- ons 08 okt 2008, 22:01
.
Tackar !!
halmstaden skrev:Tur vi lever i en marknadsekonomi så att vi konsumenter bestämmer priset, det visar sig hur mkt D90 är värd med andra ord.Ahh.... skitbra ! Jag ville fråga om det blixt (märkte av det idag att den flög upp av sig själv...även då jag helst hade sett att den inte gjort det) men kände att det kanske var lite väl "lathet att inte läsa manualen"
Du har helt rätt i att förändringarna kan anses akademiska, det är en del mindre saker som ändrats.
ang live view så blir det egentligen först riktigt användbart ihop med en vinklingsbar skärm, som till exempel Sony A300 har. Men att man inte ska ha en DSLR om man vill ha LV har jag hört förut, och jag tycker att det är ett dåligt argument. Alla kommer inte ha användning för det, men jag som har en D40, har känt att när jag till exempel fotat med stativ skulle uppskattat LV.
Jag personligen skulle inte betala merpriset för D90, lika lite som du, där är vi helt klart överens. Det dröjer inte länge innan D90 rasar i pris, och den ekonomiska krisen hjälper nog till lite där också...
3" skärm skulle uppskattas mycket av mig, när man kört med D300 några gånger så saknar man den lilla centimetern, som är 1,25cm för att vara lite mer exakt. vilket är rätt mycket i area..
Men sammanfattningsvis, helt klart är D80 ett kanonköp med detta pris !!
Ett tips till ovanstående: vrid programratten till P istället för auto, så att inte blixten åker upp när man inte vill (går ju också med "ej-blixt-läge", men också så att ISO-talet inte ändras utan att ni vill. (högt isotal gör bilderna brusiga vilket försämrar kvaliteten för er som inte är så insatta.)
Annars för att experimentera med inställningarna är ett bra tips att ställa ratten på läge A, vilket förändrar bländartalet. Vrid nu på "kugghjulet" för att ändra talet och se vad som händer med slutartiden, och skärpedjupet (vid närbilder)

Tackar !!
V70n Bi-Fuel -03 Automat