kan jag köra allt från 5km till 10km på en vanlig service. har man sen nåt beteände hoss bilen som ska "kollas" så kan det blir längre

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]