Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noa
Högt ljud från framvagnen/däck. Tjutande - malande ljud hörbart främst från förarplatsen. Nån som vet nåt eller har liknande problem så svara gärna.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är ljudet både malande och tjutande? Låter märkligt.
Malande ljud kan ju vara ett hjullager som är sönder.
Har man dålig hjulinställning kan man få ojämt slitna däck som kan föra en del oväsen också.
Vad har du för bil? Lägg gärna till detta i rubriken också.
av noa
Mer malande nästan som ett jobbigt resonansljud. Bilen drar ytterst lite åt höger men det syns inget på däcken. bilen är som det står längst ner på sidan en v70 -07
av Psyko
Kör bilen upphissad, då kan man avgöra om det är hjullager eller däckljud.

En hjulinställning lär knappast hjälpa mot ljudet.

Ta först reda på vad det är som gör ljudet sen åtgärdar man felet
Användarvisningsbild
av midnight
Du kan ju göra en tur med den och jämnföra värmen på bromsskivorna ifall ett bromsbelägg sitter fast typ på den sida som den drar mot.
av noa
Det är iallafall inget hjullager.Jag var och besiktiga bilen igår och de hittade inget fel på hjullagren. Så man får väl leta vidare.
av Bamse
Jag hade något liknande, meken tittade på däclen och konsaterade omedelbart att de var "toe-steppade".
Fattade inget - förrän han visade att min finfina Goodyear (sommar) däck hade slitits snett - och inte på vanligt sätt pga dålig hjulinställning utan pga kass däck. Varannan lamell i däcket var 0,5 - 1,0 mm mer sliten(!) Mycket skumt fenomen, men inte ovanligt på dåliga däck sa han. Det ylade som tusan, framförallt i kurvor. Bytte däcken så blev det bra igen.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]