Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av larzon
Hallå.
Ska köpa en 945. Kollar annonser och letar lämpligt objekt.
Ibland står det "volvo 945 turbo polar". Vad menas med "polar"?
Är det en speciell modell? Har det med import att göra?
Nån som vet?
av S.t.r.a.n.D
Polar var ett utrustningspaket som fanns i bland annat Belgien, Nederländerna och Italien. Det innebar att bilen var fullutrustad.
I övrigt ingen skillnad!
av larzon
En importerad bil alltså.
Är det något att akta sig för?
Hört att -importerade bilar = fuffens.
av Perra N
Problemet är ibland större än att det är import. Polar-bilarna har ofta 2,0 16V turbomotor på 155 hk. Den motorn är ingen större hit, då vridet är ganska tamt, jämfört med en 2,3 LTT som är den vanligaste motorn här.
Sen är det en massa andra svagheter med 16v, som jag inte behöver gå in på här.
Men importbilarnas skötsel märker man ofta att den slarvats med. Och på en 16v blir det ju sallad av ventilerna när kamremmen går...
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Perra N skrev:Problemet är ibland större än att det är import. Polar-bilarna har ofta 2,0 16V turbomotor på 155 hk. Den motorn är ingen större hit, då vridet är ganska tamt, jämfört med en 2,3 LTT som är den vanligaste motorn här.
Sen är det en massa andra svagheter med 16v, som jag inte behöver gå in på här.
Men importbilarnas skötsel märker man ofta att den slarvats med. Och på en 16v blir det ju sallad av ventilerna när kamremmen går...
B204FT som du talar om har 190hk. En riktigt trevlig motor.
Stadig är den åxå. kan inte säga att det finns några svagheter förutom den något mindre cylindervolymen.
B200FT med 8v har 155hk och är lite tröttare ja.
Kamremmen byter mnan ändå alltid när man köper en bil så.. Man ska inte säga att en motor är kass för att man inte följer serviceprogrammen.
då är alla moderna bilar skrot.

//Erik
av Vovlo_Henrik
16-ventilaren med turbo är en mkt bra kombination, Rolig att köra och den motorn är ingen motor som slits snabbare än någon annan B230 :wink: Stötte jag på en sån modell med den motorn skulle jag slå till :-)-)
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]