Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sinssin
Tjooo

2 st 2: or på besiktningen på min 740 TIC från 1990, å vet inte va som orsakar felen :(

1: HC-halt tomgång, för hög
2:Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig

HC ligger på 355 (100)
Lambda på 1,10 (0,96-1.04)

Nån som vet va de är för fel?? ja har bytt kattalysator, helsvetsat hela systemet å bytt grenrörspackningar, bytt rotor, stift och olja + filter. Va kan spöka??

Mvh Sinssin
Senast redigerad av 1 sinssin, redigerad totalt 0 gånger.
av metalHJ
HC värdet är ju mängden oförbränt bränsle som följer med avgaserna ut i det fria, lambda värdet är ju kort o gott förhållandet mellan luft och bränsleblandningen!

Rent spontant kan du ha vajsing på Lambdan. Men det skulle underlätta om du berättat vad för kärra du åker?! :P
av sinssin
metalHJ skrev:HC värdet är ju mängden oförbränt bränsle som följer med avgaserna ut i det fria, lambda värdet är ju kort o gott förhållandet mellan luft och bränsleblandningen!

Rent spontant kan du ha vajsing på Lambdan. Men det skulle underlätta om du berättat vad för kärra du åker?! :P

Haha sry :P de är en 90:ans 740 Tic med B230FT motor :D
av sinssin
metalHJ skrev:Inga felkoder registrerade?
Ska ja vara ärlig så har ja ingen aning om hur man läser dom :P ja har bara hållt på med gamla v8 förr :P ja är väldigt ny innom felkoder å de :)
Användarvisningsbild
av emwtur
kollar man på
http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

så indikerar ditt lambda att du har alldeles för mager blandning.
det borde insprutningen justera för.
kolla bränsletryck, pump, etc.

ditt HC indikerar däremot för fet blandning. (oförbrända kolväten)
hur är det med oljeförbrukning på maskinen -
-är det olja som hamnar i avgaserna och orsakar högt HC ?
- eller har du problem med misständningar ?
- eller läckage i en avgasventil ?

Hmmm mystiskt ...
- Drar bilen olja ?
- är oljan bytt nyligen ?
- vevhusventilationen rengjord?
- kompressionsprov ?
- ventilerna justerade ?

äh - jag bara slänger ur mig saker som kan kollas
( gå nu inte och byt allt jag nämner ovan !!! )

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
för att kunna gissa på avgasvärdena så behöver jag en fyrgasmätning (du får inte alla värden hoss bilprovningen)

först ska du kolla om du har nått avgas legakge, får inte finnas minsta lilla (kolla exremt noga!!!)
sen undrar jag om du har en orginalkatalysator?
du ska också mäta värdet från lamdasonden.

dina värden talar nämligen imotvaran !!!
av sinssin
CarMan skrev:för att kunna gissa på avgasvärdena så behöver jag en fyrgasmätning (du får inte alla värden hoss bilprovningen)

först ska du kolla om du har nått avgas legakge, får inte finnas minsta lilla (kolla exremt noga!!!)
sen undrar jag om du har en orginalkatalysator?
du ska också mäta värdet från lamdasonden.

dina värden talar nämligen imotvaran !!!
Lekage är de inte, för har bytta grenrörspackningar å helsvetsat hela avgasystenmet när ja bytte katt, å har inte vart in på besiktningen än, har några 2 kvar å fixa.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]