Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sveindo skrev:
Sparkz skrev:Lampan och meddelandet i displayen borde försvinna, även om felkoden ligger kvar. Det kan den iofs göra utan problem, den raderas nästa gång du lämnar in den för avläsning. Det finns lite räknare som räknar körcykler kopplat till koden, så det går att se att felet inte har varit aktivt på länge. Men säg till att det kan finnas en kod på lambdasond, och att du har bytt den. Annars kanske du åker på en felsökning i alla fall...
Eller så åker du till Bilprovningen och blir underkänd på att en felkod sitter i minnet.......
http://www.branschnyheter.se/article44667.php
Börjar nog nån gång under 2009...
Helt underbart! :(
Snart kommer väl kidsen som säljer operatörsupplåsta mobiler och krackade TV-spelskonsoler att erbjuda tjänster likt "Vi rensar din bils OBD2 statistik för 199 SEK inför den årliga besiktningen..."

Nu är nya syresonden beställd - efter lite konversation med Skruvat.se framkom det att deras leverantör är Bosch - och får man rätt pryl för 1600 är det ju nästan tusen kronor mindre än vad Volvo skall ha för en originaldel (och kommer inte motorstyrningen i Volvo från just Bosch?).

När dom berättade att hjullagren kom från SKF blev det även ett sådant - av någon konstig anledning är det snart dags för fjärde lagerbytet på min container (2 x HB + 2 x VB) som endast rullat 10.000 :(

/f
Du kan ju kolla OM du har några felkoder, men inte se vilka. Håll inne READ-knappen och tryck två ggr på dimbakljuset. Nu står det "DTC in vehicle" eller "No DTCs set"
Sen kan du bläddra igenom alla styrenheter med READ för att se var ev. koder finns. "Checking" resp. "Ready" betyder att självtestet pågår eller är klart, inga felkoder. (Vissa styrenheter letar fel hela tiden, andra bara vid uppstart)
"ECM DTC set" betyder att du har en felkod i motorstyrenheten.

Du har nog nytta av den klistrade tråden med förkortningar...
Sparkz skrev:Du kan ju kolla OM du har några felkoder, men inte se vilka. Håll inne READ-knappen och tryck två ggr på dimbakljuset. Nu står det "DTC in vehicle" eller "No DTCs set"
Sen kan du bläddra igenom alla styrenheter med READ för att se var ev. koder finns. "Checking" resp. "Ready" betyder att självtestet pågår eller är klart, inga felkoder. (Vissa styrenheter letar fel hela tiden, andra bara vid uppstart)

Tack för tipset - jag har kollat upp detta en gång tidigare, men nu vet jag syftet med funktionen! :D
/f
Sparkz skrev:Du kan ju kolla OM du har några felkoder, men inte se vilka. Håll inne READ-knappen och tryck två ggr på dimbakljuset. Nu står det "DTC in vehicle" eller "No DTCs set"

Lambdan från Skruvat.se var identisk - Bosch artikelnummer, kabellängd, värmesköld, etc. stämde precis med den gamla. Lite jobbigt att få isär & ihop kontaktstycket - sitter lite oåtkomligt till strax ovan växellådan, men med lite trixande fick jag ihop det igen... :D

Motorlampan lyser dock fortfarande efter några starter - även "ECM DTC Set" finns kvar.

Måste man nollställa felkoden via verkstadsbesök ??:-/ eller fungerar det att göra bilen spänningslös över natten? ?:-/
wissel skrev:flywwert, bor du i Stockholm, så hör av dig, jag kan läsa o nollställa = kostar gratis :-)-)
Jag tackar för erbjudandet, men med tanke på körsträckan blir det nog billigare om jag betalar för mig på den lokala volvoverkstaden! :wink:

I morse slocknade "Check Engine" lampan av sig självt, och om jag räknar rätt är det då 4:e starten från sensorbytet.
Felkoden "ECM DST Set" återstår, men den kan man nolla någon annan gång.

Jag får tacka forumet så mycket för de tips jag fått, och en speciell eloge går till Skruvat.se som pressar reservdelspriserna när dom säljer exakt samma Bosch-pryl 35% billigare än Volvo, Mekonomen, m.fl. 8)
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]