Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vit_XC70
Sedan en tid tillbaka har jag känt av vibrationer i bilen när jag passerar 105 km/t . Det känns i ratten, växelspaken och i sätena. Jag balanserade alla hjulen förra veckan och vibrationerna minskade men de är fortfarande tydliga. Jag påtalade det vid senaste servicen men de testkörde bara i 90 ?:-/ så de kunde naturligtvis inte känna några vibrationer.

Någon som har haft liknande problem?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, det var ett däck som inte var 100% runt, även om det var perfekt balanserat i maskinen på gummiverkstaden så blev det inte perfekt när det rullade mot marken. Kändes bara i viss fart.
av Vit_XC70
XC90_Executive: Jo, lådan är i lockup i den farten. Jag har inte tänkt på om den vibrerar även vid fullgas över 105, ska kolla imorgon.

VolvoB20: Skulle kunna vara det som är problemet, hur kollar man det? Det lär ju vara en rätt liten avvikelse om det inte känns förrän i 105 km/t.
Ang lockup så kan du testa att köra i 105 då när vibrationerna uppstår. Sätta farthållaren och sedan tryck på plus så det ökar 5 km/h. För på dieseln så kan det vibrera lite precis när du har nått den lägsta hastigheten där lockupen går i.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Syntes nätt och jämt om man snurrade däcket långsamt i däcksbalanseringsmaskinen.
av Vit_XC70
Jag kanske har missförstått hur lockupen fungerar men 6:an kan väl låsas redan vid 75-80 km/t?
Vit_XC70 skrev:Jag kanske har missförstått hur lockupen fungerar men 6:an kan väl låsas redan vid 75-80 km/t?
Det är kanske så! Men du kan ju prova att se om det försvinner om du ökar med nån km/h ändå.
av Vit_XC70
Vibrationerna är ihållande från 105 och uppåt.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]