Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sinssin
Hej!

Min turbo på 740:in är slut. och har ett bra pris på en 850 turbo, en 15g.
Undrar då om den passar rakt av på grenrör å downpipe? min motor är en B230FT från 90:ans 740 med en 13c turbo på.

Mvh Sinssin
av 940 Turbo
nepp inte rakt av du måste vrida kompressorhuset på turbon men är väl egentligen inte jättesvårt har iförsig inte gjord det själv men vet anndra som gjort det då. men kompressorhuset sitter med nån klamma där som du måste släppa sen ska det bara vara att vrida men kruxet är att då passar inte fästet till wastgaten längre och det måste göras om det lätaste är att kapa det nära wastgaten sen flytta plåten de sitter i sen nästa på det med en loppa från svetsen :) det är ju lite jobb men det är ju säkert värt det om du får bra pris på 15-g aggregatet :)
av sinssin
940 Turbo skrev:nepp inte rakt av du måste vrida kompressorhuset på turbon men är väl egentligen inte jättesvårt har iförsig inte gjord det själv men vet anndra som gjort det då. men kompressorhuset sitter med nån klamma där som du måste släppa sen ska det bara vara att vrida men kruxet är att då passar inte fästet till wastgaten längre och det måste göras om det lätaste är att kapa det nära wastgaten sen flytta plåten de sitter i sen nästa på det med en loppa från svetsen :) det är ju lite jobb men det är ju säkert värt det om du får bra pris på 15-g aggregatet :)
men de passar mot grenrör? :) Vet du hur oljekylningen passar å räcker till?
jafan allt ordnar sig, har en mig svets hemma hemma :D
av 940 Turbo
japp den skall allt passa på ditt grenrör men tror kanske att det sitter gängor i 15-g turbon bulten passar nog annars får du nog borra ur hålen lite jo men downpipen ska också passa :) jadå de ska allt räcka till tror faktiskt avgashuset på den 13-c och 15- är nästan identiska så oljan räcker allt men du bör nog fylla lite direkt i turbon när du ska göra första starten :)
av sinssin
940 Turbo skrev:japp den skall allt passa på ditt grenrör men tror kanske att det sitter gängor i 15-g turbon bulten passar nog annars får du nog borra ur hålen lite jo men downpipen ska också passa :) jadå de ska allt räcka till tror faktiskt avgashuset på den 13-c och 15- är nästan identiska så oljan räcker allt men du bör nog fylla lite direkt i turbon när du ska göra första starten :)
aaa de vet ja :) får tacka så möe för svaren :D kanske återkommer med fler frågor senare
av 940 Turbo
hehe klart man försöker hjäpa till nästa gång är det säkert min tur att få hjälp :D polarna har köpt 19-t aggregat till sin 940 och den andre har en 760 turbo då var det 16-g avgashus tror jag men kompressorhuset är samma som orginal bara det att dom svarar ur det innuti och inloppet till turbon.. så dom utvändiga måtten är ju då exakt samma på 13-c som 19-t tror man ju först inte men så är det visst :P får se om dom får igång dom nu till sommaren å om dom går nåt bra hehe :P
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]