Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!. Som topic lyder går min Volvo 940 2,3 LTT B230FK ojämnt. Vi bytte bensin pumpen i går och fick igång den, men den går väldigt ojämnt, han stiger aldrig över 1000 Rpm men ligger under och guppar dör nästan ibland. Samma när jag kör, går lite ojämnt och vid rödlysen har den ett tendens att dö ibland. Vad kan va problemet?, farsan sa att han såg några gnistor mellan brytarna, Är det svårt att byta brytarna?, Och tändstift bytte vid i samtidigt som vi bytte pumpen. Hjälp uppskattas verkligen!. Har inte kollat felkoder då jag inte lyckats hitta boxen!.

Mvh//Robin.
Senast redigerad av 1 Hakon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
bakom batteriet på fjädertornet - där skall boxen sitta !
Vilka brytare pratar du om ?
bilen har brytarlöst tändsystem !
gnistor vid fördelarlocket ?
då kanske du skall kolla om du har hallgivare i fördelaren eller impulsgivare på svänghjulet

Men läs felkoderna först !
det kan vara allt möjligt som strular !

/emwtur
av Hakon
Hej!. Ne jag kom på sen att brytare inte finns på bilen. Men det kommer gnistor från Fördelarlocket.
men är boxen stor eller liten?, finns några boxrar där ska kolla lite noggrannare om några minuter.

Mvh//Robin.
av Hakon
Hej!. Har varit nere och felsökt, fick koden 2-2-4 Och står i Guiden Motortempsignal, både jag och farsan kliade oss i huvudet, Och tänkte "Va fan". Vad kan egentligen vara problemet?.

Mvh//Robin.
Det är precis vad det låter som, Tempgivaren till motorstyrningen har antagligen pajjat eller om sladden hoppat loss, det är tempgivaren som sitter under 3ans insug sett frammifrån, den du ser direkt när du kikar ner sitter under tvåans insug, och är till instrumenteringen. alltså den längst mot torpedväggen, kolla att sladden sitter i och spruta lite wd-40 eller liknande i kontakten och prova, kommihåg att nollställa felkoder efter något du gör med den annars lär den gå lika dant

// MoteX
från "informationstråden" överst i forumet :
"2-2-4 = Motortemperaturgivarsignal
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden.
Styrenheten antar då en motortemperatur på cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Avbrott eller kortslutning till jord i tempgivaren.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom."

kolla om du har en kabel in i fördelaren - det kan vara den ( till hallgivaren ) som är skavd , om den går ner till svänghjulet så kan det vara samma där !

/emwtur
emblemwraps -crome delete

Jag hade nog investerat i en hel grill-som finns […]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Hej, Fick en felkoden P24C6 idag och nu är d[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]