Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lollan
hej igen =) nu har jag äntligen fått hem min 740 gle 85 (b230E)

märkte det nu när jag körde, när man växlar och har nere kopplingen så kommer det ett "vin/tjut/rasslande ljud från motorn, sen försvinner det när man gasar igen. är detta något ni kanske kan ha koll på? för enligt mig så låter det inte normalt iallafall =)

tacksam för svar
lollan
av lollan
kom på ett fel till som jag slänger in här föresten, ang säkringar.

kollade säkringarna innan också och då såg jag att (kommer inte ihåg platsen) men den var totalt bränd in i plasten på själva säkringshållaren, antagligen den till xtraljusen för dom e döda. så min andra fråga är är det krabbigt att byta ut hela säkringshållaren? eller kan man på något sätt byta plats på den säkringen till någon annan?
visserligen inte hela världen att dom lysena inte funkar, men går det så hade det ju varit bra =)
mvh lollan
av dalldall
din första fråga är säkert urtrampningslagret som e slut, din andra fråga- kolla vilken säkring det är! bla hel o halvljus kan också orsaka bränt i säkringshållaren!
av lollan
okej, urtrampningslagret? är detta något allvarligt? eller kan man bara höja radion lite :roll:

min andra fråga ang säkringen, jag ska ut till bilen nu snart, så jag får skriva sen vilken plats det är, men jag har kollat så både hel och halv och alla andra ljus fungerar, är bara dom två xtra lysena i grillen som inte vill,
det ser lite läskigt ut på den säkringsplatsen, för som sagt det har totalt smällt ihop med plasten i hållaren så det är bara en stor klump där nu =).
mvh lollan
Användarvisningsbild
av lilleman
enklast är ju om du klipper kablarna till ljusen och skarvar på en hängsäkring
så slipper du allt jobb med att byta alltihop
vi gjorde så på grannens förra 740 funkade perfekt :P
dra ut säkringshållaren och klipp kablarna på undersidan
av den smälta säkringen och skarva på hängsäkringen där

mvh/roger
Användarvisningsbild
av lilleman
om det var min bil så hade lådan åkt ner och koppling o urtrampningslager bytts ut
jag gillar inte oljud i maskineriet :lol: har bilen rullat långt vet du om kopplingen är bytt nån gång

mvh/roger :D
av dalldall
svårt med oljud! hade en 740 med oljud i lådan, gick ett par år innan det rasade, men man bör ju åtgärda det så snabbt som möjligt! en tröst är ju att det är enkelt att riva lådan på din bil!
av lollan
tjo igen =) kollade säkringen nu men den var bara till varselljusen? enligt bokn men dom funkar ju? hmm knasigt värre. så är det, ang kopplingen så vet jag ej om den varit bytt, men den har precis rullat över 37k så man vet inte kanske är dags för lite byte :roll:
Köpa en tidig XC90?

Av de tidiga XC90 så är det i princip d[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]