Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boeder
NCR skrev:
boeder skrev:[ Jag har inte mer pengar än de flesta här utan jag har dragit in på annat som t ex. ut på krogen varje vecka det kallar ekonomiska verklighet lägg de 500-700 kr mer i månaden på bil istället för öl.
Jag slutade att gå på krigen varje vecka ungefär när jag var 25. Ber om ursäkt för att jag trodde du hade det ekonomiskt bra ställt. Om jag tolkar ditt inlägg rätt så innebär alltså detta att du tar en förlust på runt 100.000:- varje år i värdeminskning osv. Sedan om det räcker att dra in på saker för 700:- i mån innebär det ju också att du finansierar via Volvofinans eller nåt annat kreditinstitut och det tyder ju inte på att du är rik utan nåt helt annat.
Det fina är att jag inte köper bilarna för listpriset som Bilia & övriga erbjuder. Den nya bilen kostar mig 339000 men Bilia offererar 392000. Mina tidigare 2 nya Volvo S40 (2300 mil) - V40 (4000 mil)bilar tappade jag 16 resp 22000 kr. året f.o.m. 1:a året och jag är då nått annat. (Du hugger som en kobra). Behöll dessa bilar 12 resp 18 månader. Därför kan jag gå ner i pris när jag säljer, jag räknar med att göra en förlust på V70 med 20.000 året (enbart värdeminskning).
av NCR
boeder skrev:
NCR skrev:
boeder skrev:[ Jag har inte mer pengar än de flesta här utan jag har dragit in på annat som t ex. ut på krogen varje vecka det kallar ekonomiska verklighet lägg de 500-700 kr mer i månaden på bil istället för öl.
Jag slutade att gå på krigen varje vecka ungefär när jag var 25. Ber om ursäkt för att jag trodde du hade det ekonomiskt bra ställt. Om jag tolkar ditt inlägg rätt så innebär alltså detta att du tar en förlust på runt 100.000:- varje år i värdeminskning osv. Sedan om det räcker att dra in på saker för 700:- i mån innebär det ju också att du finansierar via Volvofinans eller nåt annat kreditinstitut och det tyder ju inte på att du är rik utan nåt helt annat.
Det fina är att jag inte köper bilarna för listpriset som Bilia & övriga erbjuder. Den nya bilen kostar mig 339000 men Bilia offererar 392000. Mina tidigare 2 nya Volvo S40 (2300 mil) - V40 (4000 mil)bilar tappade jag 16 resp 22000 kr. året f.o.m. 1:a året och jag är då nått annat. (Du hugger som en kobra). Behöll dessa bilar 12 resp 18 månader. Därför kan jag gå ner i pris när jag säljer, jag räknar med att göra en förlust på V70 med 20.000 året (enbart värdeminskning).
Ah.

Kobra..jo..ja...harkel..jag satt bara här och svensson-retade mig på ditt "jag brukar byta bil varje år" och tänkte att "här har vi en p.g-gyllenhammar-wannabe som ser ner på alla som inte har råd med en 2.5T".... :D
Användarvisningsbild
av Bosa
Visst är 2.5T en trevlig motor det är det inget snack om.

Boeder, tvivlar inte en sekund på att din bil är i bra skick och att det är en ganska rolig bil.

Jag kommer troligtvis ha kvar V70:n lika länge som jag haft V40:n, runt 6 år med andra ord och då borde 2.4:an bli billigare i drift i längden. Sen åker jag ganska mycket bil också, runt 3500-4000 mil om året. Helst ska jag få tag på en bil som gått max cirka 3500 mil men dyker rätt bil upp och den gått 5000 mil så kan man nog tänka över det.

Visst, 2.4:an är väl inget under av effekt men det är jag även medveten om och tror mig kunna nöja mig med den "effekten". :)

PPC:n vette sjutton om jag kommer att köpa, antar att det kan ställa till det om det skulle vara så att något händer med motorn. BSR's garantier låter ju bra i teorin men i praktiken misstänker jag att det kan vara väldigt svårt att få ut något via deras garanti.
Användarvisningsbild
av Loner
Jensen skrev:0,84-0,89 I bensinförbrukning, då ligger du på landsväg ochkör för att få den förbrukningen.
Kör du den motorn och kommer ner till det i blandad körning så kör du isådanafall som en kärring.
Jag ligger på 0,95 blandad körning. och kör _inte_ som en kärring.
Köpte inte en turbo för att fis-köra...

/L
av BG
boeder skrev:
NCR skrev:
Grattis Boeder till din nya bil. Kul med folk som vågar förhandla fram bra rabatt. Min erfarenhet är att det är "lätt" att få de där viktiga sista procenten i rabatt om man stannar vid t.ex. Kinetic och sen lägger på lite grejer. Mycket av extra utrustning lägger man in på verkstaden hos handlaren. Sen om det är bra eller dåligt får var och en avgöra själv. Man ser här på forumet att vissa tyvärr betalar lite väl mycket för sina nybilar. Det här med kampanjer och olika versioner hit och dit är ett elände. Vad än handlarna säger så är min bestämmda uppfattning att man får alltid "samma" rabatt om man står på sig, oavsett om man kör kampanj. Sen tror jag många blir blåsta på sin nya fabrikstillverkade bil om de inte får in i avtalet att just deras beställda bil skall komma direkt från fabrik. Det ät lätt för en handlare att dammsuga marknaden efter en bil som motsvarar den man beställt. Och skulle det behövas så efter utrustar man bilen. Enkelt och smart.

Hälsar/BG/2,5T
av NCR
BG skrev: Sen tror jag många blir blåsta på sin nya fabrikstillverkade bil om de inte får in i avtalet att just deras beställda bil skall komma direkt från fabrik.
Precis det där var jag orolig för och fick däeför titta igenom säljarens interna lista på tillverkningsdatum på de exemplar som de just hade fått in. Jag valde en som hade rullat av bandet 26:e november 2005.
Användarvisningsbild
av Brainy
BG skrev:Grattis Boeder till din nya bil. Kul med folk som vågar förhandla fram bra rabatt. Min erfarenhet är att det är "lätt" att få de där viktiga sista procenten i rabatt om man stannar vid t.ex. Kinetic och sen lägger på lite grejer. Mycket av extra utrustning lägger man in på verkstaden hos handlaren. Sen om det är bra eller dåligt får var och en avgöra själv. Man ser här på forumet att vissa tyvärr betalar lite väl mycket för sina nybilar. Det här med kampanjer och olika versioner hit och dit är ett elände. Vad än handlarna säger så är min bestämmda uppfattning att man får alltid "samma" rabatt om man står på sig, oavsett om man kör kampanj. Sen tror jag många blir blåsta på sin nya fabrikstillverkade bil om de inte får in i avtalet att just deras beställda bil skall komma direkt från fabrik. Det ät lätt för en handlare att dammsuga marknaden efter en bil som motsvarar den man beställt. Och skulle det behövas så efter utrustar man bilen. Enkelt och smart.

Hälsar/BG/2,5T
Tveksam till om det går att pruta så mycket. Skulle snarare gissa att han jobbar på volvo.

Där har de rätt skapliga rabatter, speciellt om man köper när de dessutom har en drive. Ett personligt exempel, v70 2.4 170hk mycket utrustning, bl.a skinnklädsel. Bilias listpris 348kkr, med personalrabatten 298kkr och då viskade en liten fågel att de skulle köra en drive på den bilen om en månad så då fick man loss den för 248kkr, dvs en liten nätt rabatt på 100kkr. Då hämtades bilen personligen i torslanda, mer fabriksny kan den inte bli va? :wink:

/Anders
av BG
Brainded skrev:
BG skrev:Grattis Boeder till din nya bil. Kul med folk som vågar förhandla fram bra rabatt. Min erfarenhet är att det är "lätt" att få de där viktiga sista procenten i rabatt om man stannar vid t.ex. Kinetic och sen lägger på lite grejer. Mycket av extra utrustning lägger man in på verkstaden hos handlaren. Sen om det är bra eller dåligt får var och en avgöra själv. Man ser här på forumet att vissa tyvärr betalar lite väl mycket för sina nybilar. Det här med kampanjer och olika versioner hit och dit är ett elände. Vad än handlarna säger så är min bestämmda uppfattning att man får alltid "samma" rabatt om man står på sig, oavsett om man kör kampanj. Sen tror jag många blir blåsta på sin nya fabrikstillverkade bil om de inte får in i avtalet att just deras beställda bil skall komma direkt från fabrik. Det ät lätt för en handlare att dammsuga marknaden efter en bil som motsvarar den man beställt. Och skulle det behövas så efter utrustar man bilen. Enkelt och smart.

