Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Nu är det så att mitt höger ok är slut, gjorde rent det i sommras efter att det va anliggande utav bara h*elvete så skivan slog sig ordentligt,
Det sägs att man ska byta skivorna på samma axel inkl belägg samtidigt men det jag undrar över är om jag kommer att få problem om jag bara byter höger ok med ny skiva och belägg, kommer den att bromsa snett eller kommer jag få andra problem?

Anl till att jag inte byter på båda sidorna är pengarna, totalkostad av 2skivor,2 belägg,ett ok blir ca 4700 på volvo vilket jag inte har just nu.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hur slitet är det på andra sidan? Är det andra oket i gott skick?
Belägg vet jag inte ens om det finns att köpa för bara en sida så de är nog lika bra att du byter samtidigt.
Användarvisningsbild
av Severin
Tomas88 skrev:Hur slitet är det på andra sidan? Är det andra oket i gott skick?.
Skivarrna ser bra ut förutom att den ena är en aning skev så den ska bytas, det andra oket är bra för jag har inga problem med den sidan och hjulet rullar lätt
Tomas88 skrev:Belägg vet jag inte ens om det finns att köpa för bara en sida så de är nog lika bra att du byter samtidigt.
Ja då vart det 500 billigare :-)-)
Användarvisningsbild
av Mr B
Kan bli problem med att den drar snett om du sätter ett nytt ok på en sida samt har ett gammalt på andra. Det nya kommer antagligen att röra på sig mycket bättre än det gamla, så det kommer troligen att bromsa bättre på den sidan. (Det har man ju provat en gång för längesen... :cry: ) Däremot så funkar det nog bra om du hittar ett begagnat ok på skroten, då är det mer lika på bägge sidor. Dessutom ännu billigare...
av Hemulen
Är det gamla rejält uppsmort så ska det inte vara något problem. Har du ett biltema i krokarna så kanske dom har ett nytt ok,även bromsskiva,gissningsvis till halva kostnaden mot Volvo (spar kvittot). Misstänker du att typ bromsslangar och dylikt sitter så hårt att dom kanske skadas vid losstagning så köp även det(ifall det skulle behövas)om det inte behövs,lämna bara tillbaks det. Använd dig av "brädtricket",en bräda mellan sätet och bromspedalen så försvinner det inte vätska och du behöver bara lufta det nya eller begagnade oket,vilket du nu väljer. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om ett ok går lätt och har hela damasker finns det ingen anledning att byta det. Om nån säger att du behöver byta båda så beror det på att h*n tjänar mer pengar på att sälja två ok än ett...
Klossar blir en sats till båda sidorna, inget snack.
Skivor vill jag helst byta par, men om man börjar med två bra skivor och skevar till den ena med för mycket värme så är ju den andra fortfarande bra...
AC problem V70 2016 D3

Det finns ett relä som styr tillslaget av mag[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]