Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
CarMan skrev:
om du har en trasig damask på et broms ok, så är det bättre att byta denna än att köra tills koet kärvar & sliter ut bromsklosen så du tar ihjäl skivan
Intressant... ska bli spännande att få vara med på nästa service, framför allt när personen kollar damaskerna i oken...

Till en annan fråga i detta ämne: -Du som har så stor erfarenhet av servicar kan väl tala om hur lång tid en service på en V70 tar!? :)

Svensk bilprovning (300kr)
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... 55003312D3

Bilias 3000 mila-service (4000kr)
  • Yttre belysning: kontroll
    Signalhorn: kontroll
    Växelreglage automat: kontroll startspärr
    Bilbälten: kontroll
    Parkeringsbroms: kontroll/justering
    Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
    Dörrar /lås/fönsterhissar: kontroll
    Däck: kontroll slitage/mönsterdjup
    VF........mm VB........mm HB........mm HF........mm
    Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
    Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
    Motor: kontroll utvändig täthet/renhet
    Motorolja och filter byte
    Motorrum: kontroll/justering olje-/vätskenivåer
    Kylsystem köldbeständighet......................C
    Batteri: kontroll nivå, fastsättning/rengöring
    Bromsbelägg skivbroms: kontroll slitage
    Växellåda/slutväxel: kontroll täthet, nivå vid läckage
    Drivknutar: kontroll damasker
    Broms-/bränsleledning: kontroll skador/läckage
    Servicepåminnelse: nollställning
    Draganordning (delbar Volvo/Renault original) smörjning
    Styrning/framvagn: kontroll/slitage
    Bakvagnsupphängning: kontroll/slitage
    Avgassystem: kontroll kondition
    Drivknutar: kontroll/slitage
    Stötdämpare: kontroll skador/läckage
    Luftfilter kupé: byte
    Serviceboken ifylld
av Teemu
CarMan skrev:
Jocke S. skrev:Du menar alltså att jag ka betala flera tusen för att ni ska hitta fel på bilen som dessutom kostar X-antal kronor?
Vist.
fixar man dom fel som hittas vid service, så slipper det bli så dyra raprationer fraöver, samt att du slipper att bli stående på olämplig plats vid olämplig tid.

om du har en trasig damask på et broms ok, så är det bättre att byta denna än att köra tills koet kärvar & sliter ut bromsklosen så du tar ihjäl skivan, dett kanske händer dig när du är påväg på semestarn & har brottom till färgen. (jävla verksta o ha 3 veckors väntetid) det är ju deras fal allting, allar kanske det hade varit bättre att serva bilen?
Hur tusan skall dom ens se bromsbeläggen vid servicen? För att inte prata om trasiga damasker till ok? Enligt den lokala Volvo handlaren (Rejmes) så plockar dom inte ens av hjulen vid service. Mercedes tar (iaf i Finland) av hjulen vid service, demonterar bromsklossar åtminstone bak för rengöring och uppsmörjning. Jag åkte på havererade skivor pga den auktoriserade verkstadens klanyigheter.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Undrar vilken Bilia-anläggning CarMan tillhör? Lämnar man bilen så han tittar på den så kanske 4000kr är en rimlig summa!?
Men dom Bilia-verkstäder jag har haft kontakt med så gör dom en "överblick" över bilen i samband med oljebytet...
av zenobia
Jag säger det samma...

Carman, vilken verkstad arbetar du på? Jag vill nämligen att du blir min "personlige" serviceman. Om du tittar på min bil med samma eld och lågor som du beskriver ditt arbete här på forumet så skall jag med glädje skicka in min S80 T6:a på 16.000 mila service hos dig nu när det blir dags i april. Det känns tryggt att lämna över min bil och de 10.500 kr som servicen kostar...

Arbetar du i Göteborgsområdet?

Skicka PM om du inte vill stoltsera i forumet var du jobbar.

Ps,
Detta är inte ironiskt skrivet, jag önskar helt enkelt en servicekille som ser på min bil med samma ögon som jag själv och det verkar du göra!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det som förvånar mig är att folk slänger upp 200-300 kkr för en bil och sen gnyr och gnäller om enstaka tusenlappar för underhåll. Jag tycker att man borde vara intresserad av att sköta om den på bästa sätt...
Bilprovningen kollar att bilen är trafiksäker som den är dagen du besiktar. På en service kollar vi vad som klarar sig till nästa service.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Teemu skrev:Hur tusan skall dom ens se bromsbeläggen vid servicen? För att inte prata om trasiga damasker till ok? Enligt den lokala Volvo handlaren (Rejmes) så plockar dom inte ens av hjulen vid service.
Beroende på om vi har tid kan det hända att vi gör lite mer än servicen, annars blir det en "Bör åtgärdas"-lista.

Folk är så olika med, ena dagen får man skäll för att man bytte glödlampor. "Det kan jag ju göra själv!" (märkte jag inte, tror inte 4 lampor går sönder på väg till verkstaden...)

