Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Gör som jag. Jag bad Volvo släcka servicelampan och byta oljan med filtert. De tog 1000 kr för detta. Bilen hade då gått 5000 mil. Så det var 1000 mil till nästa service. Kommer att göra 6000 mila efter årsskiftet. Så det blit typ 10 månader senare.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
eftersom du kört ganska kort så är det bra att göra en hel service, enligt boken !

hade bilen rullat 6-8000mil om åter så hade det gjort mindre om man missa en service !!!

lättare att bromsar kärvar på bilar som går kort & gummi åldras lika mycke oavsett hur långt du kör

(tvärt imot alla som vanligt :lol: )

en annan bra sak är att man ej kommer att missa viktiga byten (kam rem m.m.) om man gör alla servisar enligt volvos föreskrifter.

en kund lämna in en bil för 1500 mils service häromdan, som tur är är man upmerksam & konstatera att han varit slarvig, då han själv hade noll koll.
bilen hade gått 2200mil & var 5 år gammal.
det vart en 12 000 mils service i stället för att få med alla viktiga komponenter han missat att byta (allt för att kundeen ska åka problem fritt tils nästa service)
av Teemu
svensen skrev:
Teemu skrev:Och vad beträffar tryggheten med att serva på märkes verkstad litar iaf jag inte helt på dom idag efter att dom missade bromsklossarna i våras - vilket resulterade i havererade skivor.
Fikk du prisreduksjon da?

Det samme skjedde for oss mellom to service. Ødelagte skiver fordi klossene ble nedslitt. - Dyrt og unødvendig.

Et annet Volvoverksted jeg var innom sa vi burde fått nye skiver samt arbeidskostnadene gratis siden verkstedet ikke hadde bemerket slitte klosser på forrige servicerapport. (Selve klossene burde vi selvfølgelig dekket selv).

Min erfaring er at servicegarantien til Volvo er null verd.

For flere år siden kjøpte vi en brukt 850 med tre måneders garanti fra en Volvoforhandler. Dagen etter at vi hentet bilen løftet jeg den opp på bukk og oppdaget at gummimansjetten på høyre drivledd var sprukket. Jeg ringte til selgeren og bemerket dette og fikk bekjed om å komme med bilen til uka. De skulle selvfølgelig dekke reparasjonen.

Fikk tilbake bilen med ny mansjett, men det gamle leddet. Jeg spurte om ikke det var sannsynlig at det hadde kommet sand og skitt inn i leddet siden mansjetten var sprukket slik at jeg måtte bytte drivakselleddet tidligere enn normalt. Verkstedet påsto at dette ikke kom til å skje.

Fire måneder senere leverte jeg bilen til ordinær service og ble oppringt av verkstedet som fortalte at jeg båtte bytte endeleddet på høyre drivaksel fordi det var utslitt. Da jeg viste til gummimansjetten ble jeg avfeid med at bruktbilgarantien varte i tre måneder...

O.s.v o.s.v

Sven
Jo, jag fick 1600kr tillbaka. Motsvarande vad det skulle kostat att byta bromsklotsarna på Volvo. Fick dock inte ett öre för skivorna vilket jag tycker är dåligt - dom hade ju kanske klarat sig om dom uppmärksammat detta.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Reagerade på signaturen CarMan´s inlägg:
en kund lämna in en bil för 1500 mils service häromdan, som tur är är man upmerksam & konstatera att han varit slarvig, då han själv hade noll koll.
det vart en 12 000 mils service i stället för att få med alla viktiga komponenter han missat att byta (allt för att kundeen ska åka problem fritt tils nästa service)
Enligt Bilia så byter dom: Olja + filter, samt kupéfilter vid en reducerad 1500 mil-service för ca. 2000 kr.

Väljer man istället en s.k. fullservice för ca. 4000 kr. så får man enligt serviceprotokollet: Ny olja + filter, nytt kupéfilter, dessutom görs några (besiktnings)-kontroller.

Kan tolkas såhär: För 2000 kronor byter dom totalt 3 komponenter och för 4000 kronor så byter dom samma 3 komponenter samt görett antal allm. kontroller som jag som ägare ändå går igenom vid tanktillfället!

Så, istället för att pumpa kunderna på pengar så borde dom köra med öppna kort och visa kunderna vilka garantier (kampanjer) som gäller för den enskilda bilen. Detta istället för att Bilia i *** reparerade en bil med garanti, vilket kanske inte Bilia i *** skulle gjort för att in några extra slantar från en lurad bilägare...
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:Reagerade på signaturen CarMan´s inlägg:
Enligt Bilia så byter dom: Olja + filter, samt kupéfilter vid en reducerad 1500 mil-service för ca. 2000 kr.

Väljer man istället en s.k. fullservice för ca. 4000 kr. så får man enligt serviceprotokollet: Ny olja + filter, nytt kupéfilter, dessutom görs några (besiktnings)-kontroller.

Kan tolkas såhär: För 2000 kronor byter dom totalt 3 komponenter och för 4000 kronor så byter dom samma 3 komponenter samt görett antal allm. kontroller som jag som ägare ändå går igenom vid tanktillfället!

Så, istället för att pumpa kunderna på pengar så borde dom köra med öppna kort och visa kunderna vilka garantier (kampanjer) som gäller för den enskilda bilen. Detta istället för att Bilia i *** reparerade en bil med garanti, vilket kanske inte Bilia i *** skulle gjort för att in några extra slantar från en lurad bilägare...
Du misar det viktigaste!!!
den reduserade servicen är den dyra !
där byts istortsätt bara dom där komponenterna (jag är tveksam till att cupefiltret ingår)
när du gör en riktiga så servas bilen, man gårigenom den så at du kan åka problemfrit tils nästa service!!!
inte kul att få böter för trasig lampa 10m utanför verkstan.
eller köra iväg på semester resan lite senare o då höra järn mot järn ljud från bromsarna.
eller så får du 2a på besiktningen för en handbroms som inte tar.
man kan ju köra i hjäl en gångare i en korsning fr att en bromsslang nötits av.

om du råkar ut för nått sånthär så kan jag lova att dusäger ! bilen var ju nyservad !!! Men i själva verkat har du gjort den svindyra reduserade servicen som inte innehpller ett smack.

dim ditaljer man byter på en service är ju den enkla delan & om det bara var det man gjorde så kunde alla göra sina servicar själva!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
där byts istortsätt bara dom där komponenterna (jag är tveksam till att cupefiltret ingår)
Enligt servicebok samt verkstan så ingår kupéfiltret i den reducerade servicen! Kanske bäst att läsa på innan du "blåser" alla era kunder!

Sedan vill vi bl.a. V70-ägare veta vad som igentligen görs vid dessa service-tillfällen?

Med tanke på att SBP bara tar 300 kronor för att kontrollera saker som Bilia tar flera tusen för. Att kontrollera olje-, vätskenivåer samt lufttryck i däcken kan man faktiskt göra själv utan att känna sig rånad!
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:
Enligt servicebok samt verkstan så ingår kupéfiltret i den reducerade servicen! Kanske bäst att läsa på innan du "blåser" alla era kunder!

Sedan vill vi bl.a. V70-ägare veta vad som igentligen görs vid dessa service-tillfällen?

Med tanke på att SBP bara tar 300 kronor för att kontrollera saker som Bilia tar flera tusen för. Att kontrollera olje-, vätskenivåer samt lufttryck i däcken kan man faktiskt göra själv utan att känna sig rånad!
be att få vara med under nästa service, så får du se hur mycke saker som bilprovningen missar.
Samt att bilprovningen bara kollar om din bil är trafiksäker.
en service går ut på att du ska åka problemfritt med bilen.

det låter som om du inte vill serva bilen.. Det är ju en frivilig grej!
()det bästa är när kunderna blir sura för att man hittar fel på bilen, som om det vore vi som hade sönder dom. Dom har ju faktiskt betalat för att vi ska kolla om det är nått fel på bilen, vill dom inte ha valuta för pengarna :wink:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Du menar alltså att jag ka betala flera tusen för att ni ska hitta fel på bilen som dessutom kostar X-antal kronor?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:Du menar alltså att jag ka betala flera tusen för att ni ska hitta fel på bilen som dessutom kostar X-antal kronor?
Vist.
fixar man dom fel som hittas vid service, så slipper det bli så dyra raprationer fraöver, samt att du slipper att bli stående på olämplig plats vid olämplig tid.

om du har en trasig damask på et broms ok, så är det bättre att byta denna än att köra tills koet kärvar & sliter ut bromsklosen så du tar ihjäl skivan, dett kanske händer dig när du är påväg på semestarn & har brottom till färgen. (jävla verksta o ha 3 veckors väntetid) det är ju deras fal allting, allar kanske det hade varit bättre att serva bilen?
Användarvisningsbild
av henka35
Helt rätt, CarMan!!

Att lämna bilen på service är förebyggande underhåll. Något som industrin jobbar hårt med, för att just slippa dyra och långa ståtider vid haverier.

/Henrik
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]