Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
halmstaden skrev:Läste just att Landrover Freelander ska få start/stopp nu i vår. Rimligen borde V70/S80/XC60/XC70 också få det snart..?
Fortfarande, vad ska man ha det till i Sverige? Var hittar man köer där man står blickstilla under väldigt lång tid så man vinner något på att starta/stoppa?
Användarvisningsbild
av tagetuff
Fan, vilket tjöt om förbrukning, finns en enkel väg. Pressa politiker att sänka bränsleskatten istället! Den är åt helvete för hög procentuellt, och nu verkar alla tyst acceptera det och ställa in sig på ännu högre priser. BS. Rösta för Fri fart och fri bensin!
av JE Jr
Amli skrev:
erc skrev:
Amli skrev: Mmmmm. Det är bara att motorerna du pratar om är ungefär 10 år gamla...
Och?

De var dock inte deklarerade till 4,9l/100km. Vill minnas att A6'an deklarerades till 5,8l/100km. Att kunna få ur samma effekt ur 1,6 som VAG's 1.9-litersmotor och samtidigt uppnå lägre förbrukning i en tyngre bil tycker jag är finfint.
Finfint? Dom har ju haft över 10 år på sig som sagt :-O) Det har ju hänt lite sen dess...
...även på emissionslagstiftningen som är mycket hårdare idag, och faktiskt HÖJER förbrukningen nämnvärt.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Plus partikelfilter!!! Glöm inte det.
NOx är nog väldigt mycket lägre än på en 10 år gammal diesel.

Vad man ska med start/stopp till? När man kör i rusningstrafik kanske? Med tanke på att det ska komma i C30/S40/V50 så var min fråga när det kommer i de större modellerna.
av viktore
Amli skrev:
erc skrev: Din jämförelselek med en gammal V40 och en ny S3 begriper jag mig inte på. Vad är det du vill säga med den?
Att Audi på lika lång tid som Volvo tagit på sig på BIBEHÅLLEN prestanda men lite lägre förbrukning lyckats sänka förbrukningen lika mycket men hostar upp motorn med 100hk...

Nu var det extremfall men det var för att försöka förtydliga för dig att det inte är särskilt imponerande att framstegen inte är större över 10 år från Volvos sida. Du jämför ju en ny V70 med en 10år gammal Audi och imponeras att förbrukningen är sänkt med 0,09l/mil...

Ja men då jämför vi istället med s80 D5, som drar 4cl mer men har 95hk extra. Det borde väl kvala in i Audiklass enligt dina definitioner, ha ha
av erc
Amli skrev:
erc skrev: Din jämförelselek med en gammal V40 och en ny S3 begriper jag mig inte på. Vad är det du vill säga med den?
Att Audi på lika lång tid som Volvo tagit på sig på BIBEHÅLLEN prestanda men lite lägre förbrukning lyckats sänka förbrukningen lika mycket men hostar upp motorn med 100hk...

Nu var det extremfall men det var för att försöka förtydliga för dig att det inte är särskilt imponerande att framstegen inte är större över 10 år från Volvos sida. Du jämför ju en ny V70 med en 10år gammal Audi och imponeras att förbrukningen är sänkt med 0,09l/mil...
Jag tog A6'an och Passaten som EXEMPEL på bilar med förväntad motsvarande prestanda. Inget annat.

Det jag tycker är finfint är att det kommer marknadsföras en riktigt snål V70 och att dess prestanda förmodligen kommer vara tillräcklig för de som intresserar sig. Någon annan gjorde jämförelsen med Passat Bluemotion - vilket också är en finfin produkt.

Ta din attityd och förtydliga vad du vill.
av erc
tagetuff skrev:Fan, vilket tjöt om förbrukning, finns en enkel väg. Pressa politiker att sänka bränsleskatten istället! Den är åt helvete för hög procentuellt, och nu verkar alla tyst acceptera det och ställa in sig på ännu högre priser. BS. Rösta för Fri fart och fri bensin!
Så istället för att verka för sänkt bränsleförbrukning är ditt förslag att det istället ges möjlighet att hälla ner MER soppa i bilarna. Väldigt 2009. Och så enkelt! :)

Det finns massor av hyfsat törstiga bilar för dig att välja - du behöver inte köra någon DRIVe-modell. Jag lovar.
av erc
Har någon sett några prisindikationer på V70 1.6D DRIVe?

En jämförelse med V50 kan ge en fingervisning om hur priserna kommer se ut. Kikar på några av de motorer som finns i både V50 och V70.

V50 2.0 - 226'900 - referensbil
V50 2.0D - 240'900 (dvs 14000 mer än 2.0)
V50 1.6D - 231'900 (dvs 5000 mer än 2.0)

V70 2.0 - 259'900 - referensbil
V70 2.0D - 287'900 (dvs 28000 mer än 2,0. I förhållande till V50 är tillägget dubblerat)
V70 1.6D - jag gissar på 269'000 (dvs 10000 mer än referensbilen 2.0. Motsvarande relation som V50 1.6D har till 2.0 alltså.)
av Amli
Det jag tycker är finfint är att det kommer marknadsföras en riktigt snål V70 och att dess prestanda förmodligen kommer vara tillräcklig för de som intresserar sig. Någon annan gjorde jämförelsen med Passat Bluemotion - vilket också är en finfin produkt.
Jag oxå att det är klockrent av Volvo att dom tar fram dessa modeller! Dom ska ha hatten av dessutom för att lyssna på vad marknaden kräver och gjort något åt det!! Det har aldrig varit på tal om något annat.
Typ dra åt helvete menar du... ;-// Hela vitsen med forum är väl att den är öppen för olika åsikter? Först ber du mig förklara vad jag menar sedan surar du när jag svarar. Tråkigt att du inte kan ta det bättre men det är inte min mening att göra dig upprörd och för det ber jag i så fall om ursäkt.
av erc
Amli skrev:
Jag oxå att det är klockrent av Volvo att dom tar fram dessa modeller! Dom ska ha hatten av dessutom för att lyssna på vad marknaden kräver och gjort något åt det!! Det har aldrig varit på tal om något annat.
Typ dra åt helvete menar du... ;-// Hela vitsen med forum är väl att den är öppen för olika åsikter? Först ber du mig förklara vad jag menar sedan surar du när jag svarar. Tråkigt att du inte kan ta det bättre men det är inte min mening att göra dig upprörd och för det ber jag i så fall om ursäkt.
Upprörd var kanske att ta i, men kanske en smula irriterad. :) Det är ytterst lätt att missförstå varandra i ett forum då vi alla tolkar formuleringar på olika sätt.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor