Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tbhansson
Har en 740 -88 med B230F motor. När jag ska starta motorn, och den inte går igång ordentligt, och jag ska göra ett nytt försök, så startar den inte.
Den står bara och tuggar. Det luktar ganska mkt bensin om bilen när man försöker starta den. Har bytt tändstiften. Det kommer gnista. Tändkablarna är ganska nya.
Det går att dra igång bilen med hjälp av en annan bil.
Bensin pumpen under sätet är ny.
Har gjort rent tomgångmotorn eftersom den brukar dra iväg på tomgången vid kall motor.

Har ingen felsökningsbox eftersom det är en 88´a.

Någon som tror sig veta vad som kan vara problemet?
av kudden
Försök att ta en startkabel och sätt på jord på batteriet och godset.Batteriet kanske inte blir riktigt jordat,eller testa med ett annat batteri.Även om motorn snurrar kan batteriet vara för dåligt.
av Jimpiz
kudden skrev:Du rör väl inte gaspedalen väl?
Det gör väll inget. Om min 740 inte vill starta, så brukar jag ge gas å då startar den på nolltid
av Uthil
Det är väl klart du har en felsökningsdosa, Jag har en 740 med b230f med denna databox.. också 88!
av Uthil
Kan också vara luftmassemätaren som snart går i pension! Kolla trådarna, och alla tre är kvar.
av tbhansson
Uthil skrev:Det är väl klart du har en felsökningsdosa, Jag har en 740 med b230f med denna databox.. också 88!
Vart sjuton sitter den felsökningsdosan isf? Jag har då inte sett någon.....
av tbhansson
Uthil skrev:Kan också vara luftmassemätaren som snart går i pension! Kolla trådarna, och alla tre är kvar.
Det verkar inte vara ngt fel på luftmassemätaren, när motorn är igång och jag tar ur kontakten så dör motorn.
Gjorde rent alla jordningskablar igår. Var ganska skitiga.
Ska byta tändspole och se hur det går.
av Uthil
Den själva databoxen sitter bakom vänster fjäderbenstorn, en liten svart dosa, sett från förasätet.
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]