Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
#264686
Att påstå att dieselmotorerna inte blivit bättre på 10 år är ett solklart underkännande av världens maskiningenjörer: 1.6D är ju inte direkt en volvomotor, som vi vet. Jämför vi med audis gamla 1.9 TDI:
1) Man har fått ut mer effekt per volymenhet
2) Förbrukningen är sänkt med i storleksordningen 20% sett till vikten
3) Partikelfilter är standard vilket höjer förbrukningen

Vad är det som är dåligt med "volvos" 1.6D? Passat Bluemotion drar ju 0,52l/mil och då är det en mindre bil än V70 och färre hästkrafter. Vilken dieselmotor i världen drar mindre i denna storleksklass?
Användarvisningsbild
av Brainy
#265299
V70 1.6D 109 hk /240 Nm 129g 4.9 l/100 km
XC60 2,4D 175 hk /420 Nm 159g 6.0 l/100 km
XC70 2,4D 175 hk /420 Nm 159g 6.0 l/100 km

Hur mycket ska vi då gissa på att en V70 DRIVe med 2.4D hade landat på? 0.55?
Räkna högt och säg att den hade landat på lika mycket som xc70 och xc60 så är det likförbannat bara 1.20kr/mil. 3-4000kr per år.
I samanhanget är det definitivt värt det för att få 180nm och 66hk till.

Att dom släpper den med 1.6an är självklart för att få den miljöbilsklassad. Med tanke på att V50 sjönk från 119g till 107g när de fick in start/stopp så lär ju V70 komma ner till under 120g när de får in denna teknik.
Men då kan dom väl släppa båda motoralternativen i DRIVe då så vi som inte bara vill åka bil utan även köra ibland kan få ett skapligt vettigt alternativ ur förbrukningssynpunkt.

Nåja, tur att jag ska ha en XC60 ;)

/Anders
Användarvisningsbild
av V9097
#265348
Undrar vad som händer med 2,0D. KOmmer en uppdaterad version, eller försvinner den kanske?

Den drar 0,59 enligt Volvo, dvs lika mycket som nya 2,4D 175hk.
Användarvisningsbild
av henka35
#265498
V9097 skrev:Undrar vad som händer med 2,0D. KOmmer en uppdaterad version, eller försvinner den kanske?

Den drar 0,59 enligt Volvo, dvs lika mycket som nya 2,4D 175hk.
Jag tror den kommer att förvinna... Finns inte någon anledning att ha kvar den i och med nya 2.4D om de inte gör en drive version av den oxå. Men annars är den nog en lite av en tillfällig lösning i V70II.

//Henrik
av MatsP
#265522
Skulle jag bestämma motor för V70 drive så skulle jag använda den snåla 1,6D motorn som ligger i V50 Drive. Denna motor ligger redan i stora bilar som Citroen C5 och Peugeot 407, vilka är mer framsynta än Volvo (eller kanske man ska skylla på Ford). Visserligen är V70 tyngre, men kan man lägga i 2,0F motorn i V70 (där de flesta hästarna är på semester vid normala varvtal mellan 1500-3000) så ger 1,6D motorn faktiskt mer kraft och downsizing tillhör framtiden.

Vad gäller dragvikten så är det självklart att en bil ska kunna dra mer än 800 kg, annars kan man lika gärna låta bli att bygga den eftersom den inte kommer att bli någon volymmodell och riskerar dåligt andrahandsvärde. Om det beror på kylning till motorn så måste väl detta vara den enklaste sak i världen att lösa med något termostatstyrt spjäll vid grillen. Jag kan i alla fall inte köpa en bil med dragvikt under 1300 kg hur miljövänlig den än är. Dagens hybridbilar får ej heller dra släp. Detta måste biltillverkarna lösa om det ska bli annat än en nischbil.
av XCThord
#265607
MatsP skrev:Skulle jag bestämma motor för V70 drive så skulle jag använda den snåla 1,6D motorn som ligger i V50 Drive. Denna motor ligger redan i stora bilar som Citroen C5 och Peugeot 407, vilka är mer framsynta än Volvo (eller kanske man ska skylla på Ford). Visserligen är V70 tyngre, men kan man lägga i 2,0F motorn i V70 (där de flesta hästarna är på semester vid normala varvtal mellan 1500-3000) så ger 1,6D motorn faktiskt mer kraft och downsizing tillhör framtiden.

Vad gäller dragvikten så är det självklart att en bil ska kunna dra mer än 800 kg, annars kan man lika gärna låta bli att bygga den eftersom den inte kommer att bli någon volymmodell och riskerar dåligt andrahandsvärde. Om det beror på kylning till motorn så måste väl detta vara den enklaste sak i världen att lösa med något termostatstyrt spjäll vid grillen. Jag kan i alla fall inte köpa en bil med dragvikt under 1300 kg hur miljövänlig den än är. Dagens hybridbilar får ej heller dra släp. Detta måste biltillverkarna lösa om det ska bli annat än en nischbil.
Det är samma motor i V70 DRIVe som V50 DRIVe (1,6D med 109hk).

Sen förstår jag dig med dragvikten - dock finns det ju massa människor som aldrig drar något med sina bilar. Jag t.ex. skulle inte bry mig om min XC60 fick dra 2kg eller 2000kg (ingen aning om hur mycket den får dra heller). Har aldrig kört släpkärra/husvagn/etc och kommer nog aldrig göra det. Fast med andrahandsvärdet har du säkert rätt.

Någon som vet vad dragvikten för V70 DRIVe landar på?
av XCThord
#266656
Vet inte om detta redan tagits upp i tråden, tänkte bara dela med mig av accelerationssiffrorna för de nya DRIVe-bilarna (0-100 km/h):

C30 11,3s
S40 11,4s
V50 11,5s
V70 13,5s ("Max. trailer weight, kg (depending on model) 1200")
S80 13,0s
XC70 9,6s
XC60 9,3s

Om dessa bilar nu blir så snåla (eller nästan så snåla) som Volvo hävdar, tycker jag att siffrorna är rätt bra ändå (kanske undantaget V70:n :wink: ). Det kunde ju varit värre...
Användarvisningsbild
av Brainy
#267376
Jag har nu fått bekräftat att mina misstankar om V70 II drive stämmer.
Den kommer att få start/stopp och den kommer då att hamna på 118-119g och således miljöbilsklassas.

Säljstart ~v.46 enligt en osäker informationslämnare
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#267394
Det är alltså 36 veckor kvar / 9 månader, lång väntan för de som vill ha nu :wink:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]