Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Ja grunden i all mekanik är att hålla den fungerande UTAN haveri. Det förutsätter ju att du ALLTID byter saker i förebyggande...
av Lasse81
Jag kan garantera dig att det inte är en fråga om goodwill om remmen går av pga av att delar verkstaden bytt och monterat.
Men det ser finare ut om Volvo kan vara snälla och ge goodwill, då blir det fokus på det i stället för det undermåliga arbetet eller de kassa delarna de sålt dig.
Bättre att göra något för att man är snäll i stället för att göra något man är tvungen till.
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:ni kan säkert hitta nåt matnyttigt om ni surfar på konsumenttjänstkagen.

vist låter det bra med 3 års garanti mot 1 år. men vad ingår?
när en del du monterat själv går sönder/blir glapp på en volvo orginadel. så står volvo för nydel inklusive byte av delen (gäller alltså även om du sjäv monterat den)

när det gäller kamremar så är det ju en liten tröst men dom håller ju så hög kvalite så det har ju aldrig varit nåt problem. Är det fel på remen går den direkt.

det fins ju en ganska ny tråd här där en kamrem gått trots att vatten pump är bytt ingen som läst den?
Ahh saker jag hört till leda..

Våra saker har så hög kvalitet att det har aldrig hänt så det ska inte vara nåt problem..
Låt mej tänka.. så sa lokala mekonomen på samma frågor som till volvo..
Så sa autoexperten på samma frågor också..
Men efter lite forskande lite högre upp i deras kedjor gällde alltså det nedanstående.

*Bytt av fackman enligt tillverkarens anvisningar.
*KOMPLETT kamremssats byts inkl spännrullar och vattenpump om den drivs av kamremmen.

Allt för att minimera ens risken att nåt ska kunna hända som man kan få stå för. ÄR pumpbytet dokumenterat så är det okej faktiskt med en pump som levt ETT byte. (alltså max 12000mil gammal).

Det är väl här då som du carman menar att skillnaden är. Enligt dej nudå är *goodwill* att se som att om nåt händer i kamremmens väg trots att endast rem bytts på volvoverkstaden så står volvo för rubbet utan knussel på alla bilar. På nåt sätt känns den tanken som en sån utopi att det är skrattretande.

I övrigt så är jag inte säker på om du nånsin träffat på en dålig kamrem alls? En dålig kamrem kan tappa sina tänder efter 500mil. Det är däremot YTTERST sällan remmen brister och går av eftersom själva remdelen är ordentligt förstärkt, till skillnad ifrån tänderna som INTE har nån förstärkning alls nämligen. Men en rensad rem är ju lika illa som en som är av.. MOS är resultatet..

Jag förstår inte problemet du vänder o vrider på allt föra tt det ska låta konstigt (jag tror att du förstår men vill vinte först)

& självklart är det vanligast att ränderna losnar när en rem är sliten eller för gammal nåt som händer på remar som gått långt över intervallen eller har förorenats av olja eller glykol. vad var det för konstigt med det?
Användarvisningsbild
av CarMan
Claes74 skrev:
CarMan skrev:ni kan säkert hitta nåt matnyttigt om ni surfar på konsumenttjänstkagen.

vist låter det bra med 3 års garanti mot 1 år. men vad ingår?
när en del du monterat själv går sönder/blir glapp på en volvo orginadel. så står volvo för nydel inklusive byte av delen (gäller alltså även om du sjäv monterat den)

när det gäller kamremar så är det ju en liten tröst men dom håller ju så hög kvalite så det har ju aldrig varit nåt problem. Är det fel på remen går den direkt.

det fins ju en ganska ny tråd här där en kamrem gått trots att vatten pump är bytt ingen som läst den?
det här börjar bli ganska tradigt tycker jag, oavsett vad du tycker är rätt så kommer den som sålt/monterat den felaktiga delen leta upp all kryphål den personen/företaget
kan för att slippa betala.
tänk själv som en egenföretagare så får du se, skulle du som en sådan bekosta 20 000 för ett topphaveri om du kan komma undan med en klausul som "du får en ny rem så är vi kvitt"???
eller denna, tyvärr så är det en del som jag inte bytt som havererat så då är det inte mitt fel???

