CarMan skrev:ni kan säkert hitta nåt matnyttigt om ni surfar på konsumenttjänstkagen.
vist låter det bra med 3 års garanti mot 1 år. men vad ingår?
när en del du monterat själv går sönder/blir glapp på en volvo orginadel. så står volvo för nydel inklusive byte av delen (gäller alltså även om du sjäv monterat den)
när det gäller kamremar så är det ju en liten tröst men dom håller ju så hög kvalite så det har ju aldrig varit nåt problem. Är det fel på remen går den direkt.
det fins ju en ganska ny tråd här där en kamrem gått trots att vatten pump är bytt ingen som läst den?
det här börjar bli ganska tradigt tycker jag, oavsett vad du tycker är rätt så kommer den som sålt/monterat den felaktiga delen leta upp all kryphål den personen/företaget
kan för att slippa betala.
tänk själv som en egenföretagare så får du se, skulle du som en sådan bekosta 20 000 för ett topphaveri om du kan komma undan med en klausul som "du får en ny rem så är vi kvitt"???
eller denna, tyvärr så är det en del som jag inte bytt som havererat så då är det inte mitt fel???
Jag vet vad mitt svar är.
konsumenttjänstlagen som reglerar köp av tjänster och här kommer ett utdrag ur den:
Vilka krav kan du ställa?
Hantverkaren ska
utföra tjänsten fackmässigt, det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman,
ta tillvara dina intressen och ge dig lämpliga råd samt samråda med dig så att det inte uppstår missförstånd,
tillhandahålla det material som behövs för arbetet, om ni inte har avtalat något annat,
se till att tjänsten inte utförs i strid mot säkerhetsföreskrifter eller mot förbud i produktsäkerhetslagen eller marknadsföringslagen,
avråda dig från att låta utföra tjänsten om den inte är till rimlig nytta för dig. Detta gäller även när tjänsten redan har börjat utföras. Uppfyller hantverkaren inte detta krav har han inte rätt till ersättning,
informera dig om det under arbetet framkommer behov av tilläggsarbete.
och ännu bättre:
Vad anses som fel?
Tjänsten är felaktig om
resultatet avviker från vad du har rätt att kräva av utförande och material, det vill säga om tjänsten inte är fackmässigt utförd,
hantverkaren inte har utfört tjänsten enligt gällande säkerhetsföreskrifter,
tjänsten inte stämmer överens med vad ni har avtalat,
tjänsten har utförts i strid mot förbud i produktsäkerhetslagen,
hantverkaren inte har utfört tilläggsarbete som han är skyldig att utföra för att undvika allvarlig skada,
resultatet inte stämmer överens med reklamuppgifter som har lämnats av hantverkaren själv,
resultatet av tjänsten efter avslutat uppdrag försämras, på grund av att hantverkaren inte har utfört ett bra arbete, exempelvis genom att han har förpackat en reparerad sak på ett sådant sätt att den skadas när du hämtar den,
hantverkaren genom garanti eller liknande svarar för resultatet av tjänsten och detta försämras under den utsatta tiden.
denna sista punkt hanterar garantiförfarandet men som du ser så enligt lag är denna bara gällande för det beställda arbetet, alltså kamremmen, inget annat.
och så länge inte remmen rensas/går av utav oförklarlig anledning så har de rätt att neka ersättning pga utomstående påverkan
Så precis som Volvo svarade pettson så kan de med lagen på sin sida hänga en ny rem runt halsen på dig och skicka hem dig till fots.
All annan ersättning är att anse som godwill efter ett års garanti.
å andra sidan då mekonomen som ger 3 års garanti och lyder under samma lag så får du ju då oxå längre helhetsgaranti om du låter mekonomen
byta pump rem och rullar.
blir förmodligen imt dyrare heller.
åter då till frågan, skulle du fortfarnde med denna info i huvudet vilja skicka ut en kund med ny rem utan att åtminstone erbjuda byte av pump och rullar och förklara
varför detta bör göras??
edit: oavsett dina personliga erfarenheter av vattenpumpar och rullar, dina erfarenheter är säkert bra men man kan inte använda dina erfarenheter som norm.
för att skapa en norm behöver man kanske lite mer underlag än en person.