Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Cornelia
V70BiFuel03 skrev:Måste ställa en del frågor då jag snart ska till att köpa min första digitala systemkamera (har en Canon ixus 500 för tillfället).

Det jag vill att kameran ska klara av är:

¤ ta närbilder som min nuvarande kompaktkamera inte klarar av.
¤ att det ska gå snabbt att ta bilder... då menar jag att från det att jag trycker på avtryckaren till det att bilden sparas på minneskortet måste vara betydligt snabbare än med en kompaktkamera.... dvs kunna ta bilder på en hund (valp) som inte alltid sitter still :wink:

¤ Har siktet inställt på en Nikon D40 & undrar hur viktigt det är med att ha bildstabilisator....i objektivet för D40óns del då huset saknar det. Det jag inte förstår är varför D80 som ska ha stabilisator i huset säljs med VR objektiv som "paket"...dvs objektiv som har stabilisator?!? Kaka på kaka liksom....

¤ Oavsett vilken modell jag bestämmer mig för att köpa (D40 ellerD80) vilka tillbehör är ett måste? såsom olika typer av filter osv?
Som jag fattat det är det GRYM skillnad på D40 (instegsmodell) och D80 (proffskamera)...
av Lövet
wendtan skrev:D50 är gjord i magnesium. Så även D40. Den känns allt annat än billigt vilket får mig o tro att du aldrig hållt i en D40. Det tycker jag förvisso inte D400/D450 känns heller. Men visst, Canons billigare systemkameror är byggda i plast, för mig gedigen sådan, men likväl. Det är som Bmws aluminium paneler, som är gjorda av just plast :wink:

Jag har beställt en D50 och redan sålt min gamla, kan återkomma i ämnet byggkvaliten på den. De förhandstester jag läst har bara varit positiva kring byggkvalite.

Det brukar bli 2 läger kring Nikon och Canon.Jag håller fullständigt med om att Nikon bygger prisvärda kameror, men de är iregel sämre än motsvarande Canon kamera. man får vad man betalar för helt enkelt.
Varför drar du in D40 och D50 (Nikon kameror, annars heter de ju 40D?) i den här diskussionen? Jag kommenterade Canon 40D som du rekommenderade och jag står fast vid att den känns som en leksak. Jag har själv en Nikon D80 (häpp!) så Nikons kameror har jag full koll på. Då dessa är dyrare än motsvarande Canon kameror så misstänker jag att vi pratar om olika saker här.
Användarvisningsbild
av Brainy
Hmm blir en sistaminutenpanikändring av objektiv till ett 18-135 mm AF-S DX IF-ED, kostar 2000kr till men jag fick för mycket negativa kommentarer om det förra objektivet.

Nu hoppas jag att jag bli nöjd med kameran, annars kommer Lövet få höra både ett och tre :wink: :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av wendtan
Måste varit lite trött när jag skrev då D:et hamnade på fel sida, men jag är nyfiken på hur du menar när du skriver att Nikon D80 dyrare kamera än dess Canon motsvariget. Vilken modell syftar du på då? Inte Eos 40D iaf. :???:
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har till 90% bestämt mig för att slå till på en Sony A300. Verkar vara ett schyst alternativ. Gillar känslan hur den ligger i handen. Rejäl och lagom tung.
av Lövet
Jämfört med Nikon och Canon finns det otroligt mycket mindre objektiv att välja på till Sony. Värt att tänka på.
Användarvisningsbild
av Gizz
andreas_lofgren skrev:Jämfört med Nikon och Canon finns det otroligt mycket mindre objektiv att välja på till Sony. Värt att tänka på.
Visst är det så. Men jag har en Minolta analog systemkamera med objektiv som passar. Därav mitt val. Sen är Zeiss objektiven som Sony erbjuder ganska vassa.
av Lövet
Då låter det som ett helt okay val för dig. Tänkte annars om man vill leta efter begagnade objektiv efter ett tag osv och då är utbudet till Sony litet i jämförelse med Canon och Nikon där det finns hur mycket som helst.
Användarvisningsbild
av halmstaden
V70BiFuel03 skrev:Måste ställa en del frågor då jag snart ska till att köpa min första digitala systemkamera (har en Canon ixus 500 för tillfället).