Jag vet vad mitt svar är.

konsumenttjänstlagen som reglerar köp av tjänster och här kommer ett utdrag ur den:

Vilka krav kan du ställa?
Hantverkaren ska

utföra tjänsten fackmässigt, det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman,
ta tillvara dina intressen och ge dig lämpliga råd samt samråda med dig så att det inte uppstår missförstånd,
tillhandahålla det material som behövs för arbetet, om ni inte har avtalat något annat,
se till att tjänsten inte utförs i strid mot säkerhetsföreskrifter eller mot förbud i produktsäkerhetslagen eller marknadsföringslagen,
avråda dig från att låta utföra tjänsten om den inte är till rimlig nytta för dig. Detta gäller även när tjänsten redan har börjat utföras. Uppfyller hantverkaren inte detta krav har han inte rätt till ersättning,
informera dig om det under arbetet framkommer behov av tilläggsarbete.

och ännu bättre:

Vad anses som fel?
Tjänsten är felaktig om

resultatet avviker från vad du har rätt att kräva av utförande och material, det vill säga om tjänsten inte är fackmässigt utförd,
hantverkaren inte har utfört tjänsten enligt gällande säkerhetsföreskrifter,
tjänsten inte stämmer överens med vad ni har avtalat,
tjänsten har utförts i strid mot förbud i produktsäkerhetslagen,
hantverkaren inte har utfört tilläggsarbete som han är skyldig att utföra för att undvika allvarlig skada,
resultatet inte stämmer överens med reklamuppgifter som har lämnats av hantverkaren själv,
resultatet av tjänsten efter avslutat uppdrag försämras, på grund av att hantverkaren inte har utfört ett bra arbete, exempelvis genom att han har förpackat en reparerad sak på ett sådant sätt att den skadas när du hämtar den,
hantverkaren genom garanti eller liknande svarar för resultatet av tjänsten och detta försämras under den utsatta tiden.

denna sista punkt hanterar garantiförfarandet men som du ser så enligt lag är denna bara gällande för det beställda arbetet, alltså kamremmen, inget annat.
och så länge inte remmen rensas/går av utav oförklarlig anledning så har de rätt att neka ersättning pga utomstående påverkan

Så precis som Volvo svarade pettson så kan de med lagen på sin sida hänga en ny rem runt halsen på dig och skicka hem dig till fots.

All annan ersättning är att anse som godwill efter ett års garanti.

å andra sidan då mekonomen som ger 3 års garanti och lyder under samma lag så får du ju då oxå längre helhetsgaranti om du låter mekonomen
byta pump rem och rullar.
blir förmodligen imt dyrare heller.

åter då till frågan, skulle du fortfarnde med denna info i huvudet vilja skicka ut en kund med ny rem utan att åtminstone erbjuda byte av pump och rullar och förklara
varför detta bör göras??

edit: oavsett dina personliga erfarenheter av vattenpumpar och rullar, dina erfarenheter är säkert bra men man kan inte använda dina erfarenheter som norm.
för att skapa en norm behöver man kanske lite mer underlag än en person.
jag har sett några exempel där småskuttare skyler ifrånsig, o det köper knden nästan alltid fattar inte varför !
kunder till stora företag gersig sällan & om det skulle hända så tar man det på sin försökring så gör ett seriöst företag!
Användarvisningsbild
av CarMan
Fluffen skrev:
Grammse skrev:
CarMan skrev:
vilken då ? kan du länka till den eller vet någon annan vilken det är???
Är det denna? :roll: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=37874
JA
Användarvisningsbild
av CarMan
Bengan75 skrev:De flesta Volvo-bilar kanske klarar sig utan mer än ett oljebyte under en livstid oxå men vem vill prova? Inte jag.. Kanske kan man lyfta toppen och renovera utan att sätta ny topplockspackning oxå, men vem orkar chansa? Om kostnaden för att vara garanterad nåt är fräscht jämfört med ett eventuellt haveri senare så är det ganska självklart man gör det då man ändå har sakerna lösa..

självklart ska du göra det du känner dig trygg med, som vi redan sakgt så är det aldrig fel att byta vatten pump.
det jag hakar upp mig på är att svaret på ursprungs frågan var att man absolut skulle göra det (presis som om det var känt att den inte kommer att hålla)

men just denna motor är ju känd för att den håller & om den går sönder på just denna motor så börjar den bara länga vatten vilket inte leder till motor ras. (så om du har maximal otur så är det pris skillnaden på vatten pumps byta isamband med kamremsbyta & ett vatten pumps byte efter at kamremen bytts.)

