Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ak84
Stötdämparen höger fram på min V70 2,4T -01 läcker så jag måste byta den inom en snar framtid.
Eftersom bilen har gått 22500 så är det lika bra att byta runt om, så mina frågor är bör man även byta fjädrarna?
Byta bak är ju inga större problem men klarar man av att byta fram själv eller behöver man lämna in bilen för de?
Om man skulle lämna in bilen på verkstad och be dom göra allt vad skulle det kunna kosta då med material och allt?
Ska man köpa volvo orginal eller inte?

//Anders
av Bias s60
hejsan
att byta fram är inga större problem bara hissa upp o släppa två bultar som håller fjäderbenet,(man byter hela fjäderbenet). samt tre muttrar vid fjäderbenslagret kolla även lagren i toppen på fjäderbenet., att byta bak upplevde jag som mekar en del att det var lite tajt att ta bort samt få dit nya fjädrar.
man får lossa en del för att böja ner en bärarm så fjädern kan tas ur, egentligen skulle du ha ett speciellt verktyg för just det men det kostar en del, som klämmer ihop fjädern. Dom vanliga passar inte så bra.
lycka till.. och köp nya fjädrar med.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Jag bytte dämpare ,fjädrar och främre länkarmsbussninger i samband med 22.000 milaservicen. Summasummarum inklusive service blev det ca 17.000:-.

Oavsett om Du byter själv eller lämnar in den, byt allting samtidigt när ändå det mesta är nerplockat.

//
MIcke
Användarvisningsbild
av CarMan
byte av stötdämpare fram kräver att du har en fjäderkomprimator.

du behöver INTE byta några fjädrar.
du behöver inte heller byta stötdämpare bak men det är en förhålande vis liten kostnad så det kan vara värt att kosta på det om du vill
Användarvisningsbild
av dave
Jag har med börjat kolla på att byta mina dämpare rumt om. Känner varenda håla i vägen och efter ett fartgupp så vaggar bakvagnen ett par gången innan den stabiliserar sig.

jag kollade lite på youtube efter lite film om hur man gjorde. Denna film är inte en volvo men liknande konstruktion. Kanske kan vara något som inspiration?

Dave

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]