Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !
Är helt ny på forumet och teknisk analfabet...
Min V70 N 2,5T -00 uppför sig helt oacceptabelt, den behöver antagligen in på uppfostringsanstalt... :x
Jag är ute efter att förstå hur allvarligt det är. Bilen har gått knappt 15k mil och är servad enligt bok. Senast vid 14k mil.

Bakgrunden är att motorn hackade våren/sommaren 2007 när jag körde i jämn hastighet, oavsett om det var i 50 eller 110 km/h. Jag väntade tills en varningslampa tändes för att veta vilken felkod det handlade om och bilen var sedan inne för rengörning av spjällhuset. Det gick på en förlängd garanti och sköttes mycket snyggt av Upplandsmotor trots att jag inte har varit kund hos dom tidigare. När jag hämtade bilen sa de att jag skulle återkomma om problemet återkom. En eloge!
I somras återkom samma symptom, men det har ännu inte tänts någon lampa...Så det är svårt att påvisa att det är samma orsak och att försöka infria löftet om att återkomma (jag har försökt). Men det är lite frustrerande att åka omkring med hackande motor... Finns det någon som har något tips om hur man provcerar fram felkod. Alltså inte fake:ar en felkod utan provocerar spjällhuset så det signalerar rätt felkod.

Utöver detta har nu i vinter ännu ett intressant symptom uppstått. Temp-mätaren visar på mycket låg temperatur när man kör i landsvägs- eller motorvägsfart! Och det är inte full värmekapacitet i kupén... Men när man saktar in t ex genom ett samhälle eller stannar till, så stiger motortemperaturen...! En svag antydan till bränd lukt kunde kännas när vi stannade efter några timmars körning, vilket är märkligt om motorn är kall...
Detta blev extra tydligt när vi var i fjällen på sportlovet. Det är för mig ett mysterium hur temp mätaren kan visa på kall motor. Motorn måste ju bli varm när man kör så långt. Och mätaren stiger när man saktar ner så mätaren fungerar ju! Kan det vara något spjäll i värmepaketet som hakat upp sig så det blir för mycket kylarvatten i omlopp och att motorn inte klarar att värma upp hela volymen? Hur ställer jag i så fall den diagnosen utan att lämna in bilen på felsökning i två veckor á 1300 kr i timmen? Eller är det uppenbart för någon initierad bilmekaniker här på forumet, vad det är för fel som är trasigt?

Dessutom tappade motorn kraft vid acceleration, t ex vid omkörningar. När jag låg i 80 - 100 och skulle köra om och kom upp i ca 3500 varv kändes det som om automatlådan ville växla upp men att den högre växeln inte gick i, utan bilen tappade kraft. Men när jag testade att accelerera från ca 40 till 90 var det inga problem... Märkligt! Och inga varningslamor av någon sort har gjort sig påminda.

Har läst här på forumet om vevhusventilation och symptom och konsekvenser av det. Jag blir mörkrädd! Jag har ingen aaaaning om det är fixat vid servicetillfällena. Det är ju kunskap om det behövs eller inte som man betalar dyrt för när man löser ut bilen efter servicen...

Så till min konkreta fråga. Ska jag avvakta att varningslampor tänds så verkstaden har något att gå på, eller är detta tillräckligt tydliga symptom för att någon kan tipsa om hur jag kan ställa en diagnos själv?
Typ: "kör på x000 varv gör si eller så och notera om bilen uppför sig på det eller det sättet" och ett antal varianter på det. Med den typen av hjälp/instruktion skulle det underlätta dialogen med en verkstad. Då kan de säkert fokusera sin felsökning på relevanta fel och jag spara massor av felsökningstimmar á 1300 kronor styck...

Kom bara inte med tips som innebär att jag ska öppna motorhuven.... Jag är som sagt teknisk analfabet och kollar knappt oljan mellan servicetillfällena...Jag ser inte skillnad på generator och startmotor! Men jag vet var jag ska fylla på spolarvätska! Fast det tror jag inte hjälper i detta fallet... ;-//

Tack för all hjälp jag kan få!

Hls PelleP
Eftersom Volvo inte ville byta för många spjällhus på garanti ökade man toleranserna innan den sätter felkod på spjällhuset, och tog bort lamptändning helt på vissa felkoder. Plus att regleringen är ändrad så problemet märks mindre. Du borde ha fått den mjukvaran i samband med rengöring av spjällhuset. Du kan alltså ha en felkod utan att lampan lyser.
Med den nya mjukvaran (eller om det krävs en ännu nyare) går det att köra ett test av spjällhuset där man jämför signalerna från lägesgivarna. Det är två st. som ska ge samma signal, skiljer det för mycket är det kass.

Men det kan ju vara nåt helt annat som orsakar problemen...

Angående temperaturen är det termostaten som står öppen så vattnet cirkulerar i kylaren hela tiden. När du åker landsväg har du mycket fartvind, och då kyler det mer. Byt termostat så är det ur världen.
du kan ha massor av felkoder utan att det tännds en lampa på instrumentpanelen !

när det gäler nya mjukvaran till spjället så är det inte så att man mörkar genom att höja masa tolerancer. man har viserligen ändrat tolerancer, men då handlar det om små saker.
tilexempel så väntar man på svar från styrenheten lite längre efter tänningspåslag, tror man ändrat rån 0,2 sekunder til 4 sekunder. under körning har man också ändrat på svarstiden , men då är det bara nån tiondel man ändrat.
sen har man skrivit om mjukvran där den äser av o jämför värdena på de 2 lägesgivaran, så mjkvaran ska kunna se skilnad på brus & ett av vikande värde. (om du har varit inne fö detta fel, så bör dom ha kollat vevhusventilationen & tankat nya mjukvaran samt rengjort spjälet.)
men om du inte upplever att detta hjälpte, så är det ju värt att låta dom titta på bilen igen (du behöver inte vänta på lamptänning)

sen när det gäller tempraturen så låter det som din termostat måste bytas, ett sånt fel kan även ge andra driftstörningar & ger förutom dålig tempratur i cupen även en högre bräsnleförbrukning
PelleP skrev:Tack för snabba svar!
Har ni någon kommentarer till det där med att motorn tappar kraft vid omkörningar i landsvägsfart?
Det har jag inte upplevt tidigare när det var tjall på spjällhuset...

Hls PelleP
trasig termostat kan ge lite lågt turbo tryck & fel bränsle luftblan, så fixa det först.
sen så brukar ett krånglnde stjällhus inte märkas på det viset.
därimot kan turboregler ventilen var slut, så du int får rätt trubo tryck.
& det kan också vara en deffekt MAF.

Som du ser så är det omöjligt att gisa utan att mäta på bilen, llaga det du vet är trasig först, sen är det dags för felsökning med vägledning av felkoder
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]