Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok, tack för svaret… hör gärna av dig om du får nya info…
Nu har jag redan köpt en begagnad sådan, med automatisk avbländning, utan att blivit informerad om att det inte går att måntera…
Kanske någon vet mer om det går att ”para ihop” speglarna så som jag funderar (att flytta själva glaset från den ”nya” till den gamla”)..?
av Psyko
GATUPLAN skrev: Lustigt också att många ”seriösa firmor” säljer begagnade sådana för ibland stora summor utan att förvarna köpare att det inte går att måntera på en annan bil…?
Dom lever nog i tron att det inte är några problem,det är ju bara en spegel :wink:

Tyvärr har inte jag heller någon erfarenhet av att ta isär en sådan spegel
så jag kan inte hjälpa dig där.
GATUPLAN skrev:Ok, tack för svaret… hör gärna av dig om du får nya info…
Nu har jag redan köpt en begagnad sådan, med automatisk avbländning, utan att blivit informerad om att det inte går att måntera…
Kanske någon vet mer om det går att ”para ihop” speglarna så som jag funderar (att flytta själva glaset från den ”nya” till den gamla”)..?

Inga problem att läna tillbaka, genom att dom inte informerat dig om att den inte går att montera...

KONSUMENTKÖPLAGEN...
Har redan sagt tack och hejdå till dem... det var länge sedan nu och dem var inte de enda som säljer dessa speglar för inget blygsamt pris…
Skit samma, nu vill jag bara få hjälp för att fixa detta utan stora kostnader…
Hade varit bra om någon kunde svara om det går att flytta isär själva spegelglaset (som jag tidigare förklarat)…?
jag tror inte det är så många som har plockat isär en sån här dom går trotsalt inte snder så ofta.
du har ju 2 speglar börja med att plocka sönder den trasiga så ser du om det går (det gör ju inget om det blir brytmärken på den spegeln)
Användarvisningsbild
av jimDK
Det är ett mycket intressant problem, och jag kan inte förstå (med min bakgrund inom mjukvara) at Volvo har gjort detta 'misstag'.
från vadis, I samband med spegeln kan jag se att det finns:
UEM reload, part nr. 86374141
Jag har ingen erfarenhet av det, men "reload" säger programvaran läses in igen, eller hur?
(forlåt,Min svenska är från Google Translate:-) kanske bettre engelsk:
If a hardware component (electronics) is re-programmable, as this indicates, then the new mirror (UEM) can be re-programmed with the software from the previous mirror. However the CentralElectronicModule (CEM) may be "paired" to the old mirror, so a software-change must be done in the CEM also.
ursäkta min okunskap :???:
av Knasen
jimDK skrev:Det är ett mycket intressant problem, och jag kan inte förstå (med min bakgrund inom mjukvara) at Volvo har gjort detta 'misstag'.
från vadis, I samband med spegeln kan jag se att det finns:
UEM reload, part nr. 86374141
Jag har ingen erfarenhet av det, men "reload" säger programvaran läses in igen, eller hur?
(forlåt,Min svenska är från Google Translate:-) kanske bettre engelsk:
If a hardware component (electronics) is re-programmable, as this indicates, then the new mirror (UEM) can be re-programmed with the software from the previous mirror. However the CentralElectronicModule (CEM) may be "paired" to the old mirror, so a software-change must be done in the CEM also.
ursäkta min okunskap :???:
Att ladda en ny UEM, till den gamla bilen är ju inga problem, samma programvara + samma koder för fjärrarna läggs i den nya som har funnits i denna gamla. Detta förutsätter att du har pinkoderna, vilket VIDA gör med hjälp av security access, men om man köper en UEM på skroten som har suttit i en annan bil. Så måste man ha pinkoderna för den gamla bilen för att låsa upp UEM:en, då är det inga problem att först rensa den gamla UEM och sedan lägga in en ny programvara. Sen skall man ha en likadan strukturvecka.
Användarvisningsbild
av jimDK
aha, tack so mycket.
och efter lite mer vadis- läsning(Precis som du skriver): fjärrkontrollen funker via UEM och identitet och PIN kombineras, så det är en "säkerhets-issue"
:( Tyvärr har jag också råkat ut för detta problem nu. Ve och fasa. Undrar om felet börjar med att det kommer in luft mellan glasen? Skall kolla med min volvoverkstad på pris för utbyte. Alternativet vore om det går att byta ut bara glaset.. Borde gå att pruta på skroten om man påpekar att det inte går att eftermontera en begagnad spegel. Får man den billigt kan man ju försöka mecka isär den. Hur gick det för GATUPLAN?
jag plockade isär en sånn spegel. Det går 2 sladdar till själva glaset, jag tog loss glaset och kom underfund med att om man kopplade på 12volt på kablarna så blev spegeln svart, bytte man sedan plats på + och - så blev den ljus igen=) så med andra ord borde det bara vara 2 kablar du böhver löda,=)
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]