Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erc
wide skrev:Smart Volvo!, Fan imponerande om siffrorna stämmer. Tyskarnas siffror är nästan lika fina på förbrukningrn på pappret. Men i verkligheten måste man lägga på moms på dessa.... :lol: .

Hur kan biltillverkare ljuga om förbrukningen som det görs?. Tyskarna är ju experter att mappa efter Eu-cykeln som inte är verklighetsbaserad.

Sen att den skulle var slö??. Vad f-n tycker ni om moppemotorn 2.0F som drar i sig 1,5liter sprit vid 130blås?.
99% använder man vridet när man kör en sån här typ av bil, och 240Nm är helt ok!...

Varför ingen start/stopp på V70in än?
Moppemotor. Jojo. Visst. 145hk och 190Nm är väl vad som är brukligt i mopeder i vissa trakter. :)

Att en V70 1.6D DRIVe kommer uppfattas som slö av många är nog självklart. Men - alla som kört exempelvis Audi A6 1.9TDI och VW Passat 1.9TDI (de äldre versionerna med 110hk och 235Nm) vet att motorstyrkan i kombination med stor och ganska tung bil faktiskt är både hyfsat kapabel och ofta tillräcklig.

Gapande om slöheterna hos DRIVe-modellerna förstår jag inte riktigt. För de som kräver mer kraft finns det ju en helsikes massa kraftfulla alternativ.
av Amli
erc skrev: Att en V70 1.6D DRIVe kommer uppfattas som slö av många är nog självklart. Men - alla som kört exempelvis Audi A6 1.9TDI och VW Passat 1.9TDI (de äldre versionerna med 110hk och 235Nm) vet att motorstyrkan i kombination med stor och ganska tung bil faktiskt är både hyfsat kapabel och ofta tillräcklig.
Mmmmm. Det är bara att motorerna du pratar om är ungefär 10 år gamla...
av Arese
erc skrev:
wide skrev:Smart Volvo!, Fan imponerande om siffrorna stämmer. Tyskarnas siffror är nästan lika fina på förbrukningrn på pappret. Men i verkligheten måste man lägga på moms på dessa.... :lol: .

Hur kan biltillverkare ljuga om förbrukningen som det görs?. Tyskarna är ju experter att mappa efter Eu-cykeln som inte är verklighetsbaserad.

Sen att den skulle var slö??. Vad f-n tycker ni om moppemotorn 2.0F som drar i sig 1,5liter sprit vid 130blås?.
99% använder man vridet när man kör en sån här typ av bil, och 240Nm är helt ok!...

Varför ingen start/stopp på V70in än?
Moppemotor. Jojo. Visst. 145hk och 190Nm är väl vad som är brukligt i mopeder i vissa trakter. :)

Att en V70 1.6D DRIVe kommer uppfattas som slö av många är nog självklart. Men - alla som kört exempelvis Audi A6 1.9TDI och VW Passat 1.9TDI (de äldre versionerna med 110hk och 235Nm) vet att motorstyrkan i kombination med stor och ganska tung bil faktiskt är både hyfsat kapabel och ofta tillräcklig.

Gapande om slöheterna hos DRIVe-modellerna förstår jag inte riktigt. För de som kräver mer kraft finns det ju en helsikes massa kraftfulla alternativ.
Hej

Jag har svårt att förstå resonemanget som säger att "det gör inget om man har lite kraft bara den finns i det varvtalsområde man använder 95 % av tiden". För att åka omkring i stan eller hålla 90-130 km/h på lands- och motorvägar behövs inte mycket kraft. Kraften behövs då man måste öka farten snabbt som vid en omkörning. Då har man nytta av hög effekt och skall följdaktligen välja en växel så att man hamnar så nära effekttoppen, inte vridtoppen, som möjligt. Snacket om max vridmoment i motorn är enligt mig inte så intressant, vrid gånger varvtal = effekt är dock intressant då det är en bättre värdemätare på en motors maximala prestationsförmåga.

Jag tror att de flesta egentligen skulle klara sig med både 2,0F och 1,6D för det många kallar "normal" körning, dvs utan att använda motorns maximala resurser. En 2,0F är förövrigt lika snabb som en XC70 D5 i omkörningsacceleration 70-130 km/h enligt Teknikens Värld....

Mvh
Arese
av jhenrikj
Arese skrev: En 2,0F är förövrigt lika snabb som en XC70 D5 i omkörningsacceleration 70-130 km/h enligt Teknikens Värld....