men vist fins alltid en teoretsik schans att lagret i pumpen går sönder på ett sånt sätt att remen kommer att glida av eller slacka så att remmen hoppar men jag vill vara tydlig med att på denna motor så är denna risk extremt liten (det är alltså inte samma sak som at säga att man är dum i huvet om man byter den)
Användarvisningsbild
av CarMan
bara för att röra om i gryta lite så ni har lite o skriva om...
en utav de små sieslarna man kan köpa till V50 har 24000 mils intervall på kamremen.
skulle ni byta vatenpump & rullar på halva intervallen, bara för att förebygga ett ras?

på de tidiga 850 tror jag det är 7500 mils bytes intervall byter ni på varje kamrems byte där med?
av pjfj
CarMan skrev:bara för att röra om i gryta lite så ni har lite o skriva om...
en utav de små sieslarna man kan köpa till V50 har 24000 mils intervall på kamremen.
skulle ni byta vatenpump & rullar på halva intervallen, bara för att förebygga ett ras?

på de tidiga 850 tror jag det är 7500 mils bytes intervall byter ni på varje kamrems byte där med?
Vill minnas att pumpen "skall" bytas varannat rembyte på 850. Vid 24k mil på de senare mao.
Någon sorts sunt förnuft gör väl inte ont, prylar slits, sitter de slitna prylarna pyrt till så är det väl läge att byta dem emellanåt när man ändå är där, för att slippa plocka isär alltihop strax efteråt för att laga. Om den sedan håller ytterligare till 44k mil så har man ändå tjänat in den tusenlapp det kostade extra att man bytte den vid 24k, istället för att bogsera och plocka isär en extra gång på verkstan.

Hur analt behöver det här bli?
Börjar bli tröttsamt att läsa nu.
Användarvisningsbild
av Claes74
CarMan skrev:bara för att röra om i gryta lite så ni har lite o skriva om...

fråga 1 skulle byta vid kamremsbyte, men enligt dig så behövs det ju inte här heller för de håller ju 40 - 50000 mil

fråga 2, skulle nog byta vid vartannat byte.

om nu det är intressant för frågan var ju huruvida man skall rekomendera som mekaniker att inte byta en pump när det inte är du
som mekaniker som betalar kalaset när remmen och pumpen går.
om nu Volvo skriver att man bör hålla koll på denna för att inte orsaka stor maskinskada så kanske man som mekaniker skulle rekomendera byte av densamma vi
rem byte.

som jag skrivit innan, dina erfarenheter är ju inte norm och för att skydda kunden tycker jag fortfarande att den skall rekomenderas byte.
eftersom dina ord til kunden inte betyder skit när pumpen går vid 27000 mil och nästa rembyte är vid 30 000 och det är en mindre kostnad att ta
när du ändå byter rem att oxå byta pumpen.

står du personligen för kostnaderna när detta händer, för det har ju bevisligen hänt oavsett frekvens?
eller står din verkstad för pistolerna då?

skulle inte tro det.
återigen ingen vill betala därför är det en billig peng att betala för en pump för att slippa topphaveri.

ang din fråga så är ju svaret på den högst individuellt, kanske skulle ställa en motfråga.
skulle du rekomnedera en kund med ovan nämnda diesel att INTE byta pump vid 24000 eftersom du påstår att den håller 40 - 50000 så borde den ju hålla et byte till???

Claes
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har aldrig remomenderat att köra vidare med vatten pumpen på ovan nämda diesel så detta inte är samma motor som jag talar om.
försök at hålla isär motor & motor.
det är bara volvo 5:an som jag vet har bra vattenpump !!!
som jag sa i ett tidigare exempel så ska man absolut byta vid varje kamrems byte på Renaults K4M

det heller ingen "lyssnar på" är att det är sälan denna pump går sönder på det sättat som är farligt.

som svar på frågan vad jag rekomenderar är att jag inte kan svar på mer än dagsformen på den pump jag byter kamrem på sen är det upp till kunden att avgöra om han vill byta pumpen eller ej. men han får givetvis reda på at dessa pumpar håller bra kvalite o inte brukar gå sönder.
(själv ska jag som sakt inte byta min pump i höst när jag byter kamrem på minbil)

den stora skillnaden som jag ser är att kunder går att prata med o göra sig förstådd här verkar man inte vilja förstå...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards