Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
Hej! Funderar på att chiptrimma bilen. V70 2.5T - 98. Finns säkert många som frågat innan, var o hur osv. Har letat o hittat en del. Men kanske inte så många som har samma fråga som jag. Hur vet jag om bilen jag köpt begagnad redan är trimmad el ej? :S Det sitter ett JR öppet sportluftfilter i, den jag köpt den av har iaf inte gjort det. Men han hade inte bilen så länge heller.. Vad tidigare ägare gjort vet jag inte. Den har gått 22000 mil snart. Men hoppas den ska rulla länge än. Tycker det låter motiverat att chippa då man har möjlighet att köra snålare bränsle ekonomiskt sett OCH få mer prestanda då man vill ha det.

Lutar väl åt att BSR får göra det. OM det nu inte redan är gjort ;)

MvH / Fredrik
Justerae rubriken liteGrammse
av borstarmicke
Köpte en likadan bil som du har år 2000 på Bilia och både jag o min flickvän tyckte den gick riktigt bra...

Det visade sig senare att den var chippad, har efter detta haft en 2.5T -99:a som inte var chippad, den hade automat och hade gått 26500 mil så jag ville vara snäll mot lådan o chippade den inte...

Killen som märkte att våran -98:a var chippad hade en S70 2.5T, så han hade att jämföra med, sen visade han att locket till boxen där chippet sitter i (sitter under huven) saknade en bricka som skall sitta där original.

Personligen tycker jag att du skall chippa, du kommer att få en mkt piggare bil, efter -98:an köpte vi en ny T5 -02:a med 250hk och den chippade -98:an gick inte mkt sämre...

Har hört mkt gott om Autotech i Trollhättan när det gäller chippning av volvosar, men även TME och BSR har ju gott rykte.
av awelon
vad är det för bricka? Kan man vara säker på att den är chipad för det? Eller kan dem se det på verkstan?

Jag har en BSR verkstad inte långt härifrån. Kanske kan åka förbi där o kolla med dem
av borstarmicke
Kan tyvärr inte förklara bättre, det är ju ändå lite mer än 7 år sen, kan ha varit ngn form av plombering lr liknande...
av awelon
Ingen annan som vet hur man kan se om en bil är chippad? Jag pratade med en kompis igår o vi kikade litegrand i motorumet efter datorboxen. Han visste inte så värst mkt i sig o jag är ny på volvo. Men vi kom fram till att det kan vara den svarta box som sitter bakom spolarvätske påfyllningen. Det sitter en metall "rem" runt den. Ungefär som en plombering. Går inte öppna. Har vi rätt i att detta är datorboxen? Sitter chippet där i om så är fallet? Försvinner nån form av garanti el nått om man bryter plomberingen? Mvh / Fredrik
Användarvisningsbild
av Nexus
databoxen sitter bakom spolarpåfyllningen helt koreckt :D
garanti har du inte på en 98.
köp en laddtryckmätare så ser du hur mycket bilen laddar. orginal så laddar den 0,37 har jag för mig :roll:
av awelon
Ja det kan jag ju göra. Har en redan faktiskt. Inte hunnit med att montera den ännu dock. Var är lämpligast att ansluta den?

Nä garanti var väl inte riktigt rätt ord. Mer typ som att dem blir kinkiga när dem ser att någon pillat med det. Hur bryter man plomberingen då? Metallsåg o bända? :???:
Användarvisningsbild
av Nexus
turbomätaren kopplas in på "Trädet" ,skruva bort kåpan över gasrullen så hittar du den, det brukar finnas minst en ledig anslutning så du slipper använda T-kors.
in i bilen kommer du enklast genom den befintliga genomföringen som är strax under säkringsboxen ute i motorutrymmet.
Finns lediga plattser där bara kapa av en tutte och in med slangen i bilen :P
av awelon
Gutt! Sparar massa jobb ju! :D Då får jag nog ge mig av och göra detta direkt :P Hade tänkt montera 3st olika mätare under radion, då jag inte har orginal och det är en plats ledig under. Det blir ju turbotrycket, oljetryck och generator laddning :) Ev, kanske jag bytar nån mot vakum mätare. Men måste tillverka en panel att sätta dem på. Eller är det någon som vet var det kan finnas att köpa?
av awelon
Tja! Nu är tryckmätaren monterad. Panelen har jag inte fixat ännu. Men den sitter där iaf.

Så, 0.5bars tryck som mest vid fullgas. Det skall väl enligt vad jag hört vara helt ok. Men dock inte trimmat väl ? Blev dock förvånad över att den ligger på minus tryck så mycket. Man får ge mycket gas för att den skall orka förbi nollan. Annars ligger den gärna på -0.5 eller ännu mer. Är detta normalt? Förstår ju förvisso att det är mycket luft turbon skall flytta för att få övertryck. Men tycker ändå det borde komma lite tidigare.

Alla är vi olika. I kanske uppskattat 60-70% […]

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]