Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jontemyran
Hejsan,

Jag är ganska ny på det här med nyare Volvos och tänkte bara höra
om det är svårt att fylla på/byta Bromsolja på en V70 II 2002?

Den började varna för det idag med rådet att lämna på service omgående...

Tacksam för svar
/
Jonas
Användarvisningsbild
av CarMan
Jontemyran skrev:Hejsan,

Jag är ganska ny på det här med nyare Volvos och tänkte bara höra
om det är svårt att fylla på/byta Bromsolja på en V70 II 2002?

Den började varna för det idag med rådet att lämna på service omgående...

Tacksam för svar
/
Jonas

har du en 02:a så har du en V70N (v70II kom 2008)
varnar den för låg bromsvätska så har det längt ut nånstans eller du skilna bromsklossar, vilket är det absolut vanligast (du bör kola vilket det är, för det är ju farligt om det mot förmodan är ett lekage)
av Jontemyran
Hej,

Tack för svaret CarMan,

Så antingen läcker den eller så är klossarna slitna om jag förstod det rätt?

Den varnar precis som du säger för låg bromsvätskenivå...

Jag köpte bilen för mindre än en månad sen, kan man lämna in den till handlaren på garanti för att felsöka/laga? För det borde väll innefattas av trafiksäkerhetsgarantin som gäller i 3 månader enlig lag???

M.v.h
/
Jonas
av Amli
Jontemyran skrev:Hej,

Tack för svaret CarMan,

Så antingen läcker den eller så är klossarna slitna om jag förstod det rätt?

Den varnar precis som du säger för låg bromsvätskenivå...

Jag köpte bilen för mindre än en månad sen, kan man lämna in den till handlaren på garanti för att felsöka/laga? För det borde väll innefattas av trafiksäkerhetsgarantin som gäller i 3 månader enlig lag???

M.v.h
/
Jonas
Hej Jontemyran

Som Carman säger har du en V70N och därmed ligger din tråd i fel forum. Den ska ligga under just tråden för V70N. Om du provar att lägga ut den där lär du få många fler svar.

Lycka till.
av riha
Oavsett omdet är fel forum eller inte så är väl svaret att detta borde täckas av "begagnat garantin" som förmodligen handlaren givit dig.

Annars som du säger, ta till med trfiksäkerhetslagen.
av Fred
greeeken skrev:Om det visar sig vara slitna klossar så är det slitage o inget som går på garantin.
Är det läkage så går det på garantin. Så enkelt är det.
Det beror ju lite på vad handlaren har angivit. Om bilen t. ex. är varudeklarerad ska bromsarna vara kontrollerade.
Mitt råd blir att snacka med handlaren. Ett fel så pass snart efter köpet tar en seriös handlare om utan att knorra!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Ringhede
En 2002 V70N så bör du även kolla skivorna. De tar slut så småning om och då är endast byte av belägg inte långsiktigt bra.

Kan du meka själv?

Då kanske du kan göra en deal med firman och få ut material om de är svåra att ta hela på garantin. Alternativt om det inte går att få på garanti så kan du fixa själv. (bromsar väljer jag själv alltid orginal)

Själv är jag glad amatör och bytte skivor och belägg fram på på min V70N -00 på ca 1 timma.
Volvo V70N och S60 är helt underbara att fixa bromsar på, något som konstruktörerna verkligen lyckats med.
(bytte belägg fram efter 10.000 mil !!!)

När vi ändå pratar bromsar så har V70N, S60 mm inbyggt problem med handbromsbackar där beläggen lossnar.
Är skivor och belägg inte genomgångna så är tippset att byta runt om.

Bli inte besviken för det är relativt billigt och man får en bil som käns helt ny i bromsarna.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
du har 6 månaders konsumet rätt , eller vad det kan heta.
om bromsarna är så slut så måste deta stå på varudeklarationen (Beror ju givetvis på hur långt du hunnit åka också) & om det är slitna belägg.
finns ju en teoretisk schans att bromsarna bara nästan är slut & att nivån är låg för att det saknas lite vätska från en tidigare repration

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]