Nästa dag får man skäll för att man INTE bytte urtampningslager på en 850 när bilen ändå var inne på service.

Det som är rätt för en kund är fullständigt fel för en annan, det bäddar för missförstånd.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Folk är så olika med, ena dagen får man skäll för att man bytte glödlampor. "Det kan jag ju göra själv!" (märkte jag inte, tror inte 4 lampor går sönder på väg till verkstaden...)
:???: Min gamla 745:a -90. hade en liten varningslampa som tändes när det blev ett lampbortfall i systemet!

På signaturen Sparkz låter det som att nyare bilar inte har denna varning!? Märkligt med tanke på all annan datoriserad utrustning i nyare bilar...

Teemu skrev:
Hur tusan skall dom ens se bromsbeläggen vid servicen? För att inte prata om trasiga damasker till ok? Enligt den lokala Volvo handlaren (Rejmes) så plockar dom inte ens av hjulen vid service. Mercedes tar (iaf i Finland) av hjulen vid service, demonterar bromsklossar åtminstone bak för rengöring och uppsmörjning. Jag åkte på havererade skivor pga den auktoriserade verkstadens klanyigheter.
Backar man i samma forum får man dessutom veta att servicegarantin inte täckte hans bromsskivor som slitits ut p.g.a. att verkstaden missat dom utslitna klossarna i senaste servicen...
av zenobia
Sparkz skrev:Det som förvånar mig är att folk slänger upp 200-300 kkr för en bil och sen gnyr och gnäller om enstaka tusenlappar för underhåll. Jag tycker att man borde vara intresserad av att sköta om den på bästa sätt...
Här har nog vissa verkstäder sig själva att skylla...

Har personligen erfarenheter om en bil som varit på service hos en märkesverkstad där bromsbeläggens kondition kontrollerats. Inte en anmärkning i protokollet Mindre än en månad senare åker jag på att byta bromsskivor bak med tillhörande belägg eftersom allt blivit förstört då beläggen varit totalslut. Efter en sådan resa är förtroendet för märkesverkstaden på topp kan jag säga... :shock:

När man sedan kan läsa i tråden att man inte ens bemödar sig med att ta loss hjulen på en service börjar det ju klarna lite. Frågan är om det inte är bedrägligt beteende alternativt bedrägeri att kryssa i rutan att bromsarna klarar sig till nästa service när man inte ens har lossat hjulen?

Tro tusan att man kan ha trettio servicepunkter på ett serviceschema för att motivera ett högt servicepris när man sedan hoppar över hälften. Att sedan sitta på ett forum och förvåna sig över att kunderna är sura när dom inte har fått valuta för sina pengar.... ja vad skall man säga om det tro? men som man bäddar får man ligga sägs det .

Det skall bli kul och se vad som händer här i Göteborg nu när braBil etablerar sig. Bilia har lämpligt valt att fira 75 års jubileum med att erbjuda 25% rabatt på service, undra varför..

Börjar man bli rädd för lite konkurrens tro?
av Teemu
Sparkz skrev:
Teemu skrev:Hur tusan skall dom ens se bromsbeläggen vid servicen? För att inte prata om trasiga damasker till ok? Enligt den lokala Volvo handlaren (Rejmes) så plockar dom inte ens av hjulen vid service.
Beroende på om vi har tid kan det hända att vi gör lite mer än servicen, annars blir det en "Bör åtgärdas"-lista.

Nästa dag får man skäll för att man INTE bytte urtampningslager på en 850 när bilen ändå var inne på service.

Det som är rätt för en kund är fullständigt fel för en annan, det bäddar för missförstånd.
hur kan det bli en bör åtgärdas lista om det inte ens ingår i deras rutiner att kolla detta? Pratade med någon serviceansvarig och min personliga servicecman när deras miss uppdagades. Båda 2 hävdar att dom bara skall känna efter att hjulen/hjulet går fritt och att man inte har någon anliggning. Sedan kontrollerar dom enbart det yttre belägget som man kan se utan att plocka bort hjulet. Det var där skadan för våra skivor uppstod - det yttre belägget såg oki ut, men på insidan var det metall mot metall. Visst att alla kan göra misstag, men då borde dom ha stått för skadan också. Jag fick ersättning för nya bromsbelägg samt arbetskostnaden för byte av dessa. Skivorna hade jag fått betala både material och arbetskostnad för om jag valt att låta Volvo göra det. Jag är ytterst tveksam till om jag kommer låta dom göra mer på våran bil överhuvudtaget. Vad är egentligen den där stämpeln i serviceboken värd om det ändå slarvas i så pass stor grad? Inte ett dyft för mig iaf. Frågan är om jag inte skulle lite mer på någon som servat sin bil själv och har kvitton mm och journal att visa upp för vad som är gjort. Rejmes kvitto är ju tydligen inte att lite på att bilen är i någorlunda skick.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag bugar mig för zenobia och säger amen... (W)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]