Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsP
Nu har jag visat upp de rostiga hjulbultarna på min tre månader gamla V70 II för Bilia i Uppsala där jag köpte den. Jag blev inte särskilt trevligt bemött och de försökte bortförklara det hela.

De säger att Volvo inte kommer att ta detta på garantin och hävdar att rosten är sk flygrost och kommer utifrån. De torkade av rosten på en bult och sa att nu är det OK, men jag påvisade att rost kvarstod på ytan när man tittade närmare. De säger även att hjulbultarna är att betrakta som förbrukningsvara och rostar på samma sätt som bromsskivor kommer att göra. Jag har aldrig bytat några hjulbultar på mina tidigare bilar och när jag sa att alla dessa V70 har samma problem så förnekade de det.

Detta är naturligtvis bara bortförklaringar. Rosten kommer bara att bli värre och det känns inte kul att sätta på de nya Canicula fälgarna till våren med rostiga bultar.

Bilen ägs privat av mig och jag köpte den för att vi varit väldigt nöjda med vår S80, som speciellt har hög kvalitet på rostskydd och lack utan minsta anmärkning efter nio år. På denna V70 kommer man snart att bli tvungen att byta bultar om det ska se snyggt ut. Hoppas att Volvo inte gjort fler kvalitetsmissar på material.

Vilka reaktioner har ni andra fått på detta ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det beror väl bara på goodwill om man byter på garantin, att tex personligen känna kundmottagren ökar ju också chanserna till goodwill.

Rent avtalsmässigt så gäller ju bara garantin genomrostning, och hjulmuttrarna är väl inte så rostiga att hjulen riskerar ramlar av.
av MatsP
Jag måste alltså åberopa goodwill som återförsäljaren står för.
Jag trodde det var Volvo som stod för nybilsgarantin.
Ska alla ärende på nybilsgarantin bedömas som goodwill eller vad tar volvo ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MatsP skrev:Jag måste alltså åberopa goodwill som återförsäljaren står för.
Jag trodde det var Volvo som stod för nybilsgarantin.
Ska alla ärende på nybilsgarantin bedömas som goodwill eller vad tar volvo ?
Normalt står väl ju Volvo för Goodwill/Garanti men självklart så beror ju utfallet på hur mycket din återförsäljae "pushar uppåt" mot volvo för att du få igenom det.

Det där får någon expert klara ut detaljern hur det går till.....
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]