Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min 460 1995 års modell med B 18 U-motor började plötsligt rycka och staka sig vid körning, sedan har motorn varit ojämn, ryckig, vid kyla, både på tomgång och vid körning. Men den startar alltid perfekt!
Upptäckte en slang som låg klämd under luftintagskåpan från tidigare mek.job, men sedan fortsatt det.
Har bilen fått fel bränsle-luftblandning som gör att tändkablarnas ände mot tändhattsspetsarna blivit sotiga :roll: , och ska kablar och tändstift bytas, kan det lösa problemet? Tacksam för svar, jag har undersökt så mycket och ej funnit lösningen. ?:-/
Tror att det har med tändningssystemet att göra. Testa byt rotor,fördelare,tändkablar och tändstift.
Då är det stor sannolikhet att felet försvinner. Har haft liknande bekymmer för några år sedan, då hjälpte det att byta dessa tänddelar.
Har du kollat upp eventuella felkoder?

Du kan börja med att byta till nya tändstift, hjälper inte det så byt resten av delarna jag nämnde också.
Det är mitt tips. Någon annan kanske har en bättre ide?
Jag har bytt tändstift och fördelarlock. Rotorn fick jag inte loss, så jag kör med den gamla så länge. Tändkablar ska jag byta, fanns inte inne just nu. Den går bättre nu, men inte helt rent, dock rycker den inte som förut. OBS! Tändstiften var väldigt sotiga, förutom den normala gråbruna beläggningen på spetsarna. En tanke om detta: kan det vara för fet bränsleblandning, och kan den i så fall berott på att jag tidigare körde med strypt vakuum/luftslang?? ?:-/ Sotiga tändstift behöver väl inte betyda sliten motor? (Den har gått 16.000 mil, och går ju fint annars, startar alltid.)
Jag är 95 % säker på at ditt problem beror på vakuumläckage då du har en B18U. Bakom insprutningsenheten finns 4 vakuumslangar. 1 av de går till den livsviktiga MAP-sensorn som får felaktiga avläsningar. Så sett framifrån börja med att kolla de 2 vänstra slangarna så att de inte är spruckna vid infästningen till insprutningsenheten. Lycka till
Menar du det kvarvarande problemet? För den går ju hyfsat rent nu. Utom att den vid kyla tydligen rycker lite ibland (ska kolla nu ikväll). Om det är det problem du relaterar så skulle väl datorkodningen ha sagt ifrån, men den är ju 1-1-1! Där sitter ju slangar under luftintagskåpan, det är inte de slangarna då? Som jag relaterat tidigare så fanns det en slang i kläm från tidigare mekanikerklant, och därför undrade jag ju även vad den feta (läs: sotiga tändstift), bränsleblandningen beror på (om det är så).
Får väl kolla först om jag hittar själv insprutningsenheten, jag är inte så bevandrad... :wink:
OBS!! Menar du de två smala svarta slangarna av lite mer hårdplastkaraktär, som löper till vänster av insprutningsenheten parallellt med och framför torpedväggen? Den ena slangen går sedan längs höger framskärm under spolar- och vattenbehållare, så det är ju svårt att se om där skulle vara någon spricka, och var tar då denna slang sedan vägen?
I övrigt vad jag kan se verkar slangarna hela, men jag tar en senare koll på infästningarna som går åt höger framifrån sett.
Vad bra att det blev bättre. Byt tändkablarna och rotorn också, som du tänkte.
Även om det skulle vara de fel som "440 -95 1.8i" säger, så är det aldrig fel att byta tänddelarna, då de oftast förr eller senare måste bytas på våra bilar.
Att stiften var sotiga kan ju bero på att tändningen inte fungerat som den skall, och därför inte förbrännt som den bör, vilket resulterat i sotiga stift (Detta är bara en ren gissning).

Motorn bör inte vara sliten om den inte gått längre än så. Om den nu inte är helt tokhårt körd vill säga.
ChristianH skrev:Menar du det kvarvarande problemet? För den går ju hyfsat rent nu. Utom att den vid kyla tydligen rycker lite ibland (ska kolla nu ikväll). Om det är det problem du relaterar så skulle väl datorkodningen ha sagt ifrån, men den är ju 1-1-1! Där sitter ju slangar under luftintagskåpan, det är inte de slangarna då? Som jag relaterat tidigare så fanns det en slang i kläm från tidigare mekanikerklant, och därför undrade jag ju även vad den feta (läs: sotiga tändstift), bränsleblandningen beror på (om det är så).
Får väl kolla först om jag hittar själv insprutningsenheten, jag är inte så bevandrad... :wink:
OBS!! Menar du de två smala svarta slangarna av lite mer hårdplastkaraktär, som löper till vänster av insprutningsenheten parallellt med och framför torpedväggen? Den ena slangen går sedan längs höger framskärm under spolar- och vattenbehållare, så det är ju svårt att se om där skulle vara någon spricka, och var tar då denna slang sedan vägen?
I övrigt vad jag kan se verkar slangarna hela, men jag tar en senare koll på infästningarna som går åt höger framifrån sett.
Det är inte säkert du får felkod om det är ett litet vakuumläckage. Den som satt i kläm är till för att reglera förvärmningen av insugsluften. Den går till ett spjäll som sitter i luftfilterburken och styrs via vakuumet från motorn och rådande temperatur.

Jag menar precis de 2 smala svarta plaströren du gar sett. Den som går under spolar-vattenbehållaren går till EVAP-ventilen (kolfilterbehållare). Här måste du lyfta upp bilen för att kolla alternativt plocka bort höger lykta.

Den andra går snett uppåt vänster (sett framifrån) till MAP-sensorn. Kolla så att slangen där inte är blockerad av nåt.

För att hitta insprutningsenheten är det bara att föja de här 2 svarta plaströren åt höger. De är kopplade till insprutningsenheten med korta slangstumpar. De brukar spricka pga av värmen där. Kolla de.
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]