Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av åklagarn
arbeta med bilar=världens enklaste arbete
arbeta med datorer=otroligt avancerat och de skapar inga probem heller.
Användarvisningsbild
av Loner
Håller till viss del med zenobia, jag är alltid med vid serive nu för tiden, och inte för att det slarvas speciellt mycket vid service (inte vad jag märkt iaf) utan för att jag är rädd om min bil.

Det började jag med efter jag fått en ny p-ända på min 850, och när jag skulle hämta bilen så hitta dom den inte..... mekanikern hade "lånat" den och åkt hem på lunch....
samt att jag var less på att alltid hitta nya repor/fläckar på bilen efter vare gång den varit inne på service/rep.

Som exempel kan jag nämna att sist jag var inne med bilen (för att få mjukvara till backspeglarna), så kommer det helt plötsligt in en vilt spinnande 745 i mekhallen. Lär ha gått hårt åt dubben på den bilen.. :roll:

Skulle jag se en mekaniker köra så med min bil skulle en halshuggnig inte ligga långt borta.

Nu har jag turen (peppar peppar) och har hittat en bra mekaniker, han t.om byter till nya rena bomullshandskar innan han ens tar i bildörren.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns röteg inom alla yrken, så jag komer inte försvara nån.

men om vi ska vara lite alvalige.
jag sa att du skulle be o få vara med, men sen kom jag på att du ändå inte skulle förstå att mekanikern kanske ollar saker fast du inte lägger märke till det.

man kan givet vis inte kolla alla pumkter genom att gå för bi.

men måste klama o tjäna på det mästa, men man kan i dom flästa fall se om brosrör en är ok gen om att gå under bilen, samtidigt dom man kollar avgassystemet & bränslerörena m.m. ser nått konstigt ut måste man kolla närmate.

jag könner att deta är på tok förlångtifrån den nivån du ligger på så jag tänker inte diskutera det här.

(tror du på alvar att nåt företag har en afärside som går ut på att blåsa sina kunder?)
av åklagarn
han gör troligtvis en jämförelse med hur hans egna arbetsdag ter sig
av zenobia
åklagarn skrev:han gör troligtvis en jämförelse med hur hans egna arbetsdag ter sig
Om det är mig du menar så kan jag ju säga att jag hade inte varit kvar på mitt jobb om jag behandlat mina arbetskamrater på samma sätt som man blir behandlad när man lämnar in sin bil på service.

Man skall betala och sedan hålla käft för man fattar inget ändå.
av zenobia
CarMan skrev:...när man gör servicen är om men har dålig inställning så har man svårt att inse att mekanikern som kan din bilmodel utan till faktiskt hinner att sii plera saker genom att bar gåför bi under bilen som ett exempel.
CarMan skrev:jag sa att du skulle be o få vara med, men sen kom jag på att du ändå inte skulle förstå att mekanikern kanske ollar saker fast du inte lägger märke till det.
CarMan skrev: jag könner att deta är på tok förlångtifrån den nivån du ligger på så jag tänker inte diskutera det här.
Vad jag förstår och inte förstår tycker jag att du skall lämna utanför denna diskussion då du inte har en blekaste aning om vem jag är eller vad jag sysslar med på dagarna. Att göra antaganden om vad någon har för erfarenheter och kunskap genom ett par rader på ett forum är lite väl vågat anser jag.

CarMan skrev: (tror du på alvar att nåt företag har en afärside som går ut på att blåsa sina kunder?)
Nää, men samtliga företagsägare har som intresse att maximera sina vinster. Detta görs enklast genom att minimera sina kostnader. Att minimera sina kostnader kan göras på ett flertal sätt.

Betala ut låga löner till sina anställda
Ha låga lokalkostnader
Ha effektiv personal
Lägga lite pengar på marknadsföring
osv...

Att det då kan fuskas med saker som kunden inte märker för att spara lite tid så att man kan klämma in en bil till i timmen är inte otroligt i detta scenario.

Detta är grundat på mina egna erfarenheter med egna bilar inlämnade på märkesverkstäder.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Naturligtvis har vi kommunikation, men saker som man tycker är självklara som mekaniker är inte alltid det för kunden. En kulled som glappar bör ju bytas. Och står bilen på lyften med hjulet av för att jag byter bromsar så är det väl bättre att byta den direkt än att köra ut bilen och vänta på klartecken från kunden?

Lämna pris är ofta svårt, det kommer ofta fram saker under tiden man skruvar.

För det mesta är det inga problem, jag tog bara tillfället i akt att gnälla tillbaka lite :wink:
Jag jobbar på en liten verkstad och känner de flesta kunder så jag vet vilka som ska ha nytt rakt av och vilka som ska ha offert och avbetalningsplan på glödlampsbyte. :lol:
Men det finns ett fåtal som verkar ha bestämt sig för att klaga på jobbet redan när de bokar tiden...

