Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bamse
#264480
Hur ligger det egentligen till?

När man läser här på forumet så har jag sett många som säger att D5:an och 2,4D är exakt samma motor, samma motorstyrning etc sånär som programvaran som reglerar effekt och vridmomentet.
MEN ... i V70:ns instruktionsbok (åtminstone i den som finns för 07) står det följande:

D5
Cylinderantal: 5
Cylinderdiameter: 81 mm
Slaglängd: 93,2 mm
Slagvolym: 2,40 L
Kompressionsförhållande: 17,3:1

2,4D
Cylinderantal: 5
Cylinderdiameter: 81 mm
Slaglängd: 93,2 mm
Slagvolym: 2,40 L
Kompressionsförhållande: 18,0:1

Kan någon förklara denna skillnad,
det är således inte samma motor som sagts eller är det ett skrivfel av Volvo :roll:
av S.t.r.a.n.D
#264498
Är inte superkung på detta men eftersom cylinderdiameter, slaglängd och slagvolym är exakt samma så borde det vara samma. Det är ju just det som är "hårdvaran" så att säga. Kompressionsförhållande är ju något man kan ändra och justera, kanske just det är en av sakerna som skiljer då. Lite gissning från min sida.
av Bamse
#264531
Jag tittade lite närmare i instruktionsboken och fann då att det finns inte mindre än fyra stycken dieslar med "samma" maskin. Noterbart att det bara är 163hk versionen som har avvikande kompressionsförhållande. Finns det något orakel som vågar sig på en förklaring till detta och vad det kan innebära t.ex andra motorkomponenter, ökad/minskad risk för problem vid trimning mha BSR PPC etc...

D5
Effekt/Vridmoment: 185hk/400Nm
Cylinderantal: 5
Cylinderdiameter: 81 mm
Slaglängd: 93,2 mm
Slagvolym: 2,40 L
Kompressionsförhållande: 17,3:1

2,4D
Effekt/Vridmoment: 163hk/340Nm
Cylinderantal: 5
Cylinderdiameter: 81 mm
Slaglängd: 93,2 mm
Slagvolym: 2,40 L
Kompressionsförhållande: 18,0:1

2,4D
Effekt/Vridmoment: 126hk/300Nm
Cylinderantal: 5
Cylinderdiameter: 81 mm
Slaglängd: 93,2 mm
Slagvolym: 2,40 L
Kompressionsförhållande: 17,3:1

2,4D (Frankrike)
Effekt/Vridmoment: 122hk/300Nm
Cylinderantal: 5
Cylinderdiameter: 81 mm
Slaglängd: 93,2 mm
Slagvolym: 2,40 L
Kompressionsförhållande: 17,3:1
Användarvisningsbild
av Sparkz
#264594
Förbränningsrummet är ju i kolven, så det är väl där det skiljer. Snodde en bild på nätet:
Bild
2,4D säger ju bara att det är den diesel på 2,4 liter. Den heter egentligen t ex D5244T3, där sista siffran skiljer för olika versioner.
av Bamse
#264617
Ja, det skulle faktiskt kunna bero på kolvarna. Men är det inte mysko att man gör 2,4D (163) till ett specialfall med lite annorlunda kolv. Verkar ju vanvettigt ur tillverkningssynpunkt om man nu ändå lyckats skapa en motor som kan prestera ända från 185, ned via 126 och som lägst 122 hk - men inte 163 hk(!)
Dessutom hävdar ju BSR att både D5 och 2,4D (163hk) landar på samma effekt (220 hk) och vrid, är det verkligen sant?

Det skulle vara lite kul om någon med insyn hos Volvo kan förklara skillnaderna i detalj.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#264671
Det vekar vara som tryckfelsnisse har varit framme.

Alla volvos dieselfemmor inkusive D5 163 hk hade 18.0 i Komp fram till 05/06 när man monterade virvelspjäll och partiklefilter, då sänktes kompen till 17.3 för att minska NOX.

Så det är nog någon prao som skriver instruktionsboken och har blandat ihop D5 163 utan partiklefiler med 2.4D 163 partikelfilter
Användarvisningsbild
av nosmoke
#265595
VolvoB20 skrev:Det vekar vara som tryckfelsnisse har varit framme.

Alla volvos dieselfemmor inkusive D5 163 hk hade 18.0 i Komp fram till 05/06 när man monterade virvelspjäll och partiklefilter, då sänktes kompen till 17.3 för att minska NOX.

Så det är nog någon prao som skriver instruktionsboken och har blandat ihop D5 163 utan partiklefiler med 2.4D 163 partikelfilter
Finns det ingen på detta forum som mätt kompet på en 2.4D 2007?
av Bamse
#266060
Hmmm....
Forumet tycks inte ha någon djup kompetens inom området Volvomotorer, konstigt med tanke på alla diskussioner som pågått kring trimning och annat motorskruvande. Kan man möjligen skönja ett stort mått av profftyckande? :lol:
Användarvisningsbild
av isak
#266076
car man brukar ju veta?
isak

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]