Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LINN
#26395
HEJ
Ska montera extraljus och undrar om man måste ha en knapp i kupen för att stänga av och på med eller om det räcker med att koppla det med helljuset ? Vad säger bilprovningen ?


Mycket tacksam för svar!


MVH LINN
Användarvisningsbild
av Loner
#26398
LINN skrev:HEJ
Ska montera extraljus och undrar om man måste ha en knapp i kupen för att stänga av och på med eller om det räcker med att koppla det med helljuset ? Vad säger bilprovningen ?
Trevligast är ju naturligtvis att ha en knapp i kupé för av/på extraljus.
Men du kan tjuvkoppla från helljuset, men inget jag skulle göra.

Bilprovningen bryr sig inte ett skvatt, det enda dom är intresserade av är att ljusen inte kan skada någon fotgängare, lamporna är e-märkta och att det max får lysa med 222500 candela (vilket knappt är teoretiskt möjligt)

/L
av LINN
#26407
Varför skulle du inte det :???:
Finns det någon annan bra anledning tex att vid dimma inte kunna slå av extraljusen och köra på helljus då ?

MVH LINN
Användarvisningsbild
av Whisky
#26408
När jag monterade mina extraljus tvivlade jag på att jag skulle ha någon egentlig nytta av knappen och att den mest skulle vara ett irritationsmoment...
-men så fel jag hade!
Det är suveränt att kunna stänga av extraljusen när det är dimma eller tätt snöfall, så man kan ha helljus på utan att bli självbländad.
Sen under sommarens skumma nätter då man har kåpor över extraljusen mot stenskott är man tacksam för att de slipper lysa och brännas under skyddskåporna...

Slutsats: Montera knapp och var glad!
av LINN
#26409
Tack för ett snabbt svar.


MVH LINN
Användarvisningsbild
av henka35
#26444
Hej

Jag har ingen knapp, jag drog direkt från bilen helljus. Fungerar utmärkt. Dock kan det vara besvärligt att köra i mycket tätt snöfall. Men jag upplever då att det bästa är att bara ha halvljus.

/Henrik
av Jan-A
#26537
Jo men "henka35", hemma där du bor så kan man ju köra med extraljuset på mer än 100m innan man får ett möte. Här nere nära danmark (söder om dalälven vill säga) kan man ju sällan ha dem på. En knapp används flitigt här nere (tyvärr...)
Användarvisningsbild
av henka35
#26561
Men om du inte kan köra längre än 100 m med helljus. Vad ska du då med extraljus till? Eftersom halvljuset räcker ca 70 m :)

Dessutom drar bilen bara mera bensin med dem eftersom man rubbar luftmotståndet. Med 3 st BigKnick så märkts det defenitivt på min V70.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Loner
#26572
henka35 skrev:
Dessutom drar bilen bara mera bensin med dem eftersom man rubbar luftmotståndet. Med 3 st BigKnick så märkts det defenitivt på min V70.
/Henrik
Hur fort kör du? Jag märker absolut ingen skillnad på om jag har extraljus eller inte påmonterade. Åker väldigt ofta samma sträcka så jag använder den för att testa lite allt möjligt vad det gäller bensinförbrukning.

Som exempel kan jag nämna att jag inte märker nån nämnbar (+0,02 liter/milen) skillnad med taxbox, om jag håller mig under 90m/h, över 100 så börjar den sörpla lite mera bensin, för att vid runt 120 ligga på ca 1dl extra per mil.

/L
Användarvisningsbild
av henka35
#26578
Stor skillnad i förbrukningen då man passerar 120 km/h.
Förmodligen för att det skapas en vägg i fronten på bilen i högre hastigheter.
Har inte själv gjort någon simulering men man skulle kanske kunna räkna på det om man vill (sitter just nu och beräknar flödesvektorern i huset, sedan installation av luftinverter)

/Henrik

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]