Mvh
Arese
Skillnaden är väl att om du ligger i 70 med en D5 kan du köra på 6:ans växel och bara trampa lite på gasen så accelererar bilen.....kör du med 2.0F i 70 på femman så får du ju växla ner till 3:an eller t.o.m. 2:an för att få nån fart på accelerationen.
av Arese
jhenrikj skrev:
Arese skrev: En 2,0F är förövrigt lika snabb som en XC70 D5 i omkörningsacceleration 70-130 km/h enligt Teknikens Värld....

Mvh
Arese
Skillnaden är väl att om du ligger i 70 med en D5 kan du köra på 6:ans växel och bara trampa lite på gasen så accelererar bilen.....kör du med 2.0F i 70 på femman så får du ju växla ner till 3:an eller t.o.m. 2:an för att få nån fart på accelerationen.
Tiden avsåg maxacceleration dvs troligen växel 3 och 4 på XC70 samt 2 och 3 på 2,0F. Förövrigt; om du trampar på gasen med 6:an i 70 km/h på en D5 så händer inte mycket kan jag lova.... 1350 varv = skak och bråk men ingen fartökning.

Vad jag vill påvisa är vikten av att välja rätt växel om man behöver maxkraft. Vid det många kallar "vanlig" körning behöver du max kraft mycket sällan och om man inte har krav på snabba omkörningar väljer man lämpligen 1,6D, 2,0D eller 2,0F.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Och så var vi där igen.... ett otroligt focus på Volvos motorer och kommande motorer.... men man glömmer allt annat.

Då min bil V70N D5 nu ska återlämnas pga leasing som löper ut lånade jag (i väntan på en ny Volvo) en V70N -07 men nu med AUTOMAT ! Körde 60 mil igår och slutade på 0.61 l/m. Det är fan inte dåligt med volvos diesel 5:a med partikelfilter och automat i en stor rymlig kaross. Då snålkörde jag inte, med lite försiktighet hade 0.55 l/m inte varit omöjligt med AUTOMATEN. Tycker existerande Volvos motorer är SUPER, grymt bra tryck när man ska kör om tex även med automaten.

Fan fixa till aerodynamiken och det galna vikten på V70II, varför ska den dra massor mer med samma motor och låda i V70II/XC70II? Det måste vara något tok-knas med V70II/XC70II och inte är det motor/drivlina.

Att påta i en slö 1,6 L för att släta över att bilen knappt går att dra frammåt kan inte vara rätt väg frammåt. Fixa de riktiga problemen!
Användarvisningsbild
av halmstaden
Snackar vi maxacceleration bör rimligen D5 185 vara snabbare än 2.0F då D5 har 40 hk mer. Vet inte hur kurvorna ser ut med D5 har knappast en spetsigare effekttopp än 2.0F..?

VolvoB20, var automaten AWD?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
halmstaden skrev:Snackar vi maxacceleration bör rimligen D5 185 vara snabbare än 2.0F då D5 har 40 hk mer. Vet inte hur kurvorna ser ut med D5 har knappast en spetsigare effekttopp än 2.0F..?

Nej, Aut FWD, Vilken skillnad förresten,.. Dieselfemmas duktiga vrid gör ju att det spinner loss titt som tätt bara det är lite fuktigt på asfalten. Med AWDn jag kört märktes ju inte det alls.
av Arese
halmstaden skrev:Snackar vi maxacceleration bör rimligen D5 185 vara snabbare än 2.0F då D5 har 40 hk mer. Vet inte hur kurvorna ser ut med D5 har knappast en spetsigare effekttopp än 2.0F..?

Nja, inte så enkelt så att man bara kan titta på motoreffekten. Effektkurva, vikt, aerodynamik och växellåda (aut i D5:an i fallet) spelar såklart också in. Och inte minst utväxlingsförhållandet spelar in, när man startar i 70 km/h lämnar 2,0F ca 132 hk på 2:an, D5 ger ca 157 hk på 3:an en skillnad om 25 hk eller 16%. Skillnaden i tjänstevikt är ca 250 kg eller 14 %. Resten äts med stor sannoliket upp av automatlådan och frontarean.

Den av många kritiserade låga utväxlingen i 2,0F gör det enkelt att krama maxeffekten ur motorn.

Mvh
Arese
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]