Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Loner skrev:
Brainded skrev:1.38l/mil Gävle - Arboga.
Gösses, jag hade 1.4 i snitt på husvagnssemestern på runt 80 mil, och det var inga lagliga 80 man höll med den 1500kg tunga vagnen heller.

/L
Körde sista flyttlasset igår, betydligt tyngre lastat släp men dragbilen har nu dopats lite så den har i dagsläget ett betydligt bättre vrid (+110nm) samt några hk till. Farthållaren i samma hastighet och samma sträcka. 1.06l/mil. 8)
Kändes att den orkade betydligt bättre och jag slapp gå ner på fyran så fort inte vägen var plan.

mvh
Anders
Att få loss den gamla stolen var enklare än jag trott.
Efter att jag stängt av vattnet och skruvat ur vattenanslutningen så följde skruvarna med förvånansvärt lätt och sen var det bara att lyfta bort toaletten.

Men här började problemen att hopa sig, det gamla avloppet var för högt så placerade jag den nya toaletten på det så hamnade toaletten 0.5cm över golvet.
Efter lite milt våld så var det åtgärdat och toaletten på plats så jag kunde se om de gamla hålen satt rätt.
Det gjorde de såklart inte så det var bara att hämta upp silikonsprutan från källaren och börja fylla igen dem.
Bild

Och nu kom dagens jobbigaste problem, jag hittade inte skjutmåttet så istället för att mäta pluggstorleken så litade jag på bruksanvisningen där det stod att jag skulle borra hål med 8mm i dia. Behöver jag säga att det blev på tok för stora hål?
Så det slutade med att jag överdrev rejält och åkte och köpte mig 120mm långa slagskruvar (orginal var 75mm) som verkligen skulle ha hål som var 8mm breda, borrade lite djupare hål och drämde i dom. Fi satan va stabilt det blev :mrgreen:

Nu var det dags att skruva dit vattenanslutningen, gjorde så och vred på vattnet. Självklart börjar det droppa.
Försöker att justera in kopplingen bättre men det spelar ingen roll hur hårt jag drar, det droppar ändå.
Så då åkte jag iväg och handlade locktite och gängtejp, plockade isär hela kopplingen, rengjorde, på med mina nyinköpta kompisar och så ihop igen.
Sen droppade det inte.

Men då kommer nästa bakslag, när flottören slår av så fortsätter det ändå att tryckas in vatten i cisternen vilket får till följd att vattennivån snart hamnar över överfyllningsskyddet och det börjar att rinna i toaletten.
Kliar mig både en och tre ggr i huvudet och justerar det mesta innan jag ger upp och plockar lös hela cisternen för att komma åt bättre.
Bild

Det visade sig att flottören inte var åtskruvad i kopplingen precis ovanför den svarta tätningen som ni ser på bilden, så när den slog av så fortsatte det att spruta ut vatten där istället. Började fundera på om jag skulle köpt stolen från rusta istället för där kom allt sånt här omonterat och jag hade fått göra det riktigt från början.
Bild

Ihop med allt igen och äntligen så fungerar det utan rinningar och läckage! Envis vinner!
Städningen av badrummet efteråt var inte heller speciellt rolig.

Bild

Så nu väntar jag bara på att Matzen ska komma hit och testa den, för själv törs jag ju inte sätta mig där på! :wink:

/Anders
Ser bra ut...! Om du e så händig kan du hjälpa mig med inredningen i cisternen med :lol: .
Och, Anders, för säkerhetskull, vaxa insidan på skålen om grammse skulle få för sig att dyka upp!! :-O)

M V H
---> M10

p.s. @grammse: prova gärna en stor portion mexikanskt oxå; det fungerar precis lika bra som landstingets lavemang! :mrgreen: d.s.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]