NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Är det någon av er som kör med S60/V70N fälgar på era S40N? Håller på och kollar efter 18" replika fälgar med absolut ALLT är ju till S60/V70N, även de modeller som ser ut som S40 fälgar original :-(O)

Vilka problem kan man råka ut för med navringar exempelvis?

ET brukar vara 43mm istället för 52,5, tar det i någonstans?
Jag körde 17" OZ Superturismo GT på T5an som var V70 fälgar. Det som behövs är centreringsringar.
Nu körde inte jag några värstingdimensioner utan höll mig till 225/45/17 men det tog inte i någonstans.
Det finns alltså ingen ökad risk för obalans, spårighet osv med navringar? Det är faktiskt navringarna jag är mest rädd för, hjulhusen på S40N verkar stora som badtunnor. Dessutom står bilen på styltor med nuvarande fjädring också.

De fälgar som är aktuella för mig är antagligen något i stil med
http://www.blocket.se/vi/20237457.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/19150466.htm?ca=11_s
Nu använde jag OZ:as egna centreringsringar, men jag har inte märkt någon skillnad på de 3 år jag körde på dessa fälgar mot standardfälgen jag körde på vinterhalvåret. (Förutom stötigheten då, men de beror inte på fälgarna och dess inpressning eller centrummått) :wink:

Om du frågar mig, så kommer det rent estetiskt se helknäppt ut med 18" hjul på en AWD utan att sänka den. Jag vet att Henrik sänkte sin AWD, sök i denna forumkategori för bilder. Det var en silvrig V50 AWD T5.

Medea replikan lägger jag min röst på!
Jag vet att den är så hög att man den nästan klassas som SUV *skäms * (titta på mina garaget-bilder, man kan nästan flytta in i hjulhusen. Varför tror Volvo att, bara för att man vill ha AWD, så bor man ute i skogen?) men att få tag på sänkningssats till en AWD verkar vara både dyrt och krångligt. Jag vet inte om jag orkar engagera mig tillräckligt för att jaga runt efter en sänkningssats, leta upp verkstad för montering och sedan ställa in hjulvinklar osv. Har liksom aldrig "stylat" en bil förut och vet inte vilka som är duktiga på sådant osv.

Jag är också lite tveksam till sänkningssats utan att byta fjädrarna (körde en bekants A4 3,0 -02 med sänkningssats och den gick som en kåt snok på vägen) och att byta dämparna också blir för dyrt eftersom jag inte tänkt behålla bilen så länge.

Någon som har tips vart man kan vända sig för en sänkning av en S40N AWD i Stockholmstrakten får gärna hojta till. Jag har hittat en sats hos SAM för 3650kr, är det den typen av pengar man får räkna med?

Tack för alla svar än så länge och skönt att få veta att det funkar med V70 fälgar också eftersom utbudet då verkligen dubblas!
Hej Alla,

Det blev varken navringar, replikor eller 18".
Istället dök det upp en uppsättning 17" Spartacus till helt rätt pengar så nu slipper jag oroa mig både för passform samt eventuellt SUV stuk (P)

Men frågan om att sänka bilen kan jag inte riktigt slå ur mig (redan med 17" ser det antagligen knas ut). Vilken skillnad är det mellan sänkningsfjädrar till AWD resp FWD S40N T5? Vissa handlare har nämligen två olika varianter medans andra bara har en variant? (Jag har inte nivåreglering)
Bra val där, Andreas!
Har själv denna uppsättning på min V50 MY08 2.0D och jag är helnöjd med dom, grymt snygga!
Det går inte att ha annat i kombination med SUV-fjädringen...

Åter till frågan, någon som vet vilken skillnaden är mellan AWD fjädrar och vanliga? Om det inte är någon skillnad (vilket vore konstigt eftersom vissa erbjuder två varienter) så ökar ju utbudet väsentligt. Då kanske artontummarna åker på till slut :lol:

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)