Jag är inte ute efter att blåsa någon. Jag tjänar ingenting på att hoppa över saker på en service. Min prioriterig är nånting så här:
1. Bilens bästa
2. Kundens ekonomi (Vilket ofta är samma sak som 1)
3. Företagets ekonomi kommer väl här, men det är inget jag står och tänker på när jag jobbar. Lön har jag när jag är på jobbet, inget ackord. Ackord kan nog ställa till en del dumheter, det är motsatsen till kvalitet.

Det gnälls en hel del på "Volvo" och "Bilia". Är det:
Volvo Car Corporation?
Samtliga Biliaverkstäder?
Hela verkstaden du lämnade in bilen på?
Mekanikern som skruvade med bilen?
av Knasen
Ursäkta lite OT
åklagarn skrev:arbeta med bilar=världens enklaste arbete
arbeta med datorer=otroligt avancerat och de skapar inga probem heller.
Arbeta med bilar=nätverk av styrenheter,datorer,ettor och nollor,information som skickas i form av databitar, fyrkantpulser,pulståg,digital signaler

Arbeta med datorer=styrenheter,ettor och nollor,information som skickas i form av databitar, fyrkantpulser,pulståg,digital signaler

Vad är skillnaden? förutom att bilen rullar och datorn står still, om vi nu utgår från det elektriska.

Så kan jag få ett svar på varför det lättare att jobba med bilar än datorer, märk väl att jag inte säger att det är lättare att jobba med datorer än bilar.
Användarvisningsbild
av greeeken
Vettefan om man ska serva bilen igen.
Har just gjort en 8000 mils service på en s60 o nu drar den helt klart mer bensin.

Bättre ekonimi? Bilens bästa ? man kan ju börja undra
av zenobia
Jag tror också att detta med kommunikation funkar på de flesta ställen. Men får man inte tag i Kalle som lämnat in sin bil så hamnar man i en knepig situation. På större verkstäder tror jag inte att man har tid (råd) att låta bilen stå kvar tills man får tag på Kalle för att nästa bil skall in i karusellen.

Chansar man på att få tag på Kalle och låter bilen stå kvar ett tag skall väl denna tid tjänas in på följande bilar som är mottagna för service den dagen för att dessa kunder inte skall bli snea. Då hoppar man över saker som man "vet" brukar vara utan anmärkning. Ex.vis sitter batterier fast? Hur många nya bilar har ett löst batteri i bagaget? Knappast någon vill jag påstå... Att man då samtidigt missade att kolla vattennivån i batteriet är en risk man är villig att ta. Den stackare som då hade ett taskigt batteri kommer inte att vara nöjd men detta sker väl kanske en gång på 100 bilar. Av denna 1% är väl dessutom 95% företagsbilar och dom byter glatt batteriet utan gnäll när det är dags ändå.

Sedan finns det då de resterande som inte är företagskunder. Det är vi som sitter på dessa forum och därmed från början är lite mer intresserade av våra bilar och inte enbart ser bilarna som ett transportmedel mellan punkt A och B.

Det är här problemen börjar. Vi bryr oss om bilarna men har inte obegränsade resurser i ryggen. Vi är därmed gnälliga och omständiga kunder som inte passar in i verkstadens "mall" som bland annat innefattar att man glatt byter en pryl och sedan skickar en faktura.

Vi har förmågan att se om någon har kollat batteriet medans de övriga företagsbilförarna inte ens har en aning om att batteriet sitter i bagaget.

Byt gärna ut batteriet mot vilken annan punkt som helst i serviceprotokollet. Hur många tjänstebilsförare vet vad en vevhusventilation är och hur många av dom vet om en sådan punkt är fixad? Jag vågar påstå att det är näst intill lika med noll. Dessutom är dom fullständigt ointresserade av att veta om batteriet sitter fast eller om vevhusventilationen fungerar för dom har inget eget ekonomiskt intresse i bilen.

Detta vet givetvis verkstäderna också och man är villig att chansa ibland av en mängd olika anledningar. Vissa kallar detta genvägar (eftersom det problemet inte är så frekvent) andra kallar det blåsningar (eftersom man hade just det problemet på sin bil)... 8)

Det gäller att hitta någon man kan lita på helt enkelt. Jag köpte min bil i Hagfors vilket ligger dryga 30 mil från Göteborg. Dom servar också bilen trots en extra resa på 60 mil per service. Jag tycker helt enkelt att det är värt dom extra kronorna varje service. Dom missade att kolla bromsarna på en service men tog samtidigt kostnaderna för det efteråt. Det var väl en chansning av dom som inte gick hem helt enkelt...

Men det visar ju samtidigt att Bilia i Göteborg har misslyckats fullständigt med mig som deras kund. Det skall bli spännande att se om braBil lyckas skaka om i djungeln här nere.

Vill nu inte Carman serva min bil med mig brevid (eftersom lilla outbildade jag med noll i livserfarenhet inte fattar vad han gör) så kanske jag skulle testa med braBil istället...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]