...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Idag var jag ute och övningskörde med min äldsta son och han kör bra, borde klara en uppkörning nu. Ok vi hade kört en timme och på hemvägen så skulle vi in och handla lite på Gränby centrum här i Uppsala, vi kör in på en av deras stora parkeringar, det är mycket folk och bilar i rörelse eftersom det är lördag och mitt på dan. Vi ligger i kön c:a 3 meter bakom närmaste bil och rullar sakta fram på ettan, mycket bilar parkerade och alltså väldigt begränsad sikt in på parkeringsgatorna, vi kör förbi den första och hade tänkt oss in på den tredje, men när vi är mitt framför den andra så upptäcker vi att en blå passat kommer med alldeles för hög fart, säkert 15-20km/h vilket är alldeles för mycket på den platsen just då, kärringen som kör sitter och babblar i sin mobil och verkar ha noll koll på trafiken.
Ja gissa vad som händer, jo pang in i våran bil, både fram och bakdörren fick sej en kyss. Vi hade inte en chans att vare sej svänga undan eller bromsa eller gasa oss ur situationen
Jag pekar åt henne att backa undan så att vi inte blockerade resten av infarten och efter mycket gestikulerande från mej så fattar hon, dock utan att sluta babbla i luren. När jag kliver ur och ifrågasätter hennes sätt att köra och samtidigt babbla i sin lur (hon kunde ju avslutat samtalet innan hon började köra) säger hon åt mej att sluta vara otrevlig, ok jag var upprörd som man ju oftast blir när man blir påkörd, men tro inte att hon avslutar samtalet så att vi kan reda ut det inträffade, utan hon fortsätter att babbla. jag tar fram min telefon och börjar fota och anteckna lite så att hon ska få en chans att avsluta samtalet. Inte då, jag säger åter åt henne att sluta vilket hon också gör för att genast ringa efter snuten, visst ok låt dom komma tänker jag och går tillbaks till min bil för att vänta. Kärringen ringer åter upp ett nummer och fortsätter att snacka ända tills snuten kommer och tar upp våra uppgifter hur det gått till. När hon fått blåsa och det är vår tur så återupptar hon sitt mobilbabbel, att hon dessutom vägrar att flytta sin bil innan snuten har åkt visar väl bara på en jävla nonchalans.
Under tiden som vi väntade på polis så roade sej min son med att räkna alla mobilsnackande bilförare på väg in och ut från parkeringen och fick ihop det till tre män och över 20 kvinnor :-O) Hur tänker man när man sitter och ska manövrera ut sin bil där det är massor av både bilar och människor som trängs, så viktigt kan det väl knappast vara. Att sitta med mobilen i ena handen och köra med den andra på ett sådant område är ju helt förkastligt.
Dags att åtminnstånde införa lag på handsfri vid bilkörning så att man åtminstone har båda händerna till att manövrera bilen med även om samtalet kan göra en ouppmärksam så måste det ändå vara bättre att ha händerna fria till bilkörningen.

Ja det blev långt det här men jag måste få skriva av mej någonstans. En annan sak som jag lagt märke till dom senaste åren är att jag tycker att det är mycket fler kvinnor än män som sitter och babblar i mobilen medans dom kör. Jag har sett rent livsfarliga körningar utanför skolan där jag arbetar, när barnen ska lämnas på morgonen, dom släpper inte luren på hela tiden som dom kör in och dumpar ungen för att sen köra iväg helt okoncentreade.

Tack för att den här sidan och ni finns så att man har någon stans att skriva av sej på :mrgreen:

Bild

Här kan ni se resultatet av smällen på min bil.
av S.t.r.a.n.D
Jag håller med dig fullt ut. Okej, om man kör på en landsväg där det är lugnt och allt sånt men inne i stan eller på parkeringar är det ju massor av saker at hålla koll och då är det inte passade.
Och sen utan att ha förutfattade meningar om kvinnor, men överlag tycker jag kvinnor i medelåldern verkar vara farliga i trafiken, sen om de ska babbla mobil samtidigt.

Det jobbigaste är ju allt besvär ni får att repa bilen. Känns ju så onödigt.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Håller med Roadkiller att på landsväg är det väl inga större problem men på parkeringar och inne i städer så kan man ge fan i mobilen. Att köra i 20 km på en parkeringsplats med mycket folk och bilar i rörelse och dessutom snacka i mobilen är ju bara idiotiskt. :evil:

Hur tog sonen det då?
av S.t.r.a.n.D
Det viktigtaste är ju att ingen av er personer i bilen blev skadade också. Även i låga hastigheter kan man få otäcka nackskador m.m. Får hoppas sonen inte heller blir avskräckt att köra bil eller så efter detta heller.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja det var ju tur att ingen blev skadad, men som hon körde hade det ju lika gärna varit ett lösspringande barn som hade kunnat bli påkört.
Ja som tur så är ju bilen helförsäkrad hos volvia så det ordnar sej säkert, men klart att det blir jobbigare för oss som bor på landet och alltid behöver bilen för att komma till jobbet, men det får man väl ta och det som var tur va ju att ingen blev skadad.
För övrigt tack för ert engagemang.
Men det visste jag att ni alla därute skulle fatta :mrgreen:
Tack igen för erat engagemang. :-)-)
Användarvisningsbild
av vetten
Fluffen skrev:Håller med Roadkiller att på landsväg är det väl inga större problem men på parkeringar och inne i städer så kan man ge fan i mobilen. Att köra i 20 km på en parkeringsplats med mycket folk och bilar i rörelse och dessutom snacka i mobilen är ju bara idiotiskt. :evil:

Hur tog sonen det då?
Jo sonen tog det bra faktiskt, han var mest förbannad för att han inte kunde göra något åt det som hände och att morsans bil fick stryk ?:-/
Han hade faktiskt inget emot att köra därifrån och enligt mej så kör han förbaskat bra.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det var ju tur det.
Jag är förundrad över hur en person kan vara så oberörd över att ha kört på någon som hon verkade vara. ?:-/
Användarvisningsbild
av vetten
Fluffen skrev:Det var ju tur det.
Jag är förundrad över hur en person kan vara så oberörd över att ha kört på någon som hon verkade vara. ?:-/
Ja det är jag också. Att hon trots att polisen kom fortsatte att prata i luren är ju helt galet. Jag vet ju inte vad hon sa till den polis som snackade med henne, men jag såg att hon hela tiden hade luren mot sitt öra även då :-O) den polis som vi pratade med sa att vi inte behövde snacka med henne mer eftersom dom var där och skrev rapport, så det enda han tyckte jag skulle ta var ju förutom dom bilder jag ju trots allt tog efter krocken var hennes regnummer, för resten kan ju både jag och försäkringsbolagen ta reda på själv på nätet och att om jag kryssade i att dom varit där så fanns ju allt dom behövde hos polisen.
Får väl läsa polisrapporten sen.
Men hur som helst så åker jag bergis på det eftersom hon kom från höger, för så resonerar försäkringsbolagen.
Tycker själv att det bästa faktiskt är att den åklagare som måste läsa rapporten tar det vidare så kanske man har en liten chans att få upprättelse ändå :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Funk
Vill bara understryka att det i mina ögon finns lika många kärringar av manligt kön som kvinnligt i detta fallet...

/Thomas

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]