Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

har en bekant som skulle köpt julatoaletten och lämnat igen den på det dyrare stället :twisted: men det är klart det är väl bedrägeri och straffbart :roll:
Cicaro skrev:har en bekant som skulle köpt julatoaletten och lämnat igen den på det dyrare stället :twisted: men det är klart det är väl bedrägeri och straffbart :roll:
Du får ju tillbaka det som står på ditt kvitto, inte vad den råkar kosta för tillfället.
Jo om man returnerar den varan man köpt och om butiken erbjuder öppet köp(vilket bara är lagstadgat om det rör sig om distans och hemförsäljningslagen), att köpa något(oavsett om det är samma produkt) på något annat ställe för att lämna igen istället för den vara man redan använt i syfte att tillgodogöra sig mellanskillnaden torde gå under bedrägeri..
Cicaro skrev:Jo om man returnerar den varan man köpt och om butiken erbjuder öppet köp(vilket bara är lagstadgat om det rör sig om distans och hemförsäljningslagen), att köpa något(oavsett om det är samma produkt) på något annat ställe för att lämna igen istället för den vara man redan använt i syfte att tillgodogöra sig mellanskillnaden torde gå under bedrägeri..
Intressant frågeställning men kanske egentligen en fråga för en separat tråd. Så länge du inte gör den i någon industriell omfattning så tror jag en butik egentligen inte bryr sig. De har ju fått en oanvänd vara igen och returnerar bara det pris du redan har betalat.

Jag förstår ditt exempel som

Köp dyr toalett för 1000 spänn
Köp en billig (identisk) toalett för 500 spänn
Stoppa den billiga toaletten i den dyra kartongen och lämna tillbaka = 500 spänn sparat.

Egentligen är det ju så all handel går till (köp billigt sälj dyrt) men lite bakvänt blir det ju. Sedan skulle det vara intressant att se hur butiken reagerar när du kommer med en ny toalett varje dag :mrgreen:
Lövet, räkna en gång till...:-)

Köper du två stolar för totalt 1500 spänn och sedan får tillbaka 1000, så står du där med en stol som du betalt 500 för. Enda skillnaden är att den kommer från den "dyra" affären. Men eftersom stolarna var likadana så har du inte tjänat fem öre på allt besvär du lagt ner. Du kunde köpt bara den billiga och behållt den från början. Eller har jag missförstått...?

"Vinsten" skulle förståss ha uppstått i läget där du upptäcker den billiga efter att du redan har köpt den billiga. Det kanske var så du menade. :???:
Vilket skitsnack det blev här då :lol: :lol:

Man tjänar inget på att köpa en dyr och en billig, och sedan lämna tillbaka den billiga till det dyra priset. Förutsatt att toaletterna är identiska.

Jag går och köper en toalett för 500 kr, och en identisk för 1000 kr. Lämnar jag då tillbaka den billiga toaletten i den dyras förpackning, får jag 1000 kr tillbaka. Då har jag kvar den dyra toaletten, och det enda som hänt är att jag fått denna toalett 500 kr billigare, fast priset på den var 500 kr dyrare från början. Ingen vinst alltså.

Slipper man däremot kartongtrubblet skulle man kunna tjäna pengar.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vilken årsmodell och hur många mil har[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]