Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
kolla hålet i topplockspackningen mellan cylinder 2 och 3 ?
Jag kan INTE garantera att det är det -
pytsa i lite olja i varje tändstiftshål och gör ett nytt kompprov-
Blir det bättre / bra - du har problem med cylindrar/kolvar/kolvringar
blir det samma - problemet är i toppen - lyft den !

I ditt fall skulle jag GISSA att du har ett hål i topplockspackningen !
GISSA GISSA !

jag kan inte nog betona att jag inte kan VETA utan att ha sett/hört bilen !

/emwtur
av Surfmobil
emwtur skrev:kolla hålet i topplockspackningen mellan cylinder 2 och 3 ?
Jag kan INTE garantera att det är det -
pytsa i lite olja i varje tändstiftshål och gör ett nytt kompprov-
Blir det bättre / bra - du har problem med cylindrar/kolvar/kolvringar
blir det samma - problemet är i toppen - lyft den !

I ditt fall skulle jag GISSA att du har ett hål i topplockspackningen !
GISSA GISSA !

jag kan inte nog betona att jag inte kan VETA utan att ha sett/hört bilen !

/emwtur
Jodå, visst var det topplockspackningen som var kass mellan 2 och 3 cylinder!
Funkar Biltemas packning eller ska man välja Mekonomen eller Volvo?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Behöver oftast inte bytas, man mäter längden och ser om den har sträckt sig. Men antagligen är det första gången toppen är av, så jag tror inte det är nån fara. Jag har inte max-mått på längden här, nån annan som har?

Men du behövar antagligen plana toppen, orsaken till blåst packning är troligtvis att den är lite bananformad och lyfter på mitten.
av Surfmobil
Sparkz skrev:Behöver oftast inte bytas, man mäter längden och ser om den har sträckt sig. Men antagligen är det första gången toppen är av, så jag tror inte det är nån fara. Jag har inte max-mått på längden här, nån annan som har?

Men du behövar antagligen plana toppen, orsaken till blåst packning är troligtvis att den är lite bananformad och lyfter på mitten.
ok, då är det väl lungt med bultarna. polaren kollade och säger att den ligger inom rätt, funderar på om man ska plana ändå? Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av emwtur
jag skulle rekommendera en planing - om inte annat så - "bara för att vara säker"
- hur länge har du kört med hålet i packningen ?
- var hålet så att förbränningsgaser kom åt aluminiumen i toppen ?
jag skulle iallafall kolla toppen ( och blocket) JÄV**** noga där hålet var så att det inte är några andra skador som gjort att packningen gått.
Jag vet inte hur vanligt detta är på en B230 men min "andra" bil har ca 2mm mellan cylinder 2 och 3 - jag har blåst ett par packningar på den - men den har gjutjärnstopp såå- det gör inte så mycket :-)

/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
En jämn och fin båge inom toleranserna drar man ner med topplocksbultarna, men mindre lokala ojämnheter är värre. Det är svårt att se med linjal, men märks när man planslipar eller tar små skär med fräsen. Sen brukar det finnas lite små gropar där det har ärgat runt vattenknalerna. Inte alls fel att stryka av den lite, då är man som sagt säker.

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??