Det jag vill att kameran ska klara av är:

¤ ta närbilder som min nuvarande kompaktkamera inte klarar av.
¤ att det ska gå snabbt att ta bilder... då menar jag att från det att jag trycker på avtryckaren till det att bilden sparas på minneskortet måste vara betydligt snabbare än med en kompaktkamera.... dvs kunna ta bilder på en hund (valp) som inte alltid sitter still :wink:

¤ Har siktet inställt på en Nikon D40 & undrar hur viktigt det är med att ha bildstabilisator....i objektivet för D40óns del då huset saknar det. Det jag inte förstår är varför D80 som ska ha stabilisator i huset säljs med VR objektiv som "paket"...dvs objektiv som har stabilisator?!? Kaka på kaka liksom....

¤ Oavsett vilken modell jag bestämmer mig för att köpa (D40 ellerD80) vilka tillbehör är ett måste? såsom olika typer av filter osv?
Jag skulle rekommendera dig att köpa en D80 framför D40/D60.
Och by the way, ingen Nikon har stabilisator i huset ! Därav placeringen i obj.
Jag har själv en D40, men jag skulle i dagsläget köpa en D80 då den dessutom sjunkit rejält i pris iom lanseringen av D90. Du får D80 + 18-55 VR för 6000 idag (PC CITY)
Oavsett vilken systemkameramodell du köper tas bilden i princip direkt när du trycker på knappen, så det är inget att oroa sig för. Uppstart är också alltid snabb. Autofokusen är också mkt rapp (till skillnad från din nuvarande kompakt, antar jag...)
Anledningarna till ett köp av D80 är flera:
fokusmotor i huset, så du kan få autofokus med mkt fler objektiv till lägre priser, det högre priset på D80 tjänar du in vid ett extra objektivköp.. till exempel ett fast 50mm..
Fler snabbknappar till manuella inställningar
Högre upplösning (10MP mot D40s 6MP) vilket du får nytta av när du vill trycka upp större än A3. Gör du inte det spelar MP ingen roll.
3 bilder/sek mot 2,5 för D40
Större batteri än D40 = bättre batteritid. Jag är mkt imponerad av det i D40, men mer batteri är aldrig fel..
Vad som möjligen talar emot D80 är de extra 110g, ungefär. Men det behöver inte vara negativt, vissa tycker tyngd ger stabilitet medan andra inte kan hålla i kameran då..
Annars har kamerorna lika bra egenskaper i mörker och de har mkt likartade menyer.
Har du varit och känt på kamerorna? Inte? Det är ett måste! Känns D80 lika bra som D40, tveka inte och köp den !

Angående vilka tillbehör du "bör" ha, är väl en extern blixt om du kommer fota inomhus, SB-600 har jag vilken jag är väldigt nöjd med, SB-800 är överflödig (för att inte tala om SB-900..) Annars är väl en rejäl kameraväska att rekommendera om man har, eller tänker skaffa, fler objektiv eller tex en extern blixt. En ryggsäcksmodell är bra om man är ute och går mycket.
Andra tillbehör kan vara ett polarisationsfilter, för att ta bort reflektioner i glas/plastrutor om man tex fotar bilar (rätt forum eh). Kan vara kul att leka med om inte annat. Strunta i allt vad UV-filter heter, objektiv har redan UV-filter inbyggda och UV-filter är i så fall endast för att skydda objektivet från skador, men man tar det ju lika lugnt oavsett vilket skydd man har på kameran..
En mikrofiberduk kan vara bra för att torka av linsen om man kladdat ner den.

Angående makrobilder så får du rätt hyfsade med ett 18-55 obj. Vill du få bättre finns ett Sigma 50mm 2,8 macro 1:1, för ca 2,500 kr. Du får endast autofokus med detta med en D80, ej D40. Första macroobjektivet med inbyggd autofokusmotor är en ny version av Tamron 90mm, 3,900 kr.
Observera att det måste stå 1:1 för att det ska vara ett riktigt macroobjektiv (1:1 har med avbildningsskalan att göra).

Jag har själv ett 18-135mm obj, och gillar den extra zoomen, 7,5x ist för 3x som i 18-55mm. Man behöver inte stå så nära människor för att fota närbilder på dem tex vilket om man syns oftast är impopulärt.. :lol:
Skulle säga att de extra 1500 kronorna det kostar med ett 18-135 obj är väl värt, bra Brainded att du ändrat dig till detta objektiv !

För övrigt ta och känn på Sony A300, den har finesser som bildstabilisator i huset (billigare obj), live view och vinkl bar skärm, känns den bra och inte så plastig som jag tycker den är, så ta med den i ditt val..

Om någon undrar något om i synnerhet Nikons DSLR men även allmänna frågor tveka inte att PMa mig eller ta det här, jag hjälper gärna till !

Kör lugnt,

/merzo

(eller var det mvh/merzo, Brainded? :mrgreen: )
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]