Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefang
Så här lagom när det är vinter och garantin precis har gått ut börjar motorvärmaren (diesel med tidur) börjat krångla.

Startade den manuellt i går och när jag skulle köra iväg gick den inte att stänga av. Datorn visade meddelandet om att bränslevärmaren är på men det gick inte att få bort meddelandet och/eller stänga av värmaren. När jag tryckte reset eller vred på datorns ratt hände inget, meddelandet fortsatte att visas hela tiden (gick alltså inte att gå runt i datorns menyer). Efter en stunds körande stängde värmaren av sig.

I går kväll gick det att ratta sig runt i datorn men inte att ställa in tiden för värmaren, eller starta den manuellt. Samma sak i morse. Efter att ha startat bilen lyckades jag få igång värmaren, men inte när jag var på det menyvalet, jag tryckte och snurrade en del men det hände inget, när jag sen skulle kliva ur visade den "tidur aktivt" och jag lyckades sen även ändra tiden. Det känns som att registrerade knapptryckningar och vad som visas på datorn inte stämmer ihop.

När jag körde iväg var det samma sak, värmaren gick inte att stänga. Nu kunde jag dock ratta runt i menyerna men reset (stäng av värmaren) fungerade inte.

Det är gott om diesel i tanken. Jag kör mest längre sträckor. Använder normalt alltid värmaren vid minusgrader. Har även använt den minst en gång i månaden även på sommaren (försäljarens inrådan). Det enda som avviker är att jag förra veckan mån-fre INTE använde värmaren, jag är statistikdåre och ville se hur det påverkar förbrukningen.

Tips/erfarenheter innnan jag rullar in den till volvoverkstaden?
av stefang
olson skrev:Det var väl bara meddelandet att den är på. Tryck bort det längst ut på spaken så kan du bläddra runt sedan.
Nej datorn är helt låst när värmaren väl gått igång, och när värmaren är avstängd går den (värmaren) inte att starta. Ska prova ikväll att ta bort spänningen som förra svaret föreslår.
Vet att detta är en gammal fråga men jag har fått samma problem. När man skall ställa in timern för motorvärmaren eller bara sätta på den så går det inte. Jag kan få det till att fungera ibland men det verkar som om datorn i bilen är trög. Om jag till exempel blinkar med helljuset samtidigt som jag trycker på reset knappen kan det fungera. Var inne på Bilia och dom testade att bryta batteriet för en stund och dom ominstallerade programvaran men det hjälpte inte. Att datorn är trög visar sig också då BLIS säger att det är något fel så går det ca 10 minuter innan alla funktioner på blinkers reglaget går att använda. På reglaget däremot så verkar alla knappar fungera när man under gång typ nollställer bränsleförbukning etc. Så den tror jag inte är trasig. Någon mer som har haft detta problem. (V70 II D5 2008)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]