Hälsar/BG/2,5T[/

quote]

Tveksam till om det går att pruta så mycket. Skulle snarare gissa att han jobbar på volvo.

Där har de rätt skapliga rabatter, speciellt om man köper när de dessutom har en drive. Ett personligt exempel, v70 2.4 170hk mycket utrustning, bl.a skinnklädsel. Bilias listpris 348kkr, med personalrabatten 298kkr och då viskade en liten fågel att de skulle köra en drive på den bilen om en månad så då fick man loss den för 248kkr, dvs en liten nätt rabatt på 100kkr. Då hämtades bilen personligen i torslanda, mer fabriksny kan den inte bli va? :wink:

/Anders
Det är ju klart , jobbar på Volvo så rabatt därefter. En STOR fågel har viskat i mitt öra att man ofta sorterar ut bilar avsedda för t,ex. USA som kan ha någon anmärkning och då rabatterar man dessa till Svensson. Kanske inte så märkvärdigt, bara man vet om detta och inte köper grisen i säcken. Är det någon som hört var Volvo gjorde av sina Gudrun-bilar??
De måste väl haft många som stod på kaj och väntade på skeppning ut i världen. Några av dessa bilar rullar säkert på våra vägar idag, kraftigt rabatterade. Man tar för stora risker med att skeppa iväg sämre exemplar till USA. Läs stora skadestånd på viktig marknad.

/BG
av Knasen
En STOR fågel har viskat i mitt öra att man ofta sorterar ut bilar avsedda för t,ex. USA som kan ha någon anmärkning och då rabatterar man dessa till Svensson. Kanske inte så märkvärdigt, bara man vet om detta och inte köper grisen i säcken. Är det någon som hört var Volvo gjorde av sina Gudrun-bilar??
Denna stora fågel har nog viskat saker som inte är sant, det är ingen som sorterar ut bilar för en anmärkning, för sedan säljas på en annan marknad än vad bilen är avsedd för, alla anmärkningar åtgärdas för att sedan gå till rätt marknad, kan inte anmärkning åtgärdas så skrotas bilen, eller så blir bilen en avd bil som aldrig lämnar fabriksområdet,
av BG
Knasen skrev:
En STOR fågel har viskat i mitt öra att man ofta sorterar ut bilar avsedda för t,ex. USA som kan ha någon anmärkning och då rabatterar man dessa till Svensson. Kanske inte så märkvärdigt, bara man vet om detta och inte köper grisen i säcken. Är det någon som hört var Volvo gjorde av sina Gudrun-bilar??
Denna stora fågel har nog viskat saker som inte är sant, det är ingen som sorterar ut bilar för en anmärkning, för sedan säljas på en annan marknad än vad bilen är avsedd för, alla anmärkningar åtgärdas för att sedan gå till rätt marknad, kan inte anmärkning åtgärdas så skrotas bilen, eller så blir bilen en avd bil som aldrig lämnar fabriksområdet,
Den STORA fågeln, som jobbar på Vovo viskade inte utan bekräftade i mitt öra vad jag misstänkte. Det var detaljer i bilen som avslöjade detta. En grej var att den var märkt Momentum innan det infördes här. Även handlaren bekkrätfade detta i efterhand ( må han vila i frid ). På tal om avd bilar så har vi blivit erbjuden även en sådan, men det talade man om öppet och ärligt. Vi köpte aldrig denna, men provkörde och där var lite brister som man sade sig villiga att rätta till innan köp. En S40 med 800 mil på mätaren. Man kallade den för avd bil från Volvo Gbg.

/BG
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16
Broms höger fixas aldrig

Hissa upp hjulet, släpp sedan ut lite bromsol[…]

Solenoid b4b

Kolla på kullager.se Du får kolla p&ar[…]