Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vovlo_Henrik
Så som det står i beskrivningen så är det inga värden utskrivna därimellan :???:

Ja det finns fler tester, dessa står beskrivna i vissa reparationshandböcker :wink:
Jag brukar använda mig av rephandboken från Autoinfo de är lite mer utförliga än Haynes :-)-)
Kopior på hur man utför diagnostik kan nog även fås hos Volvo om man frågar :)
Användarvisningsbild
av emwtur
kaffe_koppen skrev:Felsystemet påstår att spjällkontakten fungerar rätt. typiskt
du gjorde testen när du hade "fladdrig" tomgång ?

börja med att klämma om slangen till tomgångsmotorn när den "fladdrar"
sjunker tomgången direkt ?
- detta betyder ju inte att det är fel på tomgångsmotorn
- det betyder bara att det är igenom den som luften slinker in
( man behöver inte jaga tjuvluftsläckor på andra ställen iallafall )

OM den inte sjunker - då har man problem med tjuvluft någonstans !
fram med startgasen och jaga läckor !
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
kaffe_koppen skrev:jag testade spjällgivaren med tändning på och motor avslagen. När jag stryper tomgångsmotorn så slutar den pendla
Har du rengjort tomgångsmotorn och kollat att den går lätt ?

/emwtur
av kaffe_koppen
Japp, jag har försökt o göra rent den men det blev aldrig någon skillnad. Men i alla fall så skruvade jag dit den nya ventilen i dag och nu går motorn bra igen, så det var den som var problemet i alla fall. :D
Jag försökte att radera felkoderna efter bytet också, men jag lyckades inte. Jag gjorde så som det beskrivs i en annan tråd här på forumet. Försvinner felkoderna om man kopplar bort batteriet en stund? Hur länge borde man ha det bort kopplat i sådana fall?
MVH Stefan
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]