Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:
Slezii skrev:Där har du fel,problemet är just att vinden trycker ner det så det kommer mer på motorhuven än på rutan,oavset hur mycket du sprutar. Det fungerar bra upp till 50-60 km/h men om du kör fortare så har du ingen ren ruta om du inte håller på i 2 minuter.Och kör du om en lastbil så vill du ha utsikt lite tidigare än 2 minuter:))))
Det låter konstigt. Min funkar perfekt, även i 130!
Mina fungerade alldeles utmärkt även i 150 förra helgen ;=)
jhenrikj skrev:
XC90_Executive skrev:
Slezii skrev:Där har du fel,problemet är just att vinden trycker ner det så det kommer mer på motorhuven än på rutan,oavset hur mycket du sprutar. Det fungerar bra upp till 50-60 km/h men om du kör fortare så har du ingen ren ruta om du inte håller på i 2 minuter.Och kör du om en lastbil så vill du ha utsikt lite tidigare än 2 minuter:))))
Det låter konstigt. Min funkar perfekt, även i 130!
Mina fungerade alldeles utmärkt även i 150 förra helgen ;=)
I Tyskland då hoppas jag! :wink:
av AndS
Håller med tidigare inlägg, är det så extremt att det knappt når rutan vid 90-100 så är något fel. Kollade i förra helgen (V70II) och vid 100km/h träffar den strax under mitten på rutan och det andra slaget torkaren gör så tar den med sig vatten och rensar hela rutan. Bara att trycka på spolarvätska så att det finns tillräckligt för andra slaget den gör och inte snåla, det blir helrent även om det är saltslask.
av S80-04
Egentligen tycker jag att problemet på min V70II inte är trycket utan inställningen av munstyckena, som ju inte är möjligt. Skulle vilja ha dom lite högre upp. Förstår inte hur man kan få dom justerade? Hur gör dom det på fabriken?
Jag upplever också att strålarna träffar för lågt på V70II (med eluppvärmda munstycken om dessa skiljer sig åt?).
Främst den högra sidan som har problem, så där blir det smutsiga ränder kvar i överkant.
Gäller i hastigheter från ca 80-90km/h och uppåt.

Riktningen är bra då det fungerar i lägre hastigheter, utan det är mera trycket som är för lågt el dyl.

Visst kan man spruta på i kanske 2-3 sekunder i stället för en vanlig "skvätt", men hur ekonomiskt och miljövänligt är det i längden...

Påpekade detta för Bilia, men de vill inte kännas vid att det skulle vara något "fel".
Jag tror inte det är något fel utan ett medvetet val hos volvo att de ska spruta just som de gör..... Hur ofta har man inte kört bakom bilar och fått mer sprutat på sin egen bil än de framförvarande fått på sin vindruta? Måste va bättre att få allt på sin egen ruta även om det sprutar lägre....
jhenrikj skrev:Jag tror inte det är något fel utan ett medvetet val hos volvo att de ska spruta just som de gör..... Hur ofta har man inte kört bakom bilar och fått mer sprutat på sin egen bil än de framförvarande fått på sin vindruta? Måste va bättre att få allt på sin egen ruta även om det sprutar lägre....
- Wohoo! Free washer fluid!

Bild
av Linqid
Upptäckte detta fenomen på farsans bil i förrgår, fungerat som väntat fram tills dess. Spolarvätskan kom inte upp riktigt på rutan med följden att torkarna gick på i princip torra rutor över halva ytan. Kom väldigt lite dessutom, trots att man höll inne en stund (nyss påfylld).. Lite irriterande, minst sagt! ;-//
av Slezii
Det är precis så jag upplever det,att torkarna går torra på halva rutan!!!!!
Det är tydligen fler som har det beskymret,men inte alla så det måste vara något fel på våra bilar :(

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]