Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
beskrivning från VADIS av ECM-91B7:
Checking the electronic throttle module (ETM) and software
Thoroughly check the throttle for dirt and sticking. Check that no objects are blocking the throttle. Check for dirt and sticking visually by pressing the throttle disc to change the angle.
Hint: Small objects can cause the throttle disc to jam momentarily, this can cause the diagnostic trouble code (DTC).
Note! A film of oil covering the throttle may be an indication that the nipple between the intake manifold and the flame trap needs to be cleaned. Always clean the nipple if the throttle is covered in a film of oil.
rekommenderar vevhus ventilation och ETM rengöring elstik kontroll och slutligen en ny ETM.Mycket har skrivits om detta fel, så du lätt kan hitta goda råd
av ltz
Angående V70 -01 & fungerande felkodsavläsare.

- Var sitter ODB2 uttaget i en V70N -01?

Finner det mycket svårt att hitta konkreta trådar för V70N modellen och ODB2 EODB läsare.

Vilken variant är det som kan läsa de generella koderna på V70N?
- K 409.1 (dvs den som ofta säljs mot VAG)
- Can / CANBUS / CAN-BUS?

Vilka kan man slå till på? Jag har som sagt 2001 V70N. Se länk nedan..:)

http://shop.ebay.co.uk/items/__obd2_W0Q ... ec0Q2em282
av ltz
Glömde nämna, Jag har en CARSOFT kompatibel sladd sedan tidigare med bland annat ODB2 kontakt på. Vilken mjukvara kan tänkas funka till V70n?
Användarvisningsbild
av jimDK
OBD bara säger något om fel i samband med föroreningar. Det är inte en Volvo kod läsare. PPC till en kostnad av cirka 1100 är en darn bra köp, det fattar alla Volvo koder som används av Vadis
av ltz
jimDK skrev:OBD bara säger något om fel i samband med föroreningar. Det är inte en Volvo kod läsare. PPC till en kostnad av cirka 1100 är en darn bra köp, det fattar alla Volvo koder som används av Vadis

Ok, men rent tekniskt sett kan jag betala 200:- för en Ebay OBD2 standard variant och nolla felkoder för avgasrelaterade grejjer? - Dvs ODB2 ska fungera (med begränsningar) till V70N?
Användarvisningsbild
av Tisdag
Hej!! har fått en kod till ECM-903F.Bilen startade äntligen när jag tog bort alla felkoder.den gick väldigt bra på tomgång tills jag gasade på till 3500varv och släppte ner den till tomgång då lät det inte bra gick skitdåligt.jag undrar om jag skall ladda ner ny mjukvara. koden säger att det är internt fel gasspjällsenhet.//Nicke :?:
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]