Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 2005 modell V70N som det var 05 facelift xenonlys på, og som jeg byttet til R xenonlys.

Jeg har et lite problem, det er at når jeg har litt last i lastrommet, så blir xenonlysene stående veldig høyt, og blender trafikken i mot. Jeg hadde som sagt xenon før, så det skal være givere for å regulere lyshøyden. Det er også nivåmat med originalt sportsundestell.
Det vi måtte gjøre når vi satte på R xenonlysene var å korte ned det staget som regulerer lyktene, for når en satte lyktene rett på bilen lyste de veldig lavt, nesten rett ned i veien. Jeg vet ikke om dette kan ha noe å si på at lysene ikke justerer seg ned når en får litt last i lasterommet?

Noen som har montert R xenon på 2005 modell eller nyere biler som har hatt samme problem? Det kom jo facelift på 05 modellene med de nye xenonlysene (med gul markeringslys). Vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre, og at 04 modeller og eldre ikke har dette problemet når en ettermonterer R xenon?

Er det noe forskjell på de forskjellige årsmodellene av R xenonlys? Tror de jeg satte på var produsert i 2004 om jeg ikke husker feil. Kan det være problemet? At en bør ha nyere modell av R xenonlysene?

På verksted har de ikke funnet noe problem med giverne til xenonlysene, og ingen feilkoder.

På forhånd takk!

Mvh Knut
Senast redigerad av 1 v70r, redigerad totalt 0 gånger.
Om du monterat xenonljus från en bil av årsmodell -04 eller äldre på en bil av årsmodell -05 eller nyare kommer ställmotorerna att gå åt fel håll. När du lastar tungt där bak kommer således strålkastarna att justeras upp istället för ned så det är inte undra på att strålkastarna bländar. :D

Se den här tråden för en tidigare diskussion av just ditt problem:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... ight=xenon

Det finns diverse mektips på svxc.se om hur man kan lösa detta problem på bilar med manuell reglering av ljusvidden. Jag är däremot osäker på om det finns något tips som direkt går att använda för bilar med automatisk reglering av ljusvidden. Sannolikt är det dock möjligt att göra något likartat för att få det att fungera även där.

Mvh,

Anders

P.S. Du måste vara registrerad på svxc.se för att kunna läsa mektipsen. Flertalet vanliga tråder kan du läsa ändå.
Hei!

Ok, men vet du om en monterer R Xenonlys som er produsert i 05 eller etter, går det da bra (R xenonlysene er jo lik de gamle xenonlysene fra 04 og tilbake, bare at de er sølvfarget, men kanskje det kom noe forandring på de også i 05)?

Har du noe tips om hva som kan gjøres om det ikke vil hjelpe å bytte til 05 eller nyere R xenonlys?

Takk!

Mvh Knut

andersuw skrev:Om du monterat xenonljus från en bil av årsmodell -04 eller äldre på en bil av årsmodell -05 eller nyare kommer ställmotorerna att gå åt fel håll. När du lastar tungt där bak kommer således strålkastarna att justeras upp istället för ned så det är inte undra på att strålkastarna bländar. :D

Se den här tråden för en tidigare diskussion av just ditt problem:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... ight=xenon

Det finns diverse mektips på svxc.se om hur man kan lösa detta problem på bilar med manuell reglering av ljusvidden. Jag är däremot osäker på om det finns något tips som direkt går att använda för bilar med automatisk reglering av ljusvidden. Sannolikt är det dock möjligt att göra något likartat för att få det att fungera även där.

Mvh,

Anders

P.S. Du måste vara registrerad på svxc.se för att kunna läsa mektipsen. Flertalet vanliga tråder kan du läsa ändå.
v70r skrev:Hei!

Ok, men vet du om en monterer R Xenonlys som er produsert i 05 eller etter, går det da bra (R xenonlysene er jo lik de gamle xenonlysene fra 04 og tilbake, bare at de er sølvfarget, men kanskje det kom noe forandring på de også i 05)?

Har du noe tips om hva som kan gjøres om det ikke vil hjelpe å bytte til 05 eller nyere R xenonlys?
Jag har tyvärr inga säkra svar på någondera frågan. Min gissning är dock att du drabbas av samma problem även om du försöker montera xenonstrålkastare från en R av årsmodell -05 eller senare. Det skulle förvåna mig om Volvo gjort om styrningen av dessa vid faceliften trots att strålkastarna till det yttre är oförändrade på just R-modellen. En indikation på hur det förhåller sig kan du ju enkelt skaffa dig genom att fråga din Volvohandlare om det är samma artikelnummer på R-strålkastarna fr.o.m. -05 som för årsmodellerna dessförinnan.

Däremot är det tänkbart att det finns en ganska enkel lösning på ditt problem. Det handlar ju bara om att få ställmotorerna att röra sig omvänt mot vad som nu är fallet. Hur man kan lösa problemet om man vill byta från vanliga strålkastare av äldre modell till nyare framgår som sagt av de mektips som finns på svxc.se. Ditt problem är inte exakt detsamma men kanske går det att göra något likartat i ditt fall.

Varför vill du förresten byta ut dina original xenonstrålkastare mot R:ens? Är det en rent estetisk fråga eller har du något annat skäl?

Mvh,

Anders
Hei!

Takk for svar!

Da får vi se, om jeg setter på de originale igjen, eller om jeg finner en løsning på det etterhvert.

Jeg har satt på R front, R bremser (brembo), R felger, R instrument, R ratt og da også R xenonlys.. Så det var for å få det så komplett som mulig :)

Mvh Knut

andersuw skrev:
v70r skrev:Hei!

Jag har tyvärr inga säkra svar på någondera frågan. Min gissning är dock att du drabbas av samma problem även om du försöker montera xenonstrålkastare från en R av årsmodell -05 eller senare. Det skulle förvåna mig om Volvo gjort om styrningen av dessa vid faceliften trots att strålkastarna till det yttre är oförändrade på just R-modellen. En indikation på hur det förhåller sig kan du ju enkelt skaffa dig genom att fråga din Volvohandlare om det är samma artikelnummer på R-strålkastarna fr.o.m. -05 som för årsmodellerna dessförinnan.

Däremot är det tänkbart att det finns en ganska enkel lösning på ditt problem. Det handlar ju bara om att få ställmotorerna att röra sig omvänt mot vad som nu är fallet. Hur man kan lösa problemet om man vill byta från vanliga strålkastare av äldre modell till nyare framgår som sagt av de mektips som finns på svxc.se. Ditt problem är inte exakt detsamma men kanske går det att göra något likartat i ditt fall.

Varför vill du förresten byta ut dina original xenonstrålkastare mot R:ens? Är det en rent estetisk fråga eller har du något annat skäl?

Mvh,

Anders

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]