Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mangyver
Ingen aning om vad detta makalösa fel kan bero på så måste be om lite hjälp...

Körde precis hem bilen från polarns morfars garage där vi fyndat lite grejer han inte skulle ha kvar.

Sitter å snackar i bilen, ingen märker att stereon dog, sen la jag märke till att instrument belysningen lös jäkligt klent, då upptäckte vi också att radion va tvärdöd samt att mätarna dog, hastighet, varv, temp & bensin..

Körde vidare å provade gasa lite mer men den gick bara på halvgas då.

Efter 30-40 sekunder försvann bara felet å allt fungerar som vanligt igen, vill ju inte bli ståendes så vad ska man kolla upp?

Gå lös på att skrapa jordkontakter kanske?
av Vovlo_Henrik
Kan vara generatorn som slutade ladda, har varit med om det och då blir det precis som du beskrev med att mätarna slocknar en efter en :???: Du skrev även att den helt plötsligt blev att gå som vanligt igen så jag skulle börja med att kolla kolen i generatorn :-)-)
av Mangyver
Kollade kolen nyss, dom var lika långa och hade hyffsat långt utstick fortfarande, vet inte hur dom ska se ut för att klassas som slut?
Användarvisningsbild
av emwtur
Om generatorn HELDÖR så har du fortfarande ett batteri som matar ström,
om inte du får en kortslutning till jord !

om stereon och grejorna inne i bilen "stannade" så lär problemet antingen vara INNE i bilen ( elcentralen - tändningslås ) eller möjligen matningen från Batteri/generator till central/tändningslås.

jag skulle leta och LUKTA efter bränd isolering i motorutrymmet och i elcentralen,
får du en kortis som får batterispänningen att sjunka som du beskriver så lär det ha blivit varmt !

hittar du ingen bränd isolering så kolla matningskablarna från batteriet och till tändningslås / elcentral -

dog ALLT när du hade problem - eller var exvis hel/halvljuset normalt?
om det bara var instrumentpanelen/radion så kolla tändningslåset lite extra !

/emwtur
av Mangyver
lysena lös som dom skulle vad jag kunde se, var bara skymmning så var väl inte 100% säker heller...

Tänkte passa på att fråga vad man ska köra på för olja också, tänkte byta olja + oljefilter imorgon, helsyntet eller delsyntet samt viskositet?

Har långt till biltema så blir olja från mekonomen, vad rekommenderar ni?

Kan tillägga att ingen lampa för elen eller så började lysa så den verkade inte ladda dåligt heller :S

Konstigaste var att den bara gick på halvgas under tiden instrumenteringen + stereon la av.

Och maxwell jag ska kolla generatorns jordningskablar imorrn och skrapa/slipa dom lite och på med lite fett.
av Mangyver
nu när jag tänker efter så har instrument belysningen tagit ett tag innan den tänds, har ju nåt reglage som man kan ställa ljusstyrkan på, knackar man till lite med nageln på den så tänds belysningen direkt.

Först dog radion och instrument belysningen gick ner på ungefär halv ljusstyrka, då trodde jag bara reglaget spökade å knäppte till på det, i samma ögonblick så tvärdog hastighetsmätaren samt varvräknaren och soppamätaren, sen om det var en slump att jag råkade knacka till i jusst det ögonblicket eller om det var pga reglaget vet jag inte...
av Vovlo_Henrik
Utsticken på generatorkolen ska vara minst 5mm, men om felet inte är lika på alla elkomponenter ex att ljuset är bra men bara vissa saker som fungerar sämre så ligger felet inte i generatorn utan troligen något annat som du redan fått förslag på :wink: Däremot räcker inte batteriet länge om generatorn laddar dåligt :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tittar du på sidan av kolet brukar det gå att se hur långt ner i hållaren det har suttit. När det är slut är ofta ytan mot släpringen är matt och gropig efter att det har gnistrat där.
Men om ljuset var ok hade du nog laddning iaf.

På pluspolen har du en klenare kabel som går in och matar elcentralen, bra kontakt där?
av Mangyver
har inget garage så kan inte meka mer idag dessvärre, måste ta allt i dagsljuset imorrn!

Återkommer när jag mätt upp kolen och kollat den klenare kabeln från pluspolen!

Kände inte att det luktade bränt iaf när det väl hände.

Kan ta kort på kolen också så får ni bilda er egen uppfattning.

Möjligt att framljusen lös klent också, hade knappt hunnit bli mörkt så väldigt svårt att bedöma, samt att jag hade möte hela tiden så blev lite bländad.
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]