Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kommer ALDRIG att hända...tyvärr.
För det första så innebär "miljö" i politiker sammanhang endast att man har ett svep skäl att höja skatterna...men att slantarna går till allt annat än miljön (läs: BIDRAG).
För det andra, eftersom hela det svenska systemet går ut på att folk ska leva på bidrag istället för att vara produktiva (betala skatt) så kommer en sänkning av diesel skatten eller sänkning på diesel som drivmedel inte att inträffa.
poseidon skrev:Så här svarar Margareta;

Hej
Jag vet inte var motionen ligger nu. Tyvärr får man räckna med att den just nu inte blir bifallen utan jag hoppas att miljögruppen och skatteutskottet jobbar vidare med frågan
Hälsningar
Margareta B Kjellin
Mest troligt i papperskorgen!

Att sänka skatten på dieselbilar är nog ointressant, varför skjuta mjölkkon?

Politiker är mest intresserade av att sänka skatten på det som gynnar den själva mest, se så snabbt förmögenhetskatten försvann! Samt fastighetskatten sänktes i de dyrare områderna i bl.a Stockholm t.ex Djursholm!
Någon mer än jag som tror att man kommer "lösa" problemet genoma att höja fordonsskatten på bensinbilar istället?

Vi är redan på väg dit. Med den nya koldioxidbaserade skatten så höjdes den för nästan alla bensinbilar.
andreas_lofgren skrev:Någon mer än jag som tror att man kommer "lösa" problemet genoma att höja fordonsskatten på bensinbilar istället?
Vi är redan på väg dit. Med den nya koldioxidbaserade skatten så höjdes den för nästan alla bensinbilar.
Jag har funderat lite kring det. Om nu diesel är så miljövänligt som man pratar om, borde ju en faktor 3,3 sättas på bensinbilarna istället..? Det skulle i så fall vara på alla bilar som säljs f.r.o.m. nu, men hur skulle det se ut... Grannen som köpte en diesel månaden senare betalar 1/3 i skatt, det går ju inte. Det måste gå stegvis, men om vi ponerar att dieselbilarna en dag har halva skatten gentemot en bensinbil - vad kommer hända med bilpriserna? Dieselbilarna kommer stiga i pris, medan bensinbilarna kommer sjunka rejält.

Det kommer knappast bli billigare att äga bil i framtiden, men likaväl råder ordspråket: Utan bilen stannar Sverige

Edit: skickade precis ett mail till henne.
Så här svarade Sven, den andre motionsinlämnaren.

Hej,

Visst var det en bra motion. Det är dock ytterst få motioner som får bifall. Aven i detta fall avslås motionen. I utskottstexten skrivs dock att:

-...att fordonsbeskattningen ska vara teknikneutral och att en alltför stor skillnad fortfarande föreligger i fordonsberskattningen av bensin- respektive dieseldrivna fordon. Utskottet har därför förståelse för delar av vad som anförs i motion sk253, m.fl om att uppnå en rättvisare beskattning för dieselbilar och att nå fram till en teknikneutral fordonsbeskattning. Utskottet utgår dock, liksom tidigare, från att regeringen närmare prövar en rimlig nivå för beskattning av dieseldrivna bilar jämfört med bensindrivna fordon och avstyrker därför de senast nämnda motionerna.

mvh

Sven Bergström
Riksdagsman (c)
Ledamot av trafikutskottet
poseidon skrev:Så här svarade Sven, den andre motionsinlämnaren.

Hej,

Visst var det en bra motion. Det är dock ytterst få motioner som får bifall. Aven i detta fall avslås motionen. I utskottstexten skrivs dock att:

-...att fordonsbeskattningen ska vara teknikneutral och att en alltför stor skillnad fortfarande föreligger i fordonsberskattningen av bensin- respektive dieseldrivna fordon. Utskottet har därför förståelse för delar av vad som anförs i motion sk253, m.fl om att uppnå en rättvisare beskattning för dieselbilar och att nå fram till en teknikneutral fordonsbeskattning. Utskottet utgår dock, liksom tidigare, från att regeringen närmare prövar en rimlig nivå för beskattning av dieseldrivna bilar jämfört med bensindrivna fordon och avstyrker därför de senast nämnda motionerna.

mvh

Sven Bergström
Riksdagsman (c)
Ledamot av trafikutskottet
jag försöker läsa det du klistrade inn men inget fastnar i huvudet, vem vet jag kanske är trött daggs att sleepa